strona główna Forum profesjonalistów Ekonomia i ekologia czy bezpieczeństwo?
2012-07-26, ostatnia aktualizacja 2012-07-26 07:52

Oświetlenie pojazdów

Ekonomia i ekologia czy bezpieczeństwo?

Fot. Magneti Marelli, Hella Polska, XenoTec/BrighTec, Osram, Philips , archiwum

Fot. Magneti Marelli, Hella Polska, XenoTec/BrighTec, Osram, Philips , archiwum

Pytania o współczesne preferencje i trendy w tej dziedzinie skierowaliśmy do działających w Polsce dostawców produktów (części zamiennych i wyposażenia akcesoryjnego) używanych w oświetleniowym wyposażeniu samochodów różnych rodzajów i klas. Teraz publikujemy uzyskane wypowiedzi.

Maciej Goraj

Maciej Goraj
Magneti Marelli

Zwycięża technologia LED

Najczęstszym i najbardziej optymalnym sposobem zapewniającym bezpieczeństwo, odpowiedni poziom kosztów oraz niską energochłonność jest obecnie technologia LED. Zastosowanie jej w oświetleniu przynosi wiele korzyści. Diody są znacznie trwalsze od lamp halogenowych czy ksenonowych oraz zużywają o wiele mniej energii, co przekłada się wprost na oszczędności w zużyciu paliwa. Ich zaletą jest również szybszy czas „załączania się”, co poprawia bezpieczeństwo, zwłaszcza gdy zastosuje się oświetlenie tego typu w światłach stop (np. Audi Q7 MY 2010). Dodatkową zaletą zastosowania w pojeździe technologii LED jest nadanie mu wyjątkowego, nowoczesnego wyglądu i charakteru.

Magneti MarelliZgodnie z europejską normą (ECE R48), od roku 2011 producenci samochodów mają obowiązek montować oświetlenie do jazdy dziennej we wszystkich nowych modelach. Do tego celu również najczęściej wykorzystuje się technologię LED.

W czasie najbliższych dwóch, trzech lat nie przewiduje się zmiany systemów oświetlenia w popularnych i miejskich samochodach na „inteligentne” czy specjalne konstrukcje. Są to rozwiązania ciągle jeszcze za drogie, by móc je stosować w samochodach tych klas, ponieważ muszą ona charakteryzować się stosunkowo niską ceną.

Nieco inaczej rzecz się ma z markami klasy Premium. W tym przypadku samochody mogą być wyposażone w nowoczesną i drogą technologię.

Zwiększająca się popularność samochodów hybrydowych i elektrycznych wymusza na producentach konieczność ciągłego rozwoju technologii, które umożliwiają oszczędność energii i przekładają się na ekonomiczność jazdy. W przypadku oświetlenia taką technologią jest oczywiście LED. Obecnie wykorzystuje się ją głównie do oświetlania samego pojazdu, jednak już teraz w niektórych samochodach można spotkać całkowicie diodowe reflektory (np. Audi R8).

W starszych samochodach, gdzie fabrycznie nie montowano reflektorów do jazdy dziennej, istnieje możliwość zamontowania dodatkowego oświetlenia DRL (daytime running lights). Najczęściej stosuje się w tym przypadku listwy z diodami LED. Korzystając z takiego rozwiązania, nie używamy w ciągu dnia tradycyjnych reflektorów, na ogół halogenowych. Dzięki temu, zużycie energii, a co za tym idzie – również paliwa, spada. Koszt nabycia dobrej jakości DRL LED nie należy jednak do najniższych, lecz trwałość tego elementu i oszczędności w eksploatacji pojazdu decydują o opłacalności takiej inwestycji.

W ciągu najbliższych trzech miesięcy w ofercie Magneti Marelli pojawi się uniwersalne oświetlenie DRL, które będzie można wykorzystywać w pojazdach nieposiadających tego typu wyposażenia fabrycznego.

Zenon Rudak

Zenon Rudak
Hella Polska 

LED wygrywają we wszystkich kategoriach

Ekonomia, ekologia, bezpieczeństwo? w tych trzech kategoriach najlepiej sprawdza się technologia LED. Oparte na niej światła hamowania działają szybciej niż tradycyjne żarówki. Dzięki temu lepiej spełniają swą funkcję ostrzegawczą i wywierają bardzo pozytywny wpływ na bezpieczeństwo ruchu.

