strona główna Mechanika Montaż napinacza napędu rozrządu diesel PSA
2012-03-01, ostatnia aktualizacja 2012-03-01 07:54

Montaż napinacza napędu rozrządu diesel PSA

Montaż napinacza napędu rozrządu diesel PSA

Fot. Gates

Montaż napinacza napędu rozrządu diesel PSA

Artykuł ten dotyczy napinaczy Gates T41139, T41140 i zestawów rozrządu K015523XS, KP15523XS, K015524XS, K025524XS, KP15524XS, KP25524XS, K015558XS, KP15558XS, K015588XS, KP15588XS, K015590XS, montowanych w silnikach 1.9, 2.0, 2.2 diesel koncernu PSA.

Na podstawie analizy poszczególnych przypadków określono potencjalny problem montażowy napinacza występującego w podanych zestawach rozrządu.

Chociaż montaż napinacza wydaje się łatwy, często popełniany jest ten sam błąd. Polega on w wielu przypadkach na niewłaściwym osadzeniu koła pasowego napinacza na kołku montażowym (zdj. 1).

Skutkiem tego jest najczęściej niewłaściwe napięcie paska i nieprawidłowa pozycja napinacza, a w konsekwencji – uszkodzenie silnika.

Jeżeli płyta czołowa napinacza opiera się obrzeżem swego otworu o krawędź kołka montażowego (zdj. 2 i 3), koło pasowe nie będzie usytuowane współosiowo z kołkiem, nawet po dokręceniu śruby mocującej (zdj. 4) odpowiednim momentem. Mimośrodowa praca tego elementu spowoduje przedwczesne uszkodzenie paska. Zdjęcie nr 5 przedstawia właściwą pozycję kołka montażowego.

Ważne jest również, by w trakcie przeprowadzanej wymiany napędu rozrządu silnik był całkowicie schłodzony do temperatury pokojowej. Poza tym w wysokoprężnych silnikach PSA 1.9, 2.0, 2.2 zalecana jest wymiana pompy wodnej wraz z paskiem rozrządu.

Szczegółowe procedury ustawiania napięcia instalacyjnego dla wspomnianych silników diesel PSA opisano w biuletynach technicznych Gates nr 024, 034, 037, 038 i 044 (www.gates.com/poland/biuletynytechniczne). W zaleceniach tych zaprezentowane zostały potrzebne do tego celu narzędzia specjalne i prawidłowe sposoby ich użycia.

Montaż napinacza Gates

Ze względu na to, iż pierwotna konstrukcja paska ulegała wielokrotnym zmianom, konieczne jest obecnie jego napinanie w dwóch etapach (w pierwszym – silniejsze, w drugim, po zluzowaniu – słabsze). Pozwala to ograniczyć samoczynny zanik początkowego naprężenia w trakcie eksploatacji pojazdu. W każdym z etapów pomiar naprężenia dźwiękowym testerem Gates STT-1 wymaga wprowadzenia podanego kodu, a nie po prostu numeru paska. 

W modelach C8 i 807 PSA zaleca się ponadto zamontowanie dodatkowej osłony (zdj. 6) chroniącej napęd rozrządu przed wodą spływającą z przedniej szyby.

Najbardziej aktualne dane dotyczące zastosowań produktów Gates dostępne są w katalogu internetowym na stronie www.gatesautocat.com.



Marcin Perzyna
District Sales Manager Gates Europe



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane