strona główna Forum profesjonalistów Rozwój nawigacji GPS w Polsce
2012-09-11, ostatnia aktualizacja 2012-09-11 06:14

Rozwój nawigacji GPS w Polsce

Fot. Delphi, Mio Technology, Becker, Becker, NaviExpert, TomTom, Goclever, Modecom

Rozwój nawigacji GPS w Polsce

Fot. Delphi, Mio Technology, Becker, Becker, NaviExpert, TomTom, Goclever, Modecom

Wszystko wskazuje na to, iż ten kontrowersyjny z początku wynalazek wszedł już na trwałe do powszechnego użytku polskich kierowców i to nie tylko w trakcie ich zagranicznych podróży. o nowe możliwości dostępnych u nas samochodowych systemów nawigacyjnych zapytaliśmy głównych krajowych dystrybutorów tego rodzaju produktów. Z ich wypowiedzi wynika, że postęp techniczny przebiega tu różnymi, alternatywnymi drogami...

Nawigacje GPS

Tarik Hassan 
MiTAC Europe, oddział
w Polsce

Rozwiązania działające w czasie rzeczywistym

Obecnie najbardziej zaawansowanym naszym modelem w Polsce jest Mio Spirit 687 wyposażony w system TMC. Wykorzystuje on w czasie rzeczywistym informacje na temat ruchu drogowego, przesyłane za pośrednictwem zakodowanych fal FM, i pozwala wytyczyć trasę omijającą korki, wypadki oraz prace drogowe. Dostępna jest w nim również technologia SmartRoutes™, dzięki której trasy proponowane przez urządzenie (najszybsza, ekonomiczna, najłatwiejsza i najkrótsza) lepiej odpowiadają rzeczywistym warunkom drogowym dzięki uwzględnianiu natężenia ruchu na poszczególnych odcinkach. 

Nawigacja została wyposażona w Blue tooth, funkcję Google Search, asystenta pasa ruchu, trójwymiarowy podgląd skrzyżowań, funkcję text-to-speech, symulację trasy w tunelu i wiele innych udogodnień, np. funkcja LearnMe Pro™ monitoruje oraz zapamiętuje preferencje kierowcy, by następnie dostosować do nich planowanie drogi. Samo urządzenie obsługuje się łatwiej i bardziej intuicyjnie.

W oprogramowaniu Mio Spirit 687 zainstalowano też przewodniki turystyczne, bogatą bazę fotoradarów i odtwarzacz multimediów, umożliwiający słuchanie muzyki oraz oglądanie zdjęć i filmów na ekranie nawigatora. Model ten jest także dostępny w wersji z bezprzewodową kamerą cofania.

Nawigacje GPS

Aktualizacja map jest dla Mio Spirit 687 przez dwa lata bezpłatna. Dostępne są też modele z serii Spirit 2011, w tym Spirit 687, z opcją bezterminowej aktualizacji map (LMU). Różnice w cenie między urządzeniem standardowym a wyposażonym w tę opcję jest niewielka, od 40 zł. Funkcja LMU pozwala na darmowe aktualizowanie mapy, dopóki będą wydawane jej nowe edycje. Ponadto dostępna jest także możliwość wypożyczenia na 3, 7 lub 30 dni – za niewielką opłatą – map innych krajów, niezainstalowanych w urządzeniu. 

Dokładamy wszelkich starań, by nowe inwestycje drogowe pojawiały się w aktualizacjach jak najszybciej, a więc w najbliższych update’ach, choć to zależy w głównej mierze od producenta map, będącego naszym zewnętrznym dostawcą. Uaktualnienia publikowane są kwartalnie, co zapewnia maksymalnie szybkie uzupełnianie dynamicznie rozbudowującej się sieci dróg w Polsce.

Wspomniany system TMC działa już w Polsce od kilku lat i jest obecnie najpopularniejszym dodatkiem do samochodowych urządzeń. Stale rosnące zainteresowanie tą funkcją pośród klientów MiTAC (oferujemy ją w Mio Spirit 485, 685 i 687 zupełnie za darmo) świadczy najlepiej, że sprawdza się ona pozytywnie i w naszych warunkach. Dlatego dbamy o jej dalsze doskonalenie.