Diodowe światła dzienne odznaczają się wręcz znikomym zużyciem energii i rekordową długowiecznością. Ich atutem ważnym dla producentów samochodów jest niemal całkowita dowolność kształtowania lamp, co oznacza możliwość indywidualnego dostosowywania wzornictwa do stylistyki danej marki. Wszystkie te uwagi odnoszą się również do diodowych świateł pozycyjnych.

Poza tym światła dzienne w technologii LED to jedyne w tej chwili rozwiązanie, które można „od ręki” zastosować w starszych modelach samochodów. Montaż lamp jest łatwy dla właściciela lub warsztatu, a w efekcie oszczędza energię, podnosi bezpieczeństwo i „tuninguje” auto, czyli ma same zalety.

O wyposażaniu samochodów tańszych w „drogie” technologie często decydują przepisy. Jeżeli rozwiązania świateł „inteligentnych” będą w przepisach zalecane lub wymagane, to upowszechnią się one dość szybko. Drugim kierunkiem działań wiodących do tego samego celu jest obniżanie kosztów nowych technologii wraz ze wzrostem ich popularności. Jeżeli technologia LED i systemy rozpoznawania obrazów rozwiną się w takim stopniu, że będą mogły „w sposób modułowy” podołać zadaniom świateł inteligentnych, to światła te za kilka lat mają szansę stać się opcją wybieraną przy zakupie niemal każdego auta. Przez sposób modułowy rozumiem tu udostępnienie modułów funkcjonalnych, z których każdy producent konkretnego modelu pojazdu będzie mógł skonfigurować optymalne dla niego rozwiązanie oświetlenia, także pod względem „inteligencji” odpowiedniej do ceny.

Upowszechnienie samochodów hybrydowych i elektrycznych wpłynie bezpośrednio na rozwój oświetlenia w technologii LED, ponieważ mniejsze zużycie energii ma w tych pojazdach znaczenie fundamentalne.

Mirosław Michalski

Mirosław Michalski
XenoTec/BrighTec

Nowe rozwiązania upowszechniają się z trudem

W ostatnich latach jesteśmy świadkami dynamicznego rozwoju w dziedzinie oświetlenia samochodowego. Nowo czesne technologie, m.in. oparte na półprzewodnikowych źródłach światła LED, stają się coraz popularniejsze, wypierając stopniowo tradycyjne rozwiązania, w coraz to niższych segmentach pojazdów. Stają się przy tym niejako standardem bezpieczeństwa. 

Klient stawia coraz większe wymagania, więc producenci nieustannie rozwijają produkty, pokonując kolejne, jeszcze do niedawna nieosiągalne bariery wydajności, przy jednoczesnym ograniczaniu kosztów. 

Parametry oświetlenia LED przekładają się na poprawę bezpieczeństwa czynnego i biernego, a przy tym są kilkunastokrotnie bardziej energooszczędne, niż tradycyjne żarówki. Z punktu widzenia użytkownika ważnym czynnikiem jest również ich długa żywotność. 

Pomimo niepodważalnych zalet najnowszych trendów oświetlenia pojazdów mechanicznych, w tym także tych estetycznych (oświetlenie jak nigdy dotąd staje się elementem designu), trudno będzie jeszcze przez długi czas uznać je za najbardziej optymalne, ze względu chociażby na wciąż wysokie koszty produkcji.

Bright TechPodobnie jednak, jak w przypadku oświetlenia ksenonowego, które początkowo zarezerwowane było wyłącznie dla samochodów klasy premium, wolumen sprzedaży przekłada się stopniowo na ograniczenie kosztów produkcji. Obszar stosowania nowinek technicznych staje się coraz szerszy, choć wciąż jeszcze nie sięga bazowych wersji popularnych samochodów i pojazdów miejskich. W dalszym ciągu są tu one najwyżej na liście wyposażenia dodatkowego. 

Tak samo rzecz ma się z inteligentnymi konstrukcjami samochodowych świateł głównych, opartych na źródłach LED czy ostatnio laserowych. Koszty projektu, wdrożenia i produkcji być może na zawsze okażą się zaporowe dla niektórych koncepcji. Należy również pamiętać, że to, co w interesie klienta końcowego jest niepodważalną zaletą, np. żywotność, nie jest korzystne dla producentów rozwiązań dostarczanych na rynki aftermarketowe.

