strona główna Diagnostyka Badanie elektrycznego hamulca postojowego
2011-06-02, ostatnia aktualizacja 2011-06-02 16:25

Badanie elektrycznego hamulca postojowego

Fot. ATE

Fot. ATE

Elektryczny hamulce postojowy (EPB) wprowadzony został w 2001 r. w luksusowych limuzynach, a dziś coraz powszechniej zastępuje rozwiązania mechaniczne nawet w niewielkich autach kompaktowych.

Do małego przycisku, pełniącego funkcję dotychczasowej dźwigni lub dodatkowego pedału, muszą przyzwyczaić się przede wszystkim kierowcy, lecz jest to istotna zmiana również dla samochodowych warsztatów. Dlatego firma ATE przygotowała dla nich szeroki pakiet informacji i dokumentacji, udostępniany nie tylko jej Centrom Hamulcowym.

Przed rozpoczęciem jakichkolwiek prac konieczna jest identyfikacja systemu zastosowanego w danym pojeździe, ponieważ obecnie urządzenia te funkcjonują na dwu alternatywnych zasadach.

Na przykład w samochodach Ford C-max (EPB-opcja), Renault Laguna i  Scénic oraz BMW 7 zaciski hamulcowe są wyposażone w elektro-mechaniczny centralny aktywator Cable Puller, uruchamiany cięgnem hamulca ręcznego. Zaciski hamulcowe tylnej osi mają w tej wersji konstrukcję konwencjonalną. Po naciśnięciu przez kierowcę przycisku uruchamiającego lub zwalniającego hamulec postojowy sterownik wysyła elektroniczny sygnał do aktywatora. W tym systemie klocki i tarcze hamulcowe można wymieniać identycznie, jak przy hamulcach konwencjonalnych.

hamulce ręczne

Z kolei w pojazdach koncernu VW (Audi A4, VW Passat, Tiguan) występują silniki elektryczne wbudowane bezpośrednio w zaciski. Są one równocześnie uruchamiane (włączane lub wyłączane) sygnałem sterownika wysyłanym po naciśnięciu włącznika. Naprawa i serwisowanie tego rodzaju hamulców wymaga już jednak znacznie większych umiejętności i nakładu pracy, gdyż tłoczek hamulcowy przesunięty na skutek zużycia klocka nie daje się wycofać za pomocą zwykłego, mechanicznego przyrządu. Trzeba w tym celu uruchomić silnik hamulca postojowego i cofnąć tłoczek elektrycznie.

Do aktywacji tego silnika służy specjalny przyrząd elektroniczny lub tester diagnostyczny. Próby mechanicznego cofania tłoczka mogą doprowadzić jedynie do uszkodzenia silnika elektrycznego w danym zacisku. Dopiero po zakończeniu elektrycznego wycofywania tłoczka można go ręcznie cofnąć głębiej tradycyjnym przyrządem.

Z tych względów podczas naprawy lub serwisowania hamulców należy zwrócić uwagę, by nie odłączyć elektrycznych przewodów zacisku, a po zakończeniu prac mechanicznych należy dokonać kalibracji systemu za pomocą odpowiedniego sprzętu serwisowego lub przyrządu diagnostycznego.

Badanie na stanowisku rolkowym

Kontrola systemu hamulcowego na stacji diagnostycznej obejmuje badanie skuteczności hamulców na urządzeniach rolkowych. Z tego powodu niektóre modele samochodów (np. VW Passat) zostały wyposażone w automatyczne funkcje rozpoznawania tego testu. Układ hamulcowy zostaje przełączony w stan określany jako „HU/TÜV Modus“, gdy rolki zaczynają się obracać z prędkością obwodową w zakresie od 2,5 km/h do 9 km/h, a równocześnie oba koła przednie pozostają w stanie spoczynku. Jest to sygnalizowane również na desce rozdzielczej samochodu błyskami kontrolki układu hamulcowego.

Należy wtedy 5 razy uruchomić przycisk elektrycznego hamulca postojowego (co również daje się skontrolować na desce rozdzielczej). Przy ostatnim naciśnięciu włącznika powinno nastąpić otwarcie hamulca postojowego. Po zjeździe z rolek trzeba koniecznie skontrolować działanie elektrycznego hamulca postojowego poprzez wciśnięcie przycisku i ponowne jego zwolnienie.

EBP w wersji z silnikiem aktywującym hamulce za pomocą linki
Hamulce ręczne
EBP w wersji z indywidualnymi silnikami przy zaciskach hamulcowych
Hamulce postojowe
Diagnoskop przystosowany do obsługi hamulca postojowego

Podobne moduły kontrolne posiadają inne pojazdy wyposażone w elektryczny hamulec postojowy. Jednak mogą się one różnić szczegółami konstrukcyjnymi. Dlatego niezbędne jest zapoznanie się ze wskazaniami producenta danego pojazdu przed rozpoczęciem tego rodzaju badań.

Przyrząd diagnostyczny ContiSys OBD

Prawidłowe wykonanie uprzednio opisanych prac umożliwia zalecany przez ATE najnowszy przyrząd diagnostyczny o nazwie ContiSys OBD albo inny, podobnie działający przyrząd serwisowy. Jednak korzystanie z testera ContiSys OBD ułatwia i przyspiesza obsługę elektrycznego hamulca postojowego. Przyrząd ten jest dobrze przystosowany do trudnych warunków warsztatowych. Ma sześć przycisków, duży i czytelny wyświetlacz oraz oprogramowanie prowadzące użytkownika krok po kroku przez wszystkie fazy przeprowadzanej obsługi. 

Za pomocą testera ContiSys OBD można sprawdzić elektryczny hamulec postojowy, serwisować go oraz naprawiać. Ponadto przyrząd może odczytać pamięć sterowników EOBD, usunąć zapisane w niej usterki, jak również odczytywać parametry rzeczywiste w trakcie pracy elektronicznych systemów pojazdu. Pozostałe jego funkcje to: adaptacja czujników oraz cofanie zapisów inspekcji w systemach: ABS/ESP, SRS (napinacze pasów), klimatyzacji, TPMS, czujników skrętu itp.



Magdalena Wójcik-Klich
Opiekun Rynku - Polska dla Continental Teves AG&Co.oHG

  • 2016-11-06 20:32

    https://web.facebook.com/VW-B6-B7-CC-Tiguan-Audi-A6-A8-silniczek-zacisk-hamulca-regeneracja-1556889117922446/?_rdr

    Paweł Paweł

    https://web.facebook.com/VW-B6-B7-CC-Tiguan-Audi-A6-A8-silniczek-zacisk-hamulca-regeneracja-1556889117922446/?_rdr

    skomentuj

  • 2016-11-06 20:33

    http://www.regeneracjazaciskow.linuxpl.eu/

    Adam

    http://www.regeneracjazaciskow.linuxpl.eu/

    skomentuj



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane