strona główna Wywiady Haki holownicze
2022-09-10, ostatnia aktualizacja 2022-09-10 11:59

Haki holownicze

Haki holownicze należą do popularnych i praktycznych elementów dodatkowego wyposażenia. Ich producent – firma Steinhof – odpowiada na najczęstsze pytania związane z tym tematem, pomagając w podjęciu decyzji o montażu haka oraz w jego doborze. Prawie każdy kierowca przynajmniej raz znalazł się w sytuacji, w której potrzebował haka. Duża część nabywców nowych samochodów zaznacza tę opcję na liście wyposażenia dodatkowego, a jeszcze większa zleca późniejszy montaż w swoich samochodach używanych. 
Eksperci firmy Steinhof udzielają odpowiedzi na liczne pytania.

  • Czy do każdego samochodu da się zamontować hak holowniczy?

Nie, są modele samochodów, których konstrukcja uniemożliwia montaż haka. Na szczęście auta te należą do mniejszości. Należy zatem upewnić się, czy pojazd może ciągnąć przyczepę. Najłatwiej można to sprawdzić w dowodzie rejestracyjnym oraz na tabliczce znamionowej pojazdu. Pomocny będzie również kontakt z najbliższym punktem montażu haków lub z ich producentem, gdzie w bazie danych można sprawdzić dostępność haków oraz ewentualne zastrzeżenia montażowe.

  • Czy instalacja LPG może być przeciw wskazaniem do montażu haka?

Generalnie nie ma to znaczenia, choć czasem może utrudnić montaż. Haki holownicze są tak zaprojektowane, aby pasowały do konkretnych mocowań przewidzianych w konstrukcji samochodu. Jeśli więc np. wzmocnienie zbiornika LPG lub zawór do tankowania gazu zasłania dostęp do potrzebnego punktu montażowego, należy przerobić instalację. Stąd zalecenie: ktoś, kto planuje montaż instalacji LPG i haka powinien najpierw założyć hak, a później instalację.

  • Jak wygląda dostępność haków do najnowszych modeli samochodów, w tym hybryd oraz pojazdów elektrycznych?

Oferta jest aktualizowana na bieżąco. Hybrydy traktowane są przez producentów samochodów dokładnie tak samo, jak inne auta i tak jak one mają zazwyczaj możliwość montażu haka, choć fakt obciążenia tylnej części pojazdu dodatkowym zestawem baterii może stanowić pewne ograniczenie masy holowanej przyczepy lub maksymalnego obciążenia haka.
W przypadku samochodów elektrycznych temat jest rozwojowy. Patrzymy na ten rynek bardzo optymistycznie, ponieważ już są pojazdy elektryczne, do których można montować haki. Co więcej – oferta firmy Steinhof obejmuje już takie referencje. W katalogu dostępne są haki do wybranych modeli/wersji Audi e-Tron.

  • Czy haki akcesoryjne są gorsze od montowanych fabrycznie?

W przypadku tańszych samochodów różnice zazwyczaj nie występują. W przypadku droższych – mogą one polegać np. na tym, że w bagażniku przewidziano fabryczną wnękę lub schowek na kulę haka, podczas gdy hak akcesoryjny (dostarczany w futerale) trzeba będzie gdzieś chować we własnym zakresie.
Niektóre modele samochodów są wyposażone w specjalne układy kontroli trakcji, które w wersjach z fabrycznymi hakami aktywują się automatycznie po podpięciu przyczepy. Hak musi także współpracować z czujnikami cofania. W przypadku haków akcesoryjnych bywa z tym różnie. Czasem trzeba wykonać odpowiednie podłączenia i aktualizację danych w komputerze, a czasem – wejść w menu pokładowe i ręcznie wybrać tryb jazdy z przyczepą. Ale wszystko zależy od konkretnego modelu samochodu, więc trudno uogólniać.

  •  Czym, oprócz ceny, różnią się dostępne wersje haków?

Patrząc na całą ofertę rynkową, można sporządzić naprawdę długą listę różnic. Obejmie ona jakość materiałów, wykonania, montażu, rodzaj haka, system wypinania, kompatybilność z systemami samochodu itp. W przypadku haków Steinhof wszystkie produkty zachowują wysokie normy jakościowe, a różnice w cenach wynikają z typu haka. Tańsze są haki montowane na stałe, a droższe – haki wypinane. Różnice w cenach wynikają także z samej konstrukcji haka. Inną cenę ma hak do Fiata Punto a inną do Audi Q7.

Kluczowe dla bezpieczeństwa użytkowania haka holowniczego są również wiązki elektryczne. W produktach firmy Steinhof klienci mają do dyspozycji wiązki przeznaczone do konkretnych modeli pojazdów. Po ich montażu wiązka nawiązuje łączność z układem kontroli trakcji. Zdarzają się sytuacje, w których potrzebne jest kodowanie wiązki. Informacje na ten temat znajdują się bezpośrednio w instrukcji montażu wiązki elektrycznej. Po poprawnym zamontowaniu wiązki i kodowaniu (jeśli jest potrzebne), każde wpięcie przyczepy i podłączenie do gniazda aktywuje systemy trakcyjne automatycznie.

  • Wszystkie dostępne na rynku haki mają homologację, a zatem powinny dokładnie tak samo spełniać swoją rolę. Jakie argumenty przemawiają za produktami z wyższych półek?

Różnice pojawiają się już na etapie samych materiałów, zabezpieczenia antykorozyjnego i jakości instalacji elektrycznej. Ale nie tylko. Bardzo duże, widoczne różnice są np. w sposobach wypinania haków. Haki Steinhof wypinane automatycznie łączą w sobie najwyższą wygodę użytkowania i bezpieczeństwo eksploatacji. Zarówno montaż, jak i demontaż przebiega lekko i nie wymaga użycia żadnego narzędzia. Haki wyposażone są w zamki zabezpieczające przed kradzieżą.
Dwa najpopularniejsze systemy kul wypinanych to wypinanie pionowe lub poziome. W systemach tych kula mocowana jest do gniazda za pomocą specjalnie zaprojektowanego sworznia ryglującego. Montaż polega na wsunięciu kuli do gniazda, po czym następuje jej zatrzaśnięcie. Do demontażu kuli wystarczy obrócenie pokrętła tak, aby kula została odblokowana. Zautomatyzowanie haków holowniczych znacząco podnosi wygodę i komfort ich użytkowania. W najtańszych konstrukcjach dostępnych na rynku systemy mocowania lub zabezpieczania haka nie muszą być tak intuicyjne.

  • Jak rozwija się rynek haków holowniczych?

Bardzo dobrze. Kiedyś haki służyły wyłącznie do holowania przyczepek towarowych. Obecnie szybko rozwija się karawaning, więc coraz więcej osób sezonowo holuje przyczepy campingowe. Obserwujemy także rozwój rynku bagażników rowerowych mocowanych na hakach holowniczych zwłaszcza teraz, kiedy nie ma już problemów z widocznością tylnej tablicy rejestracyjnej.



Monika Majchrowicz
Dyrektor ds. rozwoju Steinhof



 

Wasi dostawcy


Podobne

Polecane


ver. 2023#2