strona główna Aktualności Proces reklamacji opon Yokohamy
2018-12-12, ostatnia aktualizacja 2018-12-12 14:57

Proces reklamacji opon Yokohamy

Fot. Yokohama

Fot. Yokohama

W przypadku opon gwarancja ma dwie formy. Pierwsza wiąże się z odpowiedzialnością producenta i dotyczy wad fabrycznych. Drugą formą jest, wynikająca z ustawy o prawach konsumenta, możliwość rękojmi lub reklamacji związana z niezgodnością towaru z dokumentem sprzedaży (zgłaszana u sprzedawcy). W takim przypadku sklep w celu rozwiązania problemu kontaktuje się z producentem.

Producent odpowiada za sposób wykonania produktu oraz jego jakość. Czas trwania gwarancji, jej warunki oraz odpowiedzialność wytwórcy opisuje karta gwarancyjna. W dokumencie tym znajduje się zakres obowiązków kupującego, sprzedawcy oraz producenta. Są w nim też informacje na temat warunków kwalifikujących oponę do wymiany, przypadki, kiedy gwarancja nie ma zastosowania, oraz opis procedury reklamacyjnej. Szczegółowe zapisy (np. te dotyczące okresu objętego gwarancją, wyjątków, itd.) mogą różnić się w zależności od producenta.

Japońska firma Yokohama udziela 5 lat gwarancji od daty produkcji na wszystkie opony osobowe (w tym SUV i 4x4), ciężarowe, autobusowe i OTR. Pięcioletnia gwarancja nie obejmuje opon Yokohamy przeznaczonych na potrzeby motosportu.

Inaczej jest z oponami używanymi, kiedy ocena reklamacji musi być wykonana przez certyfikowanego specjalistę reprezentującego markę lub rzeczoznawcę. Stwierdza on, czy uszkodzenie spowodowane jest przez wadę fabryczną, czy nieodpowiednie użytkowanie. Zgodnie z kartą gwarancyjną firma Yokohama nie uwzględnia reklamacji przy uszkodzeniach powstałych z winy użytkownika. Zaliczyć do nich można: nieprawidłową jazdę, defekty powstałe na skutek warunków drogowych (przeszkody, gruz, itd.), pożaru lub w wyniku wypadku, błędów popełnionych przy montażu i demontażu oraz nieodpowiednim przechowywaniu. Odrzuceniu przy rozpatrzeniu reklamacji podlegają opony wcześniej naprawiane, bieżnikowane oraz zużyte w wyniku niewłaściwego ciśnienia. W sytuacji wystąpienia wad producenta po pewnym okresie użytkowania opon ich wartość określa się na podstawie oceny użyteczności bieżnika, obliczanej jako różnica między aktualną średnią głębokością bieżnika a wartością 1,6 mm, poniżej której opony są bezużyteczne.

W 2017 roku odsetek reklamowanych opon osobowych i dostawczych Yokohamy wyniósł w Polsce 0,02 proc., z czego reklamacji zasadnych było 9 promili (0,009 proc.). Oznacza to, że tylko w kilku sztukach opon Yokohamy wykryto wadę fabryczną.


 

Wasi dostawcy

Podobne

Polecane


ver. 2023#2