strona główna Technika motoryzacyjna Kompleksowe rozwiązania ZF dla systemów ADAS
2025-06-24, ostatnia aktualizacja 2025-06-24 15:07

Kompleksowe rozwiązania ZF dla systemów ADAS

Platforma ProConnect firmy ZF oferuje modułowe rozwiązanie spełniające najwyższe wymagania dotyczące nowoczesnej łączności, takie jak AD/ADAS od poziomu SAE 2+ do poziomu 4

Ilustracje: ZF

Platforma ProConnect firmy ZF oferuje modułowe rozwiązanie spełniające najwyższe wymagania dotyczące nowoczesnej łączności, takie jak AD/ADAS od poziomu SAE 2+ do poziomu 4

Obowiązkowo od lipca 2024 r. wszystkie nowe pojazdy rejestrowane na terenie Unii Europejskiej muszą być wyposażone w systemy wspomagające hamowanie awaryjne, utrzymywanie pasa ruchu lub inteligentną kontrolę prędkości. Funkcje te sprawiają, że jazda jest bezpieczniejsza i bardziej komfortowa. Coraz częściej inteligentne funkcje wspomagające są przenoszone z czujników do centralnych komputerów, które mogą również wykorzystywać swoją moc obliczeniową do sterowania dynamiką jazdy lub systemami informacyjno-rozrywkowymi w pojeździe.

Grupa ZF mając 30-procentowy udział w globalnym rynku jest liderem branży inteligentnych kamer do zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy (ADAS), które łączą czujniki, funkcje percepcyjne i funkcje jazdy w jednym urządzeniu. Nowością w portfolio firmy są funkcje automatycznej jazdy w postaci samodzielnego oprogramowania. Rozwiązania te są elastyczne, dzięki czemu można je dostosować do sterowników różnych dostawców, i umożliwiają sterowanie elementami wykonawczymi pojazdu, takimi jak układy hamulcowe i kierownicze, za pośrednictwem komputerów centralnych lub komputerów domenowych.

W odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie rynku gotowych rozwiązań ADAS, firma ZF oferuje również te systemy wraz z testowaniem, walidacją i homologacją. Można to osiągnąć szybciej i wydajniej dzięki narzędziom wspieranym przez sztuczną inteligencję, takim jak ZF Annotate, które testują i walidują sprzęt oraz oprogramowanie ADAS w celu zapewnienia pełnej funkcjonalności.

- W ostatnich latach stale poszerzaliśmy naszą wiedzę specjalistyczną i oferujemy naszym klientom gotowe systemy wspomagania kierowcy, które spełniają wymagania pojazdów definiowanych programowo i nowych architektur E/E. Te gotowe rozwiązania obejmują zarówno projektowanie systemów sprzętowych i oprogramowania, jak i walidację oraz homologację systemów wspomagania kierowcy. Dzięki tej ofercie mamy doskonałą pozycję rynkową, która pozwoli nam na dalszy rozwój w przyszłości - powiedział dr Christian Brenneke, dyrektor dywizji Electronics & ADAS w Grupie ZF.

Światowy lider w dziedzinie inteligentnych kamer do funkcji ADAS

Od dawna czołowym producentem inteligentnych kamer do funkcji ADAS jest firma ZF i jako lider rynku sprzedała dotychczas ponad 75 milionów kamer oraz nadal umacnia swoją reputację innowatora w tej dziedzinie. Począwszy od pierwszej inteligentnej kamery, która pojawiła się na rynku w 2008 roku, firma ZF stale ulepsza swoje kamery przednie, w tym jako pierwsza oferując 100-stopniowe poziome pole widzenia.

Wraz z najnowszą generacją - Smart Camera 6 - Grupa ZF zrobiła kolejny krok w ewolucji kamer przednich. Smart Camera 6 charakteryzuje się polem widzenia 120 stopni, ponad czterokrotnie większą rozdzielczością obrazu (8 megapikseli) niż poprzednia generacja oraz większą mocą obliczeniową. Dzięki możliwości aktualizacji bezprzewodowej Smart Camera 6 usprawnia działanie i umożliwia wprowadzenie nowych funkcji, które pozwolą na przyszłe modernizacje systemu.

Jako dostawca technologii czujników ADAS, w tym kamer przednich, dla kilkunastu producentów pojazdów na całym świecie, oferta ZF pomaga producentom zwiększyć bezpieczeństwo pojazdów oraz wspiera krytyczne funkcje jazdy i systemy wspomagania kierowcy.

Funkcje ADAS i parkowania jako samodzielne rozwiązania programowe

Wcześniej wiele funkcji oprogramowania ADAS było wdrażanych w sprzęcie i magazynowanych na chipach w odpowiednich komponentach, np. w inteligentnych kamerach. Jednak wraz z tendencją do centralizacji architektury, w której oprogramowanie jest wdrażane centralnie, obecnie możliwe jest korzystanie z tych funkcji niezależnie od sprzętu. Dlatego też firma ZF oferuje również swoje funkcje ADAS i parkowania jako samodzielne oprogramowanie i produkt, obejmujące około 25 funkcji bezpieczeństwa, komfortu i parkowania. Producenci pojazdów mogą wybierać funkcje, które chcą zastosować w danej serii pojazdów, z puli funkcji w sposób indywidualny, modułowy i skalowalny.

