strona główna Mechanika Niebezpieczna pora roku
2012-06-28, ostatnia aktualizacja 2012-06-28 07:00

Niebezpieczna pora roku

Fot. Sentech

Niebezpieczna wiosenna pora

Fot. Sentech

Dla układu zapłonowego krytycznym okresem nie są mrozy lub upały, lecz wilgotne pory przejściowe. Powodem niemiłych niespodzianek są wtedy przeważnie przewody wysokiego napięcia.

Zły stan techniczny lub niewłaściwy dobór przewodów zapłonowych bywają jedną z najczęstszych przyczyn niedostatecznej mocy silnika, nadmiernego zużycia paliwa, a także kłopotów z uruchamianiem samochodów w deszczowe lub mgliste przedwiosenne poranki. Jakie więc cechy powinien mieć dobry przewód zapłonowy? Zarówno konstruktor pojazdu, jak i jego użytkownik mają w tym wypadku wymagania na pozór dość proste, tyle że w swych głównych punktach dokładnie rozbieżne. 

Wiadomo, że w celu zapewnienia jak największej energii iskry i małego spadku napięcia, czyli maksymalnej sprawności układu zapłonowego, należy stosować przewody o jak najmniejszym oporze elektrycznym. To właśnie niski opór elektryczny sprawia, że możliwie największa część energii przekazywana jest do świecy, a nie ulega rozproszeniu w postaci ciepła. Dzięki temu iskra może trwać dłużej, a zapłon staje się pewniejszy. Jest to szczególnie ważne w niesprzyjających warunkach atmosferycznych i zawsze w przypadku silników spalających LPG.

Jednak zmieniające się cyklicznie silne prądy i wysokie napięcia indukują wokół przewodu zmienne pola magnetyczne, które rozchodzą się w postaci fal elektromagnetycznych zakłócających pracę radioodbiorników, telewizorów, telefonów komórkowych oraz innego sprzętu elektronicznego, zwłaszcza korzystającego z łączności bezprzewodowej. Dawniej zjawisko to łagodzono, stosując silne oporniki przeciwzakłóceniowe, łączone w szereg z poszczególnymi przewodami wysokiego napięcia, co niestety ograniczało też energię iskry. Optymalnym rozwiązaniem problemu okazały się dopiero przewody z rdzeniami ferromagnetycznymi o niskiej oporności, otoczonymi spiralnie cienkim drutem stalowym, eliminującym promieniowanie elektromagnetyczne.

Drugim istotnym elementem przewodu wysokiego napięcia jest jego izolacja. Klasycznym materiałem używanym do tego celu od kilkudziesięciu już lat jest silikon. Ma on liczne zalety (np. niską cenę), lecz również i poważne wady. Za najważniejszą z nich należy uznać niską wytrzymałość mechaniczną i stosunkowo małą odporność na substancje chemicznie aktywne. Należy uważać, aby taki przewód nie miał kontaktu z rozgrzanymi elementami silnika. Dlatego konstruktorzy samochodów zaczęli umieszczać izolowane silikonem przewody w specjalnych listwach ochronnych. Nie należy w żadnym wypadku z osłon tych rezygnować,  chyba że wymienimy przewody silikonowe na izolowane nowszymi materiałami termoplastycznymi, zapewniającymi maksymalną szczelność oraz odporność mechaniczną i termiczną kabla na działanie czynników zewnętrznych (temperatury, wilgoci, oleju, solanki).

Zamiany takie można stosować tylko wtedy, gdy dopuszcza je producent samochodu, co powinno być odnotowane przy poszczególnych katalogach producentów przewodów zapłonowych. Na przykład ich wybór według marki pojazdu z katalogu Sentech daje pewność, że izolacja spełnia dokładnie wymogi konstruktora danego samochodu.



Sentech
Przewody i cewki zapłonowe


 

Wasi dostawcy

Podobne

Polecane


ver. 2023#2