Czy „rzadki” olej jest gorszy? Różne i popularne opinie na temat gęstości i lepkości weryfikują eksperci z TotalEnergies. Dowiedzieć się możemy także dlaczego nowoczesne oleje o niższej lepkości stanowią bezpieczny i skuteczny wybór dla współczesnych jednostek napędowych oraz jakie jest ryzyko wynikające z nieprzemyślanej zmiany klasy lepkości.
Olej „gęstszy” nie znaczy lepszy
W sieci wciąż krążą mity o tym, że wymiana oleju na „gęstszy” poprawi pracę silnika, ma go wyciszyć i zmniejszyć zużycie oleju itp. Niektórzy internauci dzielą się takimi doświadczeniami, nie zdając sobie sprawy z możliwych negatywnych skutków takich porad. Eksperymentowanie na własnym samochodzie nie jest oczywiście zabronione, jednak eksperci TotalEnergies Marketing Polska podkreślają, że tego rodzaju zmiany mogą poważnie uszkodzić silnik oraz przyspieszyć jego zużycie.
Gęstość a lepkość - kluczowe rozróżnienie
Na co dzień mówimy odnośnie olejów o „gęstości” i jest często ona mylona z lepkością. Technicznie jednak są to zupełnie inne parametry:
Zwolennicy „gęstszych” olejów bazują na wyobrażeniu, że w temperaturze pokojowej rzadki olej „przypomina wodę”. Jednak silniki nie pracują w takich warunkach, a nowoczesne oleje są opracowywane tak, by skutecznie chronić jednostkę napędową zarówno na zimno, jak i w wysokich temperaturach.
Jak działają nowoczesne środki smarne?
Współczesne oleje silnikowe o niższej lepkości, takie jak 0W-20 czy 0W-30, są efektem ścisłej współpracy producentów olejów i silników. TotalEnergies opracowuje swoje produkty zgodnie z restrykcyjnymi wymaganiami, a homologacja producenta na opakowaniu oleju oznacza, że nie tylko klasa lepkości, ale także cała receptura, w tym kompozycja dodatków, zostały dobrane tak, aby zapewnić silnikowi odpowiednie parametry pracy. Nie chodzi wyłącznie o lepkość - cały skład chemiczny, dodatki uszlachetniające i charakterystyka pracy środka smarnego są dostosowane do konkretnej konstrukcji silnika. Samodzielna zmiana na inny olej, nawet o „podobnej” lepkości, może prowadzić do poważnych awarii.
Konsekwencje niewłaściwego doboru oleju
Niestety część osób zapomina, że w wyższych temperaturach oleje zmieniają swoje właściwości. Badania laboratoryjne pokazują, iż w najnowszych, wysilonych silnikach oleje o wyższych lepkościach (czyli te „gęstsze”) gorzej chłodzą silnik, co zwiększa temperaturę niektórych elementów (np. pierścieni czy łożyska turbosprężarki). W efekcie, wymieniając olej na „gęstszy”, można doprowadzić do miejscowego przegrzewania silnika. W skrajnych przypadkach może dojść do poważnych uszkodzeń mechanicznych, takich jak pęknięcia lub zatarcia elementów jednostki napędowej. W nowoczesnych silnikach, bardziej obciążonych termicznie, ta funkcja środka smarnego jest szczególnie istotna.
Zastosowanie oleju o nieodpowiednich parametrach może ponadto:
Dlatego, aby zapewnić niezawodność i trwałość, nowoczesne jednostki napędowe wymagają precyzyjnie dobranych środków smarnych.
Kiedy można zmienić klasę lepkości?
W niektórych przypadkach producent dopuszcza stosowanie kilku wariantów lepkości, np. 0W-20, 0W-30 czy 10W-30, zawsze wskazując przy tym konkretne homologacje oraz wymagania. Jeżeli instrukcja obsługi przewiduje alternatywne opcje i olej posiada odpowiednią homologację - zamiana jest bezpieczna. W przeciwnym razie zmiana klasy lepkości według własnego uznania to ryzyko, które może skutkować poważnymi uszkodzeniami, nawet jeśli ich skutki nie pojawią się od razu.
Informacja prasowa
Portal publikuje informacje prasowe skierowane do pracujących w warsztatach samochodowych napraw oraz środowiska aftermarketu motoryzacyjnego.
0 komentarzy dodaj komentarz