strona główna Materiałoznawstwo Zalety niskiej lepkości
2013-03-15, ostatnia aktualizacja 2013-03-15 07:13

Oleje silnikowe

Zalety niskiej lepkości

Fot. ExxonMobil, Volvo

Fot. ExxonMobil, Volvo

Prywatni właściciele samochodów i firmy transportowe starają się różnymi sposobami ograniczać zużycie paliwa. Warto więc sięgnąć i do tej metody, jaką  jest zmiana oleju silnikowego na bardziej nowoczesny.

Jazda energetycznie oszczędna nie tylko ogranicza finansowe skutki rosnących cen produktów uzyskiwanych z ropy naftowej i gazu ziemnego, lecz także chroni przed marnotrawieniem nieodnawialne zasoby tych surowców i zapobiega nadmiernym zanieczyszczeniom atmosfery ziemskiej produktami ich spalania. Dlatego rosnącą popularnością cieszą się odpowiednie szkolenia kierowców i rozmaite akcje propagujące tzw. eco driving, czyli "ekologiczny" styl prowadzenia pojazdów. W samochodach stosuje się nowe rozwiązania techniczne dla redukowania oporów aerodynamicznych oraz tarcia w mechanizmach napędowych i jezdnych. Tarcie zaś od zarania motoryzacji ogranicza się za pomocą coraz doskonalszych środków smarnych.

Wiodący dostawcy olejów silnikowych do samochodów ciężarowych, na przykład ExxonMobil, nieustannie inwestują w badania prowadzące do optymalizacji osiągów silnika przy jednoczesnej poprawie ekonomii jego pracy. Dzięki temu obecnie możemy korzystać z olejów w pełni syntetycznych o lepkości SAE 5W-30, które pomagają ten cel osiągać.

olej silnikowy

Po lewej: wpływ rodzaju oleju o tej samej lepkości na jego zużycie; po prawej: wpływ wielkości przebiegu samochodu na zużycie paliwa

Stosowanie oleju silnikowego o mniejszej lepkości w niskich temperaturach, na przykład 5W-XX zamiast 15W-XX, oznacza potencjalne oszczędności paliwa. Co więcej, wielosezonowy środek smarny o niższej lepkości w wysokich temperaturach, na przykład XW-30, w porównaniu z XW-40 może również zapewnić podobne korzyści. Te dwie metody wykorzystane jednocześnie w klasie lepkości 5W-30 dają największe ograniczenie spalania. Przy pracy w niskich temperaturach i podczas jazdy z częstym ruszaniem i hamowaniem zaoszczędza się dzięki nim do 5 procent, a podczas normalnej eksploatacji – do 2 procent paliwa.

Równie ważne jak wybór optymalnej lepkości oleju jest jej długotrwałe utrzymywanie w trakcie użytkowania pojazdu. Tę właściwość, polegającą na znacznie wolniejszym gęstnieniu, mają oleje syntetyczne. W każdych warunkach eksploatacyjnych przekłada się ona na 5-procentowe nawet oszczędności paliwa, jeśli olej zachowa swoją pierwotną lepkość w całym okresie pracy pomiędzy wymianami. Temu zaś sprzyja stabilność termiczna oleju oraz jego odporność na utlenianie. Powodem przyspieszonego gęstnienia mogą być natomiast cząsteczki sadzy i inne zanieczyszczenia oraz uboczne produkty spalania.

olej silnikowy

Po lewej: zakresy termicznej stosowalności olejów samochodowych; po prawej: gromadzenie się szlamu w testach olejów różnych typów

Oczywiście zmiana oleju na produkt o niższej lepkości nie może wpływać niekorzystnie na ochronę silnika, lecz wybór w pełni syntetycznego oleju silnikowego takich zagrożeń nie stwarza. To oleje mineralne starszej generacji nie są w stanie zapewnić tak skutecznej ochrony, jak ich syntetyczne odpowiedniki, ani tak poprawnie współpracować z systemami ograniczającymi emisję spalin, a w szczególności z filtrami cząstek stałych (DPF), bardzo wrażliwymi na zawarte w oleju popioły. Lepsza ochrona silnika i wydłużenie jego żywotności przez olej syntetyczny ma związek z utrzymywaniem się w nim wysokiej całkowitej liczby zasadowej. Skuteczne smarowanie w niskich temperaturach zmniejsza cierne zużycie współpracujących części, zwłaszcza podczas zimnego rozruchu.

Środek smarny zapewniający doskonałą ochronę ciernie współpracujących części silnika i odznaczający się przy tym niską lotnością pozwala wydłużać okresy między kolejnymi wymianami oleju, a także całkowity czas eksploatacji pojazdu.

W pełni syntetyczny, wysokowydajny olej o niskiej lekkości Mobil Delvac 1 LE 5W-30 spełnia wszystkie powyższe wymagania, gdyż stworzony został w celu optymalizacji osiągów silników w samochodach ciężarowych, których producenci zezwalają na jego stosowanie przy wydłużonych cyklach wymiany. Zapewnia on również zmniejszenie zużycia paliwa w nowoczesnych silnikach Diesla, także tych wyposażonych w filtry DPF, w szerokim zakresie aplikacji oraz środowisk pracy.

Opracowano na podstawie materiałów prasowych Mobil Delvac




Artykuł sponsorowany


 

Wasi dostawcy

Podobne

Polecane


ver. 2023#2