strona główna Ciekawostki EVE - samochodowa elektronika przyszłości
2010-01-08, ostatnia aktualizacja 2010-02-12 03:18

EVE - samochodowa elektronika przyszłości

EVE - samochodowa elektronika przyszłości

Fot. Delphi

EVE - samochodowa elektronika przyszłości

EVE, czyli Engineering Vehicle Electric-Electronic, to przezroczysty samochód wykonany przez firmę Delphi dla demonstracji budowy i działania najnowocześniejszych systemów elektronicznych.

Od innych modeli studyjnych i eksponatów typu concept car, wystawianych na motoryzacyjnych targach, EVE różni się tym, że nie jest swobodną futurystyczną wizją, lecz sprawnie działającą konstrukcją, integrującą elementy już produkowane seryjnie bądź oferowane jako całkowicie gotowe do rozpoczęcia seryjnej produkcji, w sumie 50 nowych rozwiązań. W konkretnych markach i modelach pojazdów konfiguracje tych układów mogą być różne, lecz sama ich lista stanie się niejako obowiązkowa już w niedalekiej przyszłości.

Prototyp ten zbudowany jest przede wszystkim w oparciu o systemy x-by-wire, czyli elektryczno-elektroniczne. Rozwiązania mechaniczne zostały tu zredukowane do minimum na rzecz ekwiwalentnych układów mechatronicznych. Pod względem technicznym wszystkie systemy prezentowane w EVE dają się podzielić najogólniej na energetyczne (wysokoprądowe i wysokonapięciowe) oraz informatyczne. Z uwagi na spełniane funkcje użytkowe bardziej adekwatny jest podział na urządzenia przeznaczone do gospodarowania energią w pojeździe, sterowania zespołów i podzespołów, komfortu i bezpieczeństwa jazdy.

Engineering Vehicle Electric-Electronic Engineering Vehicle Electric-Electronic

Przetwarzanie energii

Zapotrzebowanie na energię elektryczną w nowoczesnych samochodach systematycznie rośnie i to niezależnie od rodzaju pojazdu bądź zastosowanego w nim napędu. Wymogom tym sprostać mogą jedynie alternatory o stosunkowo dużej mocy i wysokonapięciowe baterie akumulatorów. Jednak wysokości napięć stosowanych dla poszczególnych odbiorników w obrębie jednego samochodu stają się coraz bardziej zróżnicowane, a to wymaga użycia energooszczędnych, elektronicznych urządzeń do transformacji prądów. W konstruktorskim dorobku Delphi grupę tę tworzą m.in. następujące rozwiązania:

  • konwertery DC/DC (prąd stały na prąd stały), używane do zmiany wysokiego napięcia z baterii akumulatorów na napięcie 12V do zasilania typowych odbiorników samochodowych, oświetlenia, klimatyzacji, wspomagania hamulców, kierownicy itp.;
  • inwertory zamieniające prąd stały z baterii akumulatorów na przemienny, służący do zasilania wielofazowych silników o większych mocach;
  • wysokonapięciowe zestawy akumulatorów o sile elektromotorycznej 120/240VAC, chłodzone przez systemy sterowania temperaturą bez szkody dla komfortu pasażerów;
  • systemy odzysku energii hamowania;
  • ekranowane wiązki kabli do połączeń systemów elektrycznych.
Engineering Vehicle Electric-Electronic Engineering Vehicle Electric-Electronic

Rys.: Pirotechniczny odłącznik akumulatora: z lewej – widok ogólny, z prawej – budowa siłownika rozłączającego styki

Są to urządzenia bardzo pożyteczne w pojazdach z napędem tradycyjnym, a wręcz niezbędne w samochodach elektrycznych i hybrydowych, w których budowie Delphi wspiera najbardziej renomowane samochodowe marki swą myślą techniczną i konkretnymi technologiami.

Lampy tylne wykonane w technologii LED mogą mieć bardzo płaskie obudowy, dające się naklejać na szyby lub blachy nadwozia

Elektroniczne układy sterujące

Zintegrowane moduły sterujące typu ECM/HEV służą do zarządzania pracą silników spalinowych, skrzyń przekładniowych, a także współpracą głównych elementów w napędach hybrydowych (silników, prądnic i akumulatorów).

Możliwości projektowe i produkcyjne Delphi obejmują pełny zakres urządzeń o takim przeznaczeniu, od pojedynczych elementów krzemowych, aż po tworzenie prototypowych rozwiązań kompleksowych.

Przykładem takiej innowacyjnej koncepcji może być, opracowana przez Delphi, technologia zgodności wtyków [Compliant Pin Technology]. Jest ona już wykorzystywana w przemyśle lotniczym i kosmicznym, a obecnie wprowadza się ją do motoryzacji. Technologia ta pozwala na połączenie elektryczne między elementami łącza i płytką drukowaną, bez konieczności lutowania, co ułatwia proces produkcji układów, zwiększa ich niezawodność i obniża koszty wytwarzania. Wprowadza też większą uniwersalność podzespołów i układów elektronicznych, gdyż można ją stosować do dwustronnych płytek drukowanych. Samo rozwiązanie jest dość proste, gdyż polega na wciskowym osadzaniu wtyków w przelotowych otworach wykonanych na ścieżkach obwodów drukowanych.

