strona główna Wyposażenie Mobilny tester zawieszenia
2011-09-15, ostatnia aktualizacja 2011-09-19 09:23

Mobilny tester zawieszenia

Mobilny tester zawieszenia

Febi Bilstein

Mobilny tester zawieszenia

To proste urządzenie, opatentowane przez firmę Febi Bilstein, przy badaniach stanu samochodowych zawieszeń z powodzeniem zastępuje znacznie droższe i bardziej kłopotliwe w użyciu tradycyjne szarpaki.

Mobilny, ręcznie napędzany tester Febi GST 1 nadaje się do szybkiego wykrywania luzów ruchomych połączeń w zawieszeniach i układach kierowniczych samochodów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. Można go używać w warsztatach do diagnozowania pojazdów.

Kompletny zestaw składa się z płyty kontrolnej ruchomej we wszystkich kierunkach poziomych, uchwytu manipulacyjnego mocowanego zaciskowo na obwodzie opony oraz zapadkowej blokady pedału hamulca, umożliwiającej niezawodne unieruchomienie kół badanego pojazdu. Ponieważ wszystkie te przyrządy są obsługiwane wyłącznie siłą mięśni diagnosty, system nie potrzebuje zasilania elektrycznego ani pneumatycznego. 

Odpowiednimi ruchami płyty kontrolnej symulować można pracę sprawdzanego zawieszenia podczas przyśpieszania, hamowania i pokonywania zakrętów. Z kolei uchwyt służy do wymuszania poprzecznych wychyleń koła w pionie i poziomie. W sumie użycie tego oprzyrządowania pozwala na jednoznaczne zlokalizowanie nadmiernych luzów w łożyskowaniu kół, wahaczy, kolumn amortyzujących, sworzni zwrotnic, przegubów układu kierowniczego oraz napędowego w obrębie obydwu osi. 

Płytę do sprawdzania przedniego zawieszenia układa się w stanie zablokowanym na bieżni podnośnika lub kanału tak, by można było na nią najechać kontrolowanym kołem samochodu. Gdy znajdzie się na jej środku, należy zablokować pedał hamulca i zwolnić blokadę płyty. Następnie po zamontowaniu do testera czerwonej dźwigni roboczej porusza się nią płytę w dowolnych kierunkach, aby zlokalizować ewentualne stuki świadczące o występowaniu nadmiernych luzów. 

Szczęki uchwytu do wymuszania poprzecznych ruchów kół w pojazdach rozwiera się stosownie do zewnętrznej średnicy opony w dwóch zakresach, które zmienia się odpowiednio, przekładając sworzeń mocujący. Dla opon o średnicy poniżej 670 mm należy sworzeń umieścić w otworze A, dla większych zaś w otworze B. Po nałożeniu uchwytu na oponę powinna ona znaleźć się pomiędzy jego dolnym i górnym ramieniem. W tej pozycji ramiona zaciska się na oponie prostym mechanizmem korbowo-śrubowym.

Testowe ruchy koła wymusza się za pomocą rękojeści umieszczonych na górnej części ramy uchwytu. Metoda ta jest dostosowana szczególnie do sprawdzania luzów w elementach zawieszeń tylnych.

Artykuł Febi Bilstein


 

Wasi dostawcy


Podobne

Polecane


ver. 2023#2