strona główna Forum profesjonalistów Serwisowanie klimatyzacji samochodowych w niezależnych warsztatach
2013-07-18, ostatnia aktualizacja 2013-07-18 06:45

Serwisowanie klimatyzacji samochodowych w niezależnych warsztatach

Fot. Bosch, Hella, Italcom, Magneti Marelli, Texa, Valeo

Fot. Bosch, Hella, Italcom, Magneti Marelli, Texa, Valeo

Urządzenia te nie są w naszym klimacie bezwzględnie konieczne, lecz bardzo szybko rośnie odsetek wyposażonych w nie samochodów, także za sprawą masowego importu pojazdów używanych. Jednak ich użytkownicy w ramach kryzysowych oszczędności często rezygnują z regularnego serwisowania klimatyzatorów, a właściciele niezależnych warsztatów stają przed dylematem: czy opłaca się inwestować w sprzęt potrzebny przy tego rodzaju