Dużym popytem cieszą się też nawigacje ze zintegrowanym odbiornikiem Bluetooth, pozwalającym na podłączenie telefonu do nawigacji Mio. W ten sposób można korzystanie z niej jako urządzenia głośnomówiącego. Skojarzenie telefonu komórkowego z nawigacją umożliwia także wyszukiwanie użytecznych punktów (POI) za pośrednictwem Google Search. 

Nawigacje GPS

Marek Krygier
Becker

Najpopularniejszy jest interaktywny asystent

Przykładem najnowszych osiągnięć techniki nawigacyjnej jest, moim zdaniem, nasz model Becker Professional 50, należący do urządzeń klasy Premium. Jako pierwszy został on wyposażony zarówno w dożywotnią aktualizację map, jak i w dożywotnio opłacone Premium HQ TMC® w Europie i Polsce oraz w pakiet funkcji Premium ułatwiających nawigację: interaktywnego asystenta kierowcy Becker SituationScan, wybieranie głosowe adresu w języku polskim Becker OneShot, nawigację zdolną „uczyć się” omijania korków, a także widok Premium 3D.

Mapy Becker zawierają najszerszy na rynku wybór atrybutów drogowych, od dokładnego oznaczenia kategorii dróg (w tym systemu poboru opłat drogowych viaTOLL, co pozwala obliczyć trasę w Polsce z pominięciem płatnych odcinków). Aby zapewnić każdemu klientowi dostęp do aktualnych map w przystępnej cenie wprowadziliśmy promocję 70% na 2-letnią subskrypcję map oraz linię urządzeń z darmową, dożywotnią aktualizacją map.

Nawigacje GPS

Mapy w urządzeniach nawigacyjnych Becker są zawsze aktualne dzięki specjalnej funkcji „Nowo otwarte odcinki dróg”, realizowanej we współpracy z Generalną Dyrekcją Dróg i Autostrad. Sprawdzamy, kiedy dane odcinki dróg będą otwarte do eksploatacji i odpowiednio wcześniej wprowadzamy je do mapy. Klient może więc być pewien, że nawet odcinki oddane do użytku dosłownie kilka dni wcześniej będą uwzględnione na mapie. Przykładem jest tu autostrada A2 z Warszawy do  Łodzi: otwarta kilka dni temu, jest już umieszczona w najnowszych aktualizacji map urządzeń Becker.

System TMC w Polsce nadal jest w trakcie rozwoju, ale już osiągnął pełną funkcjonalność. Wysokie budynki w miastach i duże odległości pomiędzy nadajnikami mogą osłabić sygnał TMC, a czasem nawet całkowicie go wygłuszyć. Z tego powodu nowe urządzenia są wyposażane w odbiornik HQ TMC, stworzony dla urządzeń marki Becker wspólnie z niemiecką firmą telematyczną Avanteq. Działa on w oparciu o technologię Supertune®, która analizuje rozmieszczenie i odległości pomiędzy nadajnikami i na podstawie zebranych danych łączy się z gwarantującymi najlepszy odbiór.

Do najpopularniejszych funkcji urządzeń najnowszej generacji należy interaktywny asystent kierowcy Becker SituationScan. Analizuje on m.in. aktualną sytuację na trasie i w oparciu o parametry ruchu pojazdu przewiduje bieżące potrzeby kierowcy, by proponować takie rozwiązania, jak np. alternatywny objazd lub parking blisko celu podróży. Wszystkie powiadomienia są wyświetlane w widoku 3D. Klienci interesują się również rozwiązaniem Becker OneShot, czyli głosowym wybieraniem adresu docelowego w języku polskim. Funkcja pozwala na szybkie wprowadzenie celu i kalkulację trasy bez odrywania rąk od kierownicy. 

