strona główna Układy elektryczne i elektroniczne Homologowane oświetlenie dodatkowe
2022-11-20, ostatnia aktualizacja 2022-11-20 06:23

Homologowane oświetlenie dodatkowe

Fot. Wesem

Ze względu na porę roku i potrzebę dobrego oświetlenia użytkownicy i właściciele samochodów ciężarowych z chęcią inwestują w dodatkowe światła, które ułatwiają codzienną pracę, jaką jest długodystansowy transport, załadunek i rozładunek lub wykonywanie prac porządkowych na drogach.

Duże gabaryty oraz specjalne funkcje niektórych pojazdów powodują, że zamontowane w nich oświetlenie fabryczne nie zawsze jest wystarczające. Trzy główne grupy lamp, w które często doposażane są samochody ciężarowe, dostawcze, terenowe oraz specjalnego przeznaczenia (pomoc drogowa, pojazdy użytkowe i uprzywilejowane), to dodatkowe reflektory drogowe, lampy robocze oraz dodatkowe światła cofania. Obecnie naturalnym wyborem stają się dobrej jakości reflektory w technologii LED, charakteryzujące się trwałością, efektywnością energetyczną oraz przyjazną dla oka barwą światła.

Na pojeździe można instalować dodatkowe oświetlenie, jednak używanie go na drogach publicznych wymaga posiadania stosownej homologacji. Mają ją zarówno reflektory drogowe, jak i lampy cofania wytwarzane przez polskiego producenta – firmę Wesem. Wymagania w tym zakresie i sposób montażu świateł regulują przepisy regulaminu EKG ONZ. Określają one zarówno liczbę, jak i rozmieszczenie świateł w samochodzie (obowiązkowych i nieobowiązkowych). Jeżeli przy montażu zostały spełnione zawarte tam wytyczne, światła mogą być użytkowane na drogach publicznych. Wspomniane przepisy zostaną bliżej omówione na przykładzie dwóch lamp firmy Wesem, znajdujących zastosowanie w samochodach ciężarowych, dostawczych oraz terenowych.

Reflektory główne doświetlają drogę

Lampy robocze oświetlają przestrzeń roboczą

Lampy cofania ułatwiają bezpieczne manewrowanie


Homologacja
Producent lampy dopuszczonej do używania w ruchu drogowym ma obowiązek uzyskać homologację i nanieść na produkt właściwy opis. Opis zawiera informację określającą funkcję światła. W przypadku reflektora drogowego Fervor opis znajduje się na szybie, natomiast w LED-owej lampie CRK2-AR – na obudowie.

Opis homologacyjny na lampie Fervor produkowanej przez Wesem przedstawiono poniżej.
Litera E oznacza, że homologacja została wydana wg Regulaminu EKG ONZ, natomiast liczba określa kraj, w którym została wydana. W przypadku reflektora Fervor liczba 20 oznacza, że uzyskał on homologację w Polsce. Obok znaku graficznego znajduje się unikalny numer homologacji dla danego produktu (w przypadku lampy Fervor – 1637) oraz symbol, który definiuje rodzaj światła. Dla lamp drogowych jest to litera R. Rozszerzenie HR oznacza światło drogowe wyższej klasy, A – światło pozycyjne. W przypadku lampy CRK2–AR (CRK2C) symbol AR w opisie homologacji wskazuje, że produkt uzyskał homologację cofania.

Świadectwo homologacyjne uzyskane w jednym z państw członkowskich Unii Europejskiej (Wesem produkuje w Polsce) jest uznawane na terytorium całej UE.

Oznaczenia homologacyjne na lampie Fervor

Oznaczenia homologacyjne na lampie CRK2–AR

Zasady montażu lamp
Do obowiązkowych lamp, które muszą znajdować się w pojeździe, można zamontować dodatkową parę lamp drogowych, natomiast do pojazdów powyżej 12 ton dopuszczona jest trzecia para lamp, przy czym na drodze można używać tylko dwóch par jednocześnie. Wymagane jest, by zamontowane były z przodu.

Dobierając lampy, należy zwrócić uwagę na liczbę cechowania, która określona jest dla reflektorów drogowych. Zwykle znajduje się ona w specyfikacji technicznej producenta i jest naniesiona w opisie homologacji. Suma liczb cechowania w lampach na pojeździe, które świecą równocześnie, nie może przekraczać wartości 100 ze względu na ochronę i bezpieczeństwo innych pojazdów poruszających się po drodze. Reflektory Fervor występują w dwóch wartościach cechowania: 50 i 25. W pierwszym przypadku mogą się świecić dwa reflektory na raz, w drugim – cztery. Reflektory mają estetyczne osłony i można ich użyć w razie potrzeby.
Lampę cofania CRK2-AR montuje się następująco:

  • w samochodach osobowych oraz pozostałych do 6000 mm długości – obligatoryjnie pojedynczo, opcjonalnie 2 sztuki;
  • w pojazdach dłuższych niż 6000 mm – co najmniej 2 sztuki, a w razie potrzeby można zainstalować 4 sztuki.

Nie ma wymagań odnośnie położenia, jednak lampy powinny być zamontowane z tyłu pojazdu, wyżej niż 250 mm i niżej niż 1200 mm od podłoża.
Lampy robocze nie są homologowane, gdyż zazwyczaj używa się ich poza drogami publicznymi. O doborze decydują potrzeby użytkownika, a tym samym szeroki wybór opcji, takich jak kąt rozsyłu światła, parametry techniczne czy sposoby montażu. Nie ma ograniczeń co do ich liczby oraz umiejscowienia. Służą do oświetlenia obszaru pracy i podnoszenia komfortu prowadzonych czynności.

Przy montażu oświetlenia należy sprawdzić, czy w samochodzie istnieją odpowiednie wiązki z bezpiecznikami do podłączenia lamp. W razie potrzeby instalacji nowych przewodów usługę powinien wykonać profesjonalny warsztat, który zadba o ich odpowiednie przeprowadzenie i stosowne zabezpieczenia.      



Tomasz Hajduk
Wspólnik w firmie Wesem



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane