Tarcie, które pojawia się pomiędzy klockiem hamulcowym a tarczą podczas hamowania, może prowadzić do powstawania rezonansowego pisku układu hamulcowego. Hałas ten może osiągać nawet do 100 dB (dorównuje np. głośności pracy młota pneumatycznego). W zależności od konkretnej przyczyny, kierowcy mogą mieć do czynienia z różnymi rodzajami odgłosów, na przykład piszczeniem, obcieraniem lub dźwiękiem przypominającym drapanie szczotką drucianą. Te irytujące dźwięki to jedna z głównych przyczyn reklamacji zgłaszanych w warsztatach.
Współczesną motoryzację charakteryzuje stosowanie lekkich konstrukcji, różnych rodzajów napędów i nowoczesnych systemów wspomagania kierowcy, co zwiększa możliwość powstawania drgań oraz towarzyszących im odgłosów. To dlatego, że części pojazdów o obniżonej wadze są bardziej podatne na piszczenie i tarcie. Brak odgłosu silnika w pojazdach elektrycznych wymaga zatem cichszych hamulców. Rosną także oczekiwania użytkowników dotyczące komfortu podczas jazdy. Także teoretycznie naturalne dźwięki, które pochodzą z automatycznych skrzyń biegów lub systemów elektronicznych wspomagających prowadzenie pojazdu, też skłaniają do wizyt w warsztacie. Nie zawsze zauważa się, że jednym ze źródeł hałasu są hamulce i jednym ze skutecznych sposobów zapobiegania hałasom w pojeździe jest dobór odpowiednich klocków hamulcowych.
Eksperci firmy TMD Friction, do której należy m.in. marka Textar, zalecają zwrócenie szczególnej uwagi na wybór klocków hamulcowych podczas wymiany hamulców. Mechanik powinien wybierać komplety klocków precyzyjnie dopasowane do danego pojazdu, aby zapewnić ciche hamowanie, a tym samym unikać reklamacji.
Wiele zależy od materiałów ciernych
Mieszanki cierne standardowych klocków hamulcowych są projektowane tak, aby działały w wielu różnych pojazdach. W porównaniu z rozwiązaniami dopasowanych do konkretnych wymagań danego pojazdu, te uniwersalne mieszanki wykazują tendencję generowania większego hałasu. Korzystanie przez warsztaty z klocków, które oferowane są przez dostawców oryginalnego wyposażenia (OE), takich jak TMD Friction, umożliwi osiągnięcie efektu cichego hamowania.
Doświadczenie w produkcji materiałów ciernych na oryginalne wyposażenie pod marką Textar wynosi ponad 80 lat. Producent ma rozbudowane zaplecze testowe, stąd TMD jest w stanie zminimalizować ryzyko wystąpienia problemów z grupy NVH (hałas, wibracje, uciążliwość, z ang. Noise, Vibration, Harshness). Opracowywane mieszanki materiałów ciernych są precyzyjnie dopasowane do konkretnych pojazdów, z uwzględnieniem charakterystyki ich układów hamulcowych i przewidzianego zastosowania. Kluczowe znaczenie ma zarówno sama mieszanka, jak i użyte w niej składniki. W idealnym przypadku powinny one charakteryzować się niskim poziomem drgań własnych i dobrymi właściwościami tłumiącymi.
Oprócz różnorodnych mieszanek ciernych, istnieją także dodatkowe sposoby, które mogą pomóc w tłumieniu przenoszenia drgań z klocka na inne komponenty. Inżynierowie TMD Friction stosują w tym celu 350 różnych podkładek tłumiących, warstwy pośrednie, montaż kierunkowy, nacięcia, fazowania oraz dodatkowe ciężarki.
Mieszanki materiałów ciernych są precyzyjnie dopasowane do konkretnych pojazdów
Kwestie dotyczące ograniczania hałasu są analizowane już na etapie projektowania klocków hamulcowych
Dzięki narzędziom analitycznym i symulacyjnym klocki spełniają rosnące wymagania dotyczące NVH
- Aby dojść do źródła zjawisk NVH, musimy wykonać prawdziwą detektywistyczną pracę. Dlatego nasi specjaliści z zespołu do spraw redukcji hałasu zajmują się tymi kwestiami już w trakcie opracowywania klocków hamulcowych. Przyczyny powstawania hałasów są często bardzo złożone. Nie zawsze da się odtworzyć czy przewidzieć dźwięki towarzyszące hamowaniu w warunkach testowych. Dzięki naszym własnym narzędziom analitycznym i symulacyjnym, 10 stanowiskom testowym oraz testom drogowym, gwarantujemy, że klocki Textar spełniają rosnące wymagania dotyczące NVH również na niezależnym rynku części zamiennych - mówi Wolfgang Hoffrichter, starszy inżynier NVH w TMD Friction.
Ustalenie pierwotnej przyczyny hałasu hamulców
- Dlaczego nie zawsze łatwo jest ustalić przyczynę hałasu dochodzącego z hamulców? Często niesłusznie zakłada się, że winny jest klocek hamulcowy. Tymczasem powodem bywają zużyte elementy zawieszenia lub części, które znacząco różnią się od oryginalnych. Takie przypadki wymagają wiedzy eksperckiej, aby zidentyfikować źródło problemu. Dlatego wspieramy naszych klientów również podczas spotkań na żywo, omawiając konkretne przypadki warsztatowe - podkreśla Marcin Ostrowski, trener techniczny marki Textar.
Unikanie błędów montażowych, które mogą powodować hałas
TMD Friction oferuje warsztatom szereg przydatnych rozwiązań pomagających poprawić komfort i akustykę działania układu hamulcowego oraz uniknąć reklamacji. Są to m.in. poradniki, procedury i dokumenty takie jak listy kontrolne, a także artykuły techniczne, dostępne m.in. na stronie internetowej Textar. Ponadto zespół techniczny organizuje dla mechaników szkolenia stacjonarne oraz bezpłatne webinary.
Więcej informacji o szkoleniach oferowanych przez Textar można znaleźć na specjalnej stronie textar.com.
Części marki Textar, ktore pasują do poszczególnych modeli pojazdów, można sprawdzić w katalogu Textar Brakebook.
Informacja prasowa
Portal publikuje informacje prasowe skierowane do pracujących w warsztatach samochodowych napraw oraz środowiska aftermarketu motoryzacyjnego.
0 komentarzy dodaj komentarz