strona główna Biznes Motoryzacja - wymagania unijne, chińska konkurencja i amerykańskie cła
2025-04-16, ostatnia aktualizacja 2025-04-16 09:10

Motoryzacja - wymagania unijne, chińska konkurencja i amerykańskie cła

Raport „Branża Motoryzacyjna w Polsce 2024/25” pokazuje, że wyzwań dla branży jest co niemiara, a kluczowa jest elastyczność, pracowitość, szeroki know-how i ciągły głód sukcesu, czego polskie firmy mają pod dostatkiem

Ilustracje: SDCM, Minds&Roses

Raport „Branża Motoryzacyjna w Polsce 2024/25” pokazuje, że wyzwań dla branży jest co niemiara, a kluczowa jest elastyczność, pracowitość, szeroki know-how i ciągły głód sukcesu, czego polskie firmy mają pod dostatkiem

Branża motoryzacyjna w Polsce nadal wielu osobom może kojarzyć się z czasami PRL i marką FSO. Choć własnej marki samochodów obecnie nie mamy, to rola polskich firm na światowym rynku motoryzacyjnym jest znacznie większa. Warto przyjrzeć się temu co ma do przekazania branża automotive w niedawno udostępnionym raporcie „Branża Motoryzacyjna w Polsce 2024/25”.

Kluczowi dostawcy części
Ostatnie zamieszanie z cłami wprowadzanymi i zawieszanymi przez Prezydenta USA Donalda Trumpa sprawiło, że zaczęto uważniej przyglądać się temu w jakich obszarach Polska jest silnie powiązana z USA. Choć Stany Zjednoczone nie są istotnym procentowo odbiorcą polskiego eksportu (ok. 3% całości), to są nisze w których odgrywa istotną rolę - m.in. części samochodowe. Przykładem może być warszawska firma Wuzetem, produkująca precyzyjne komponenty do silników Diesla, kupowane przez fabryki silników samochodowych na całym świecie, także w USA.

Okazuje się, że polskie firmy doskonale zagospodarowały rozmaite nisze w światowym łańcuchu wartości w motoryzacji. Układy hamulcowe, opony, akumulatory, pasy bezpieczeństwa - to tylko niektóre z listy komponentów, których wartość eksportu z Polski rokrocznie wynosi miliardy złotych. Przemysł części motoryzacyjnych w Polsce zatrudnia ponad 140 tys. osób i oferuje średnio wyższe pensje niż średnia krajowa. Nie są to podrzędne montownie lecz wyspecjalizowane zakłady zatrudniające najlepszych fachowców do precyzyjnej pracy.

Globalna wojna celna to kolejny punkt na długiej liście zagrożeń, które spoglądają w oczy sektora. Dekarbonizacja i unijne polityki wymuszające niższy ślad węglowy - a docelowo całkowitą rezygnację z pojazdów silnikowych - to tematy dobrze znane Polakom. Coraz częściej podnoszonym w mediach tematem jest rosnący udział sprzedaży w Europie samochodów wyprodukowanych w Chinach i należących do marek chińskich. Jest to kolejne duże wyzwnie na długiej liście spraw, z któmi musi mierzyć się europejska motoryzacja.

Zmiana ról na światowym rynku automotive
Chiny nauczyły się produkować dużo tańsze samochody elektryczne od tych oferowanych przez Teslę i europejskich producentów. Nie bez znaczenia są tu wielomiliardowe dotacje od państwa chińskiego i jasny system preferencji na ogromnym rynku wewnętrznym. Faktem jest jednak to, że chińskie samochody zyskują na atrakcyjności w oczach europejskich konsumentów. Polacy zapytani przez agencję badawczą Minds & Roses o to za ile chętnie kupiliby chiński samochód, wskazywali kwoty tylko o 14% niższe niż w przypadku aut marek europejskich. Chińskie firmy nie muszą więc kusić gigantycznymi przecenami, żeby skłonić do wyboru nieznanej wcześniej marki.