Rys.: Lampy tylne wykonane w technologii LED mogą mieć bardzo
płaskie obudowy, dające się naklejać na szyby lub blachy nadwozia
Ekranowane kable, a także ekranowane wiązki stają się konieczne dla ochrony linii informatycznych przed zakłóceniami
Rys.: Ekranowane kable, a także ekranowane wiązki stają się
konieczne dla ochrony linii informatycznych przed zakłóceniami

Nóżki do połączeń wciskanych nie zawierają ołowiu i nie wymagają lutowania przy łączeniu, więc dodatkowo pozwalają spełnić współczesne wymagania ochrony środowiska. Można je także stosować jako części zamienne do złącz lutowanych starszych generacji m.in. w modułach sterowania silnikiem i skrzynią biegów, systemach ABS, elektronicznych pilotach oraz czujnikach zderzeniowych.

Systemy bezpieczeństwa

Nawet klasyczne elementy wyposażenia oparte zostały w EVE na całkiem nowych technologiach. Na przykład funkcję tradycyjnych świateł pełnią ultrapłaskie systemy diodowe LED z elektronicznym sterowaniem matrycy, które mogą być z łatwością naklejane na karoserię lub na tylną szybę samochodu.

Poza tym Delphi Corporation prezentuje najnowocześniejsze technologie bezpieczeństwa czynnego, pomagające kierowcom unikać wypadków drogowych. Tworzą one w sumie wokół pojazdu tzw. kokon bezpieczeństwa. Jego głównymi elementami są umieszczone z czterech stron czujniki ostrzegawcze, pozostawiające kierowcy dostateczną ilość czasu na odpowiednią reakcję. Należą do nich:

  • inteligentny tempomat z kontrolą odstępu i ostrzeganiem przed kolizją,
  • radarowy i działający w podczerwieni system ostrzegania o kolizjach zagrażających z boku,
  • urządzenie wspomagające kierowcę podczas cofania pojazdu,
  • system ostrzegający przed niezamierzonym opuszczaniem zajmowanego pasa ruchu.
Jedną z elektronicznych specjalności Delphi są systemy integracji anten bezprzewodowej łączności naziemnej i satelitarnej
Rys.: Jedną z elektronicznych specjalności Delphi są systemy
integracji anten bezprzewodowej łączności naziemnej i satelitarnej
Moduł kierownicy łączy w sobie coraz więcej funkcji sterowanych manualnie i automatycznie
Rys.: Moduł kierownicy łączy w sobie coraz więcej funkcji
sterowanych manualnie i automatycznie

W dziedzinie bezpieczeństwa biernego, polegającego na minimalizowaniu szkód będących następstwem wypadku, absolutną nowością jest pirotechniczny odłącznik akumulatora BDSD (Battery Disconnect Safety Device), dostępny z opcją bezpiecznego włączania silnika. Chroni on pojazd przed pożarem wywołanym zwarciem przewodów elektrycznych na skutek kolizji drogowej, odcinając zasilanie wszelkich urządzeń w czasie kilku milisekund. Jeśli następstwa zderzenia są stosunkowo niegroźne i zwarcie w instalacji nie nastąpiło, odłącznik samoczynnie zezwala na ponowne uruchomienie silnika w celu np. usunięcia pojazdu z drogi i uniknięcia ewentualnej kolejnej kolizji. Rozwiązanie to jest szczególnie istotne w przypadku pojazdów z napędem elektrycznym lub hybrydowym.

Komfort podróży

Do najważniejszych innowacji w tej dziedzinie należy wyposażenie pokładowej elektroniki w port USB oraz najnowsza technologia integrowania anten łączności naziemnej i satelitarnej.

Port wbudowany jest w konsolę główną lub umieszczony w schowku przed przednim fotelem pasażera. Umożliwia on wprowadzanie plików MP3 z uniwersalnych nośników pamięci i ich odtwarzanie przez system audio zainstalowany w samochodzie oraz wykorzystywanie tego systemu do łączności telefonicznej, internetowej lub do diagnozowania pojazdu. W przyszłości stosowane będą zwielokrotnione porty, pozwalające na podłączanie urządzeń audio/video, stosowanie rozwiązań telematycznych, transmisji danych do- i z pojazdu oraz w systemie GPS.

Uszkodzone porty USB mogą być łatwo wymieniane przez odłączenie ich tylnej wtyczki, bez potrzeby przerabiania wiązki.


 

Wasi dostawcy


Podobne

Polecane


ver. 2023#2