Nowoczesna technika oświetleniowa, którą z pewnością można określić mianem ekologicznej, charakteryzuje się zmniejszonym zapotrzebowaniem na energię elektryczną. Nękani restrykcyjnymi przepisami producenci aut angażują z roku na rok pokaźniejsze sumy na rozwój napędów hybrydowych i elektrycznych. Ze względu jednak na koszty oraz „błędy wieku dziecięcego”, z którymi borykają się innowatorzy, trudno spodziewać się rewolucji w tym segmencie, choć trzeba przyznać, że ekologiczne rozwiązania są częściej brane pod uwagę, niż jeszcze niedawno, kiedy to zazwyczaj traktowane były w kategoriach wizerunkowych lub marketingowych. Oszczędne energetycznie oświetlenie z pewnością idzie w parze z ekologicznymi źródłami zasilania w pojazdach mechanicznych.

Rozwiązaniem dla bilansu energii elektrycznej i poprawy bezpieczeństwa biernego w starszych pojazdach oraz tych słabiej wyposażonych mogą być m.in. alternatywne, uniwersalne moduły ze światłami do jazdy dziennej LED, dostępne w ofercie marki BrighTec w kilku kształtach i rozmiarach. Są one przeznaczone zarówno do samochodów osobowych, jak i ciężarowych. Montaż nie wymaga ingerencji w instalację elektryczną, nie jest również czasochłonny. Ultranowoczesne diody mocy, specjalnie dobrana optyka i dobry kontrast – pozwalają dostrzec innym kierowcom nasz samochód bardzo wcześnie, przy czym jedna lampa pobiera ok. 5 w energii, co stanowi ponad 10-krotną oszczędność w porównaniu z żarówką 55 W.

Janusz Mitko

Janusz Mitko
Osram 

Liczą się też solidne światła standardowe!

Dla firmy Osram najważniejszym aspektem związanym z oświetleniem samochodowym jest jakość i bezpieczeństwo. Dlatego już kilka lat temu uruchomiliśmy Akademię Bezpieczeństwa Osram, która jest programem edukacyjnym, mającym na celu uwrażliwienie kierowców na potrzebę dbałości o właściwe oświetlenie pojazdów, a pieszych – na zasady prawidłowego poruszania się po drogach i poboczach, zwłaszcza nocą i przy złej widoczności. Obecnie realizowana jest druga odsłona Akademii Bezpieczeństwa. W jej ramach nasza firma wspólnie z policją prowadzi lekcje edukacyjne w szkołach, rozdaje opaski odblaskowe, uczestniczy w piknikach motoryzacyjnych oraz buduje interaktywną mapę najbardziej niebezpiecznych dróg i poboczy w sąsiedztwie szkół podstawowych w całej Polsce: www.facebook.com/OSRAMpl   

Firma Osram posiada bogaty i szeroki asortyment produktów, które zadowolą nawet najbardziej wymagających kierowców.  Kierowcom, którzy głównie podróżują w dzień, poruszają się po dobrze oświetlonych drogach lub mają utrudniony dostęp do żarówki, gdy zachodzi potrzeba jej wymiany, proponujemy produkty charakteryzujące się znacznie wydłużoną trwałością. Żarówki Ultra Life wyróżniają się trzy razy dłuższą żywotnością niż ich standardowe odpowiedniki. Pozwala to na obniżenie kosztów eksploatacji nawet o 50%. Rodzina żarówek Ultra life o wydłużonej trwałości to nie tylko produkty do reflektorów głównych (H1, H4 i H7), ale także inne zewnętrzne źródła światła. Osram oferuje na wszystkie żarówki Ultra Life aż 3-letnią gwarancję. Wszystkie, dzięki imponującej trwałości, są przyjazne dla środowiska (mniej odpadów) i zapewniają zarówno bezpieczeństwo, jak i ekonomikę użycia. 

OsramZ kolei kierowcom, którzy często podróżują nocą i którym zależy przede wszystkim na bezpieczeństwie, Osram proponuje żarówki Night Breaker Plus.Dają one do 35 m dłuższą wiązkę światła niemal dwukrotnie jaśniejszego w porównaniu z żarówkami standardowymi.

Kierowcom podróżującym głównie w dzień i mjącym na względzie ekonomikę użycia, Osram proponuje światła do jazdy dziennej Led Light@Day, które w porównaniu ze standardowymi żarówkami oszczędzają 80% paliwa wykorzystywanego na ich zasilanie. Posiadają też funkcję redukcji ich strumienia świetlnego o 50% w momencie włączenia świateł mijania. 

Cechą niespotykaną w produktach tego typu jest ich wodoodporność. Dzięki wysokiemu stopniowi ochrony IP 69K są one odporne na deszcz, wodę z kałuż, a także na mycie ciśnieniowe! Jako pierwsze na rynku mają jednolitą powierzchnię bez widocznych punktów świetlnych. Nadają się do 70% modeli samochodów, a ich instalacja zajmuje mniej niż 1 godzinę dzięki innowacyjnemu systemowi montażu. 