Nawigacje GPS

Paweł Kozłowski
NaviExpert

Nawigacja pod każdym względem mobilna

Najnowszym osiągnięciem techniki nawigacyjnej można z całą pewnością nazwać nasz podstawowy produkt NaviExpert. To pierwsza w Polsce mobilna nawigacja działająca w większości telefonów komórkowych dostępnych na rynku. Pozwala omijać korki i utrudnienia na drodze. Podróżując z nią, można zaoszczędzić nawet do 40% traconego dotychczas czasu! Omijanie korków i utrudnień jest możliwe dzięki opracowanej przez NaviExpert technologii Community Traffic online. Polega ona na anonimowym zbieraniu danych o natężenia ruchu w czasie rzeczywistym. Dynamiczne dane pochodzą od tysięcy użytkowników aplikacji NaviExpert oraz z monitoringu flot. Dzięki temu powstaje mapa obrazująca rozkład średnich prędkości na drogach. Umożliwia to układanie tras omijających zakorkowane odcinki. Jeśli podczas jazdy po konkretnej trasie zachodzi możliwość jej uaktualnienia, czyli znalezienia szybszej, omijającej np. powstający korek, system dokonuje nowych przeliczeń, uwzględniających aktualne informacje o ruchu drogowym.

NawigacjeW najnowszej wersji NaviExpert do telefonów z systemem operacyjnym Android pojawiła się także funkcja CB, umożliwiająca kierowcom zgłaszanie wypadków, fotoradarów, kontroli drogowych, inspekcji transportu drogowego, remontów oraz niebezpiecznych miejsc. Już w chwili zgłoszenia w aplikacji pojawia się ikona z ostrzeżeniem, a informacja w formie graficznej i głosowej jest wysyłana do wszystkich w danej okolicy użytkowników NaviExpert.

Nawigacja jest też wyposażona w tzw. asystenta pasa ruchu. Dzięki niemu kierowca wie wcześniej, jakie pasy wybierać na najbliższym skrzyżowaniu.

Skuteczność samej nawigacji oraz funkcji omijania korków została potwierdzona w wielu niezależnych testach, prowadzonych przez redakcje czasopism motoryzacyjnych oraz technicznych. Tylko ostatnio (czerwiec 2012) NaviExpert wygrał  testy: „Auto Moto”,  wyprzedzając TomTom, Garmin, Mio i AutoMapę; „PC Format” przed nawigacjami AutoMapa, MapaMap, Sygic, Nokia Maps, Mobile Navigator EU, GoogleNavigation i Navatar. 

NaviExpert to nawigacja online. Oznacza to, że mapy nie są zapisywane w pamięci telefonu czy tabletu, ale przechowywane na serwerze NaviExpert i pobierane dynamicznie podczas jazdy. Nowe inwestycje są dodawane do mapy już w dniu ich rzeczywistego oddania do użytku, dzięki czemu użytkownik, wytyczając nową trasę, korzysta zawsze z najaktualniejszych map.

Aktualność wszelkich informacji NaviExpert jest w Polsce szczególnie cenna, gdyż wykorzystujący fale radiowe FM system TMC wciąż nie działa u nas zadowalająco. Widać to chociażby w momencie przekroczenia granicy polsko-niemieckiej. Wynika to z faktu, iż TMC w Polsce, nim zdążył się dobrze rozwinąć, już został wyparty przez nowoczesne, często autorskie technologie online, z których korzystają czołowi dostawcy nawigacji GPS w Polsce.

Systemy TMC informują o nietypowych zdarzeniach na trasach, np. tworzących się korkach czy wypadkach. Ale już nie o tym, jak taki korek ominąć i czy w ogóle warto to robić, wybierając inną trasę. Opracowana przez NaviExpert technologia Community Traffic online opiera się natomiast na precyzyjnych pomiarach rzeczywistych prędkości aut na konkretnych odcinkach dróg. Dane te, pochodzące od bardzo licznej społeczności użytkowników NaviExpert, w odróżnieniu od danych z TMC, dostarczają systemowi nawigacji NaviExpert precyzyjnych informacji. Dopiero na tej podstawie można rzetelnie zasugerować zmianę trasy. 

Jeszcze do niedawna wystarczyło, że nawigacja prowadziła nas z punktu a do punktu B.  W tej chwili to za mało. Użytkownicy nawigacji wymagają od jej dostawców dodatkowych funkcji, takich jak właśnie omijanie korków, CB radio, czy chociażby nawigacji różnymi środkami komunikacji – nie tylko samochodem czy pieszo, ale także komunikacją miejską.

