strona główna Wydarzenia Technologia BluEarth Yokohama
2012-03-07, ostatnia aktualizacja 2012-03-07 00:57

Technologia BluEarth Yokohama

BlueEarth

Fot. Yokohama

BlueEarth

Firma Yokohama Rubber – japoński producent ogumienia – zamierza zastosować we wszystkich swoich oponach technologię BlueEarth. Dotychczas była on używana tylko w modelach premium z serii BluEarth-1; obecnie technologia trafi do ogumienia z linii Advan i Geolandar.

Technologia BluEarth zapewnia, że opony mają duże walory użytkowe, a zarazem jak najmniej szkodzą środowisku naturalnemu. Jej zastosowanie pozwala obniżyć hałas wydawanego przez oponę podczas jazdy do 70,1 dB, znacząco zmniejszyć zużycie paliwa oraz ograniczyć straty ciśnienia powietrza o 36 procent.

Do produkcji opon zgodnych z technologią BluEarth wykorzystuje się mieszankę nano BLEND, wzbogaconą olejkiem pomarańczowym produkowanym ze zużytej skórki owoców. Taki materiał jest bardziej miękki niż zwykły syntetyk, a w efekcie zwiększa się obszar styku opony z nawierzchnią nawet wtedy, gdy na drodze znajduje się dużo nierówności. Pozostałe składniki mieszanki to polimer i drobna krzemionka. Polimer odpowiada za niskie opory toczenia, a krzemionka kontroluje nagrzewanie się opony zapewniając doskonałą przyczepność i duże przebiegi. Ważną cechą mieszanki nano BLEND jest to, że zapewnia ona niskie opory toczenia opony podczas jazdy ze stałą prędkością, natomiast w momencie przyspieszania (oraz przy szybkiej jeździe) pozwala uzyskać większą przyczepność z jezdnią pomimo wzrostu temperatury.

Stabilność jazdy zapewnia asymetryczna budowa bieżnika oraz wzmocniona konstrukcja wewnętrzna. W środkowej części bieżnika znajdują się trzy rowki, z których dwa mają faliste wyżłobienia. Ta część bieżnika odpowiada za odprowadzanie wody i gwarantuje doskonałą przyczepność na mokrej nawierzchni. Niski poziom generowanego hałasu osiągnięto z kolei dzięki odpowiedniej konstrukcji poprzecznej.

Związek zastosowany w ściankach bocznych opony i pod jej bieżnikiem zapobiega nierównomiernemu nagrzewaniu się ogumienia i umożliwia zmniejszenie zużycia paliwa. Przyczynia się do tego także masa opony, zmniejszona o 17 procent  w porównaniu z konwencjonalnymi gumami. Straty powietrza są natomiast zmniejszane o 36 procent na skutek użycia specjalnej wkładki wewnętrznej, zastępującej standardową wkładkę butylową. Odpowiednie ciśnienie zwiększa komfort prowadzenia samochodu i ma duży wpływ na żywotność opon.

Opony z serii BlueEarth-1 były testowane w tunelu aerodynamicznym. Okazało się, że ich aerodynamiczna konstrukcja zmniejsza opory toczenia: w ściankach bocznych wykonano bowiem liczne zagłębienia – takie same jak w piłeczkach golfowych, które na skutek pofałdowania powierzchni lecą dalej niż piłeczki gładkie.


 

Wasi dostawcy

Podobne

Polecane


ver. 2023#2