Według naszych prognoz, w samochodach miejskich i popularnych głównym typem reflektorów przednich pozostaną jeszcze długo rozwiązania halogenowe, ale spodziewamy się również szerszego zastosowania lamp ksenonowych, takich jak np. Xenarc Silvestar firmy Osram. Wytwarzają one o 20 metrów dłuższy strumień światła i zapewniają o 30% więcej światła na drodze w porównaniu ze standardowymi lampami ksenonowymi.

Obserwujemy również wprowadzanie technologii LED do oświetlenia samochodowego. W samochodach popularnych i tańszych znajduje ona zastosowanie tylko w lampach wewnętrznych i tylnych. Z przodu pojawia się tylko w droższych modelach, np. lampy LED firmy Osram montowane są w Audi R8. Trudno natomiast dopatrzeć się związku między elektrycznym lub hybrydowym napędem samochodu a rodzajem jego oświetlenia, ponieważ powszechny trend korzystania z rozwiązań energooszczędnych dotyczy wszystkich rodzajów pojazdów. 

Dodatkowo firma Osram przestrzega przed stosowaniem rozwiązań niehomologowanych, przeróbek z halogenów na ksenony, montowaniem niehomologowanych Led Retrofit w oświetleniu zewnętrznym. Takie rozwiązania są bardzo zawodne, mogą oślepiać innych kierowców, uszkodzić instalację w samochodzie itp. – przez to stanowią ogromne niebezpieczeństwo zarówno dla kierującego pojazdem, jak i dla innych pojazdów i uczestników ruchu drogowego.

Tarek Hamed

Tarek Hamed
Philips 

Stopniowe i systematyczne zmiany 

Ostatnio producenci oświetlenia samochodowego w miejsce klasycznych żarówek coraz częściej stosują diody świecące LED. Pozwala to na znaczne, sięgające nawet 95% zmniejszenie zużycia energii. Diody charakteryzują się  także dużo większą trwałością. Zalety te spowodowały, że technologię LED najczęściej stosuje się w światłach do jazdy dziennej, tzw. DRL, zastępujących w tej funkcji obowiązkowe światła mijania, co daje wymierne korzyści w postaci mniejszego zużycia paliwa.

Wiodący producenci oświetlenia, w tym również Philips, oferują gotowe, oparte na technologii LED zestawy DRL w wersjach z 4, 5 lub 8 diodami High Power Luxeon LED, uważanych za najlepsze na świecie. Nadają się one także do starszych pojazdów.  

philipsW światłach pozycyjnych wciąż najpopularniejsze są żarówki o małej mocy, jednak i w tym przypadku można zauważyć tendencję do coraz częstszego stosowania świecących diod.

Zastosowanie technologii LED w światłach hamowania (także dodatkowych, akcesoryjnych) daje wprawdzie niezauważalne oszczędności energii, jednak istotny jest tutaj czas włączania diody, nieporównywalnie krótszy niż w przypadku klasycznej żarówki. Przy jeździe z dużą prędkością następny w kolumnie kierowca może dzięki temu wcześniej rozpocząć hamowanie.

W samochodach klas wyższych coraz częściej stosuje się zaawansowane konstrukcje reflektorów głównych, m.in. oświetlenie ksenonowe, diodowe, doświetlanie zakrętów, samoczynne włączanie i zmienianie świateł. Skutkuje to znacznym wzrostem bezpieczeństwa i komfortu podróżowania. Nie bez znaczenia jest również zmniejszenie zużycia żarówek w światłach mijania. Szczególnie istotne jest to w pojazdach wyposażonych w reflektory ksenonowe, w których wymiana żarówki może kosztować nawet kilkaset złotych.

Niestety, barierą upowszechnienia tych rozwiązań w pojazdach niższych klas jest wciąż ich relatywnie wysoka cena. Jednak malejące koszty produkcji będą powodowały powolne, acz stopniowe i systematyczne zmiany również w tych segmentach.

Stosowanie napędów hybrydowych i elektrycznych wynika z konieczności ograniczenia emisji szkodliwych produktów spalania, ma również wpływ na zmniejszenie zużycia paliwa. Zastosowanie technologii LED do oświetlenia tych pojazdów umożliwi zaoszczędzenie energii, a tym samym – zwiększenie zasięgu pojazdu.  



 

Wasi dostawcy


Podobne

Polecane


ver. 2023#2