Nawigacje GPS

Andrzej Kasprzyk 
TomTom

Informacje aktualne, nawet z wyprzedzeniem

Czołowym modelem w ofercie TomTom jest Go Live 1005 World, wyposażony w mapę świata. Wyróżnia go na tle innych nawigacji zaawansowana technologia, np. system HD Traffic to dokładne informacje o ruchu drogowym, aktualizowane co 2 minuty dzięki wbudowanemu modułowi GSM. W połączeniu z IQ Routes daje kierowcom pewność, że trasa, która aktualnie jadą, najszybciej doprowadzi ich do celu. Dodatkową funkcją jest dostęp do bazy, fotoradarów stacjonarnych oraz przenośnych. Te informacje na bieżąco mogą aktualizować sami użytkownicy, wprowadzając jednym kliknięciem taką informację do systemu. Poza tym Go Live 1005 jest wyposażony w sterowanie głosem – rozpoznaje ok. 60 komend i, co najważniejsze, pozwala na wprowadzanie adresów drogą głosową. Ciekawym dodatkiem są również: wyszukiwarka POI on line (point-of-interest – m.in. hotele, restauracje, kwiaciarnie itd.) oraz dzienne i tygodniowe prognozy pogody dla kierowców.

Infrastruktura drogowa zmienia się w zasadzie codziennie, zwłaszcza w Polsce. Dlatego TomTom wydaje regularne, kwartalne aktualizacje, uwzględniające te zmiany. Co ważne, zawarte są w nich również planowane do oddania drogi. Oznacza to, że jeśli budowa np. obwodnicy lub mostu zbliża się ku końcowi, to są one uwzględnione w aktualizacjach. 

Nawigacje GPS

TomTom w Polsce nie korzysta z systemu TMC, ponieważ może dać kierowcom do dyspozycji dokładniejszy system TomTom HD Traffic. Dostępny jest on na urządzeniach Go Live wyposażonych w moduł GSM, umożliwiający  informowanie w czasie rzeczywistym (co dwie minuty) o sytuacji na drodze (opóźnienia, raporty o zdarzeniach i ich przyczynach) i na tej podstawie dobiera optymalną trasę oraz dokładnie szacuje czas przyjazdu. Kierowcy korzystający z usługi TomTom HD Traffic mogą skrócić czas swojej podróży średnio o 15%. 

Informacje są pobierane na bieżąco z „jeżdżących” urządzeń do centralnego systemu. Tam są łączone m.in. Z informacjami od taksówkarzy, instytucji nadzorujących ruch drogowy, a następnie wysyłane do nawigacji u kierowców z włączoną funkcją HD Traffic. Usługa ta stanowi przełom w zakresie informacji o ruchu drogowym, gdyż obejmuje nieporównywalnie większy obszar (w tym drogi lokalne) i aż do 7 razy większą częstotliwość aktualizacji ze znacznie większej liczby źródeł. Jest przy tym w pełni zautomatyzowana. Informacje o sytuacji na drogach pochodzą z: nawigacji TomTom, nawigacji na roamingu (zagraniczni kierowcy), flot samochodowych, iPhonów, GDDKiA, IQ Routes oraz firm zewnętrznych.

TomTom oferuje dwa rodzaje aktualizacji. Jedna dotyczy map i obejmuje to wszystkie nasze nawigacje. Obecnie użytkownicy urządzeń z serii Via oraz Go Live mogą korzystać z wakacyjnej promocji. Urządzenia Go Live zakupione pomiędzy 15 maja a 31 sierpnia 2012 oraz VIA zakupione między 1 czerwca a 31 sierpnia 2012 są objęte 12 darmowymi aktualizacjami (przez 3 lata). Drugi rodzaj aktualizacji to dostęp do HD Traffic, który dotyczy nawigacji TomTom Go Live i obejmuje roczny dostęp do tej usługi. 

Nawigacje GPS

Krzysztof Wójciak 
Modecom 

Nawigacja z tabletem i Internetem

Nawigacje GPSNajnowszym osiągnięciem techniki nawigacyjnej jest zdecydowanie nasz nowy model Modecom FreeWay Tab 7.0. To perfekcyjnie dopracowany produkt, łączący wydajną nawigację i multimedialny tablet w jednym urządzeniu. Ma  pojemnościowy ekran dotykowy 7” (multitouch – 5 punktów), doskonały w zastosowaniach multimedialnych oraz przy korzystaniu z zasobów Internetu za pośrednictwem technologii Bluetooth Dun/ WiFi i modemu 3G, co zapewnia np. dostęp do aktualnych danych o korkach drogowych w przypadku usługi LiveDrive. Jako nawigacja samochodowa odznacza się błyskawicznym przeliczaniem tras i czułym odbiornikiem GPS. Ma też wbudowany transmiter FM, odtwarzacz filmów, gier i wiele, wiele więcej! 