Dla osób śledzących branżę motoryzacyjną symboliczny był patronat wielkiego chińskiego producenta (aktualnie największego producenta aut elektrycznych na świecie) nad mistrzostwami Europy w piłce nożnej w 2024 r, rozgrywanymi w Niemczech, kraju pochodzenia największych światowych marek aut spalinowych. To auta chińskiej marki woziły piłkarzy i oficjeli, to jej banery wisiały na niemieckich stadionach. Dla wielu osób było to szokiem.

Problemy niemieckiego automotive mogą niepokoić wiele osób z sektora. Jak wykazuje niemiecki dziennikarz ekonomiczny Wolfgang Münchau w niedawno wydanej książce „Kaput. Koniec niemieckiego cudu gospodarczego”, Niemcy przespali rewolucję cyfrową i podjęli szereg błędnych decyzji gospodarczych na przestrzeni ostatnich dekad. Nie wydaje się więc, żeby kłopoty takich kultowych marek jak Volkswagen były tylko przejściową trudnością, która może zaraz ustąpić.

Nadzieja na przyszłość
Amerykańska wojna celna, restrykcyjne wymagania klimatyczne, a do tego zagrożona pozycja niemieckich firm motoryzacyjnych. Mogłoby się wydawać, że branża motoryzacyjna jest w głębokiej defensywie. Raport „Branża Motoryzacyjna w Polsce 2024/25” wykazuje listę postulatów, jakie branża kieruje w stronę decydentów - zarówno tych z Warszawy, jak i tych z Brukseli. To m.in. otwartość technologiczna w dekarbonizacji (chodzi np. o paliwa syntetyczne), zwiększenie konkurencyjności (umożliwienie dostępu do danych pokładowych pojazdów niezależnym operatorom) oraz wzmocnienie potencjału innowacyjnego.

Mimo to, branża pozostaje optymistyczna. Pozycja dostawcy specjalistycznych komponentów daje polskim firmom szeroką możliwość działania dla różnych podmiotów. Polskie firmy produkują dla firm motoryzacyjnych z całego świata, a dystrybutorzy części zapewniają szeroki, tani i błyskawiczny dostęp do części różnych producentów dla aftermarketu. W końcu sieć niezależnych warsztatów oferuje polskim kierowcom przystępne cenowo i konkurencyjne usługi, a przez to opłacalny dostęp do mobilności.

To co było naszym kompleksem narodowym w stosunku do Niemiec - czyli chaos (w stosunku do niemieckiego porządku) i działanie ad hoc (w stosunku do rozpisanego na lata planowania) - okazują się wielkimi atutami w epoce błyskawicznego rozwoju technologii cyfrowych. Chaos to inaczej różnorodność mnóstwa mniejszych podmiotów specjalizujących się w niszach (w stosunku do przemysłowych gigantów z Niemiec). Działanie ad hoc - to niezwykle ceniona w obecnych czasach elastyczność i zwinność reagowania na zmieniające się potrzeby konsumentów (w stosunku do wieloletniego planowania nienadążającego za zmianami na świecie).

Wydawca raportu - Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych, zrzesza  firmy produkujące i dystrybuujące części samochodowe oraz serwisujące pojazdy. To wielkie bogactwo kompetencji, know-how i kontaktów handlowych z firmami z całego świata. Raport „Branża Motoryzacyjna w Polsce 2024/25”, który jest ogólnodostępny online pokazuje, że wyzwań dla branży jest co niemiara, a kluczowa jest elastyczność, pracowitość, szeroki know-how i ciągły głód sukcesu, czego polskie firmy mają pod dostatkiem.

Autorem materiału jest Jacek Grzeszak z Minds&Roses



Informacja prasowa
Portal publikuje informacje prasowe skierowane do pracujących w warsztatach samochodowych napraw oraz środowiska aftermarketu motoryzacyjnego.



Wasi dostawcy


Podobne

Polecane


ver. 2023#2