ProAI - rozwiązania obliczeniowe dla motoryzacji w rozmiarach od XS do XXL

Aby zapewnić bezpieczne i szybkie działanie tych funkcji, przyszłe architektury pojazdów będą wymagały coraz większej mocy obliczeniowej. Rodzina ProAI firmy ZF to komputery centralne klasy motoryzacyjnej, które można stosować we wszystkich platformach pojazdów, aplikacjach i architekturach E/E. Pod koniec 2024 r. rozpoczęto seryjną produkcję wysokowydajnej wersji ProAI. Kilka innych wersji - na przykład do kamer ADAS i rozwiązań parkingowych - weszło do produkcji seryjnej już wcześniej.

Oprócz już znanych wersji ProAI, firma ZF rozszerza swoją ofertę produktów i może teraz zaoferować bardziej ekonomiczne jednostki obliczeniowe do modeli produkowanych seryjnie pod nazwą ProAI. Dzięki skalowalności i modułowości ProAI jest to logiczny krok w kierunku przejrzystej oferty produktów: ProAI można konfigurować indywidualnie i zgodnie z wymaganiami dla wszystkich klas, typów i architektur pojazdów - od niedrogich modeli podstawowych do rozwiązań z przednią kamerą lub aplikacji wyłącznie do parkowania, poprzez wydajne konfiguracje komfortowe dla systemów ADAS poziomu 2+ i 3 oraz rozwiązań podwoziowych w segmencie premium, aż po superkomputery typu „wszystko w jednym”, które sterują całymi aplikacjami autonomicznymi. Dzięki temu „ProAI” stało się synonimem rozwiązań obliczeniowych dla motoryzacji w firmie ZF.

ProAI - moc obliczeniowa dla wszystkich domen pojazdu

Najwyższy poziom konfiguracji to wersja wielodomenowa z wieloma płytami wydajnościowymi i mocą obliczeniową ponad 1500 TOPS (1,5 kwadryliona operacji na sekundę). Płyty wydajnościowe można indywidualnie wyposażyć w mikroprocesory wszystkich głównych producentów i różne systemy operacyjne, zapewniając w ten sposób maksymalną elastyczność i swobodę podczas opracowywania nowych architektur o scentralizowanej konstrukcji.

Ta wersja ProAI może obsługiwać różne domeny w pojeździe w jednym urządzeniu - na przykład ADAS/AD, podwozie i systemy informacyjno-rozrywkowe (IVI). Rozwiązanie to oferuje niezrównaną elastyczność oraz szeroki zakres opcji planowania i projektowania pojazdów definiowanych programowo z centralną architekturą E/E.

ZF Annotate - wirtualne testowanie i walidacja funkcji ADAS

W celu znacznego przyspieszenia rozwoju rozwiązań ADAS i AD, firma ZF opracowała opartą na chmurze i sztucznej inteligencji usługę walidacji ZF Annotate. Dane z czujników muszą być przetwarzane cyfrowo w sposób poprawny, aby pojazd zawsze otrzymywał „absolutną prawdę” - znaną w branży jako „prawda terenowa” - w celu obliczenia i wdrożenia funkcji jazdy na jej podstawie. Porównanie zebranych informacji z czujników z niezawodnym i precyzyjnym zestawem czujników referencyjnych zwiększa dokładność. W tym miejscu do akcji wkracza ZF Annotate.

W oparciu o dane pojazdu klienta i dodatkowe zapisy danych z czujników ZF - pomiary referencyjne - usługa oparta na chmurze dostarcza „prawdziwą wartość rzeczywistą”. ZF Annotate działa jako redundantna konfiguracja, niezależna od zestawu czujników, które mają być sprawdzone, i jest konfrontowana z tymi samymi informacjami podczas jazdy po drodze. Zarejestrowane dane są następnie przesyłane do chmury i analizowane. Dzięki sztucznej inteligencji wszystkie istotne obiekty są dokładnie oznaczane, klasyfikowane, przypisywane i opatrzone unikalnymi numerami identyfikacyjnymi, a obiekty ruchome są śledzone. Informacje o obiektach stanowią część kompletnego opisu modelu otoczenia - ground truth. Po tej „adnotacji” oprogramowanie zapewnia bardzo precyzyjny pomiar porównawczy. Dzięki temu ZF Annotate jest najnowocześniejszym rozwiązaniem do walidacji wspomaganym sztuczną inteligencją, przeznaczonym do testowania i szkolenia nowoczesnych systemów ADAS/AD od poziomu 2+ do poziomu 5. W ten sposób ZF może przyspieszyć proces walidacji nawet 10-krotnie, skracając czas adnotacji z 12 do 2 miesięcy.



Informacja prasowa
Portal publikuje informacje prasowe skierowane do pracujących w warsztatach samochodowych napraw oraz środowiska aftermarketu motoryzacyjnego.



Wasi dostawcy


Podobne

Polecane


ver. 2023#2