W przypadku klasycznych nawigacji samochodowych korzystamy z polskiego oprogramowania AutoMapa. Mapy te mają najwyższą jakość, a dodatkowo w urządzeniach linii Modecom wspierane są technologią LiveDrive, aktualizującą je automatycznie po oddaniu do użytku nowych odcinków dróg. Poza tym wszystkie zestawy nawigacji Modecom z AutoMapą są objęte 12-miesięczną, darmową aktualizacją, a po jej wygaśnięciu koszt 12-miesięcznej subskrypcji wynosi za AutoMapę Polski XL: 79 zł brutto oraz za AutoMapę Europy: 149 zł brutto.

System TMC działa już na terenie Polski, jednakże wymaga on jeszcze znacznego dopracowania. Aktualność oraz ilość dostępnych w nim komunikatów nie pozwala na razie na komfortowe jego wykorzystywanie.

Nawigacje GPS

Łukasz Majewski 
Goclever 

Wielofunkcyjne Navio

Obecnie jesteśmy w końcowej fazie prac nad produktem o nazwie Navio 520 DVR, 

którego premierę ustalono na lipiec 2012. Jest to pierwsze na rynku polskim połączenie w jednym urządzeniu nawigacji samochodowej i cyfrowej kamery DVR, która podczas filmowania zapisuje dodatkowo swe kolejne pozycje według GPS. Umożliwia to rejestrowanie przebiegu trasy pojazdu, a także zaistniałych na drodze sytuacji dla ich późniejszego odtworzenia. Obie funkcje są niezależne, czyli podczas nagrywania kamerą można korzystać z nawigacji. Jednak możliwości tego produktu na tym się nie kończą. Jest on wyposażony również w Bluetooth, dzięki czemu po podłączeniu telefonu tworzy zestaw głośnomówiący, oraz w funkcję A2DP do odtwarzania plików muzycznych znajdujących się w telefonie. Dodatkowo też posiada transmiter FM, co pozwala na przesłanie sygnału audio z nawigacji do radia samochodowego. Port AV-in służy do podłączenia kamery cofania lub innego urządzenia.

W sierpniu 2012 zakończone zostaną prace nad jeszcze innym systemem o nazwie Navio 505 TMC Polska, wyposażonym w moduł TMC odbierający sygnał nadawany przez Radio ZET za pomocą własnej anteny bez konieczności podłączania jakichkolwiek dodatkowych akcesoriów.

Aktualizacje autostrad i dróg krajowych wprowadzamy na mapach w ciągu 1-3 miesięcy od czasu zaistnienia zmian, np. A2 od Łodzi w kierunku Warszawy będzie widoczna w naszych urządzeniach w sierpniu 2012. Obecnie w odniesieniu do obszaru Polski korzystamy z danych drogowych firmy Emapa. Ich użytkownicy mają możliwość zgłaszania błędów oraz poprawek na stronie www.emapi.pl.

Nawigacje GPS

Obecny system TMC w Polsce opiera się na danych statystycznych (korki) oraz informacjach o utrudnieniach i remontach zgłaszanych poprzez GDDKiA. Brak jest możliwości dodawania przeszkód powstałych w wyniku zdarzeń losowych. Informują o nich tylko stacje radiowe, nadające informacje o wypadkach w formie komunikatów głosowych w systemie RDS jako informacje traffic.

  • 2013-06-18 11:00

    Goclever 520 czy...?

    Paweł Rosiak

    Stoje przed wyborem nawigacji GPS i przegladalem oferte firmy Goclever: http://tanio.net/category/nawigacja-gps - tu znalazlem wiele nawigacji GPS chyba tylko marki Goclever z akcesoriami. Zastanawiam sie czy 5 cali to wystarczajaco? Ma ktos nawigacje w takich rozmiarach? Moze lepiej 7 cali? A moze tablet 10 cali z funkcja nawigacji GPS? Ma ktos lub uzywa?

    skomentuj


 

Wasi dostawcy

Podobne

Polecane


ver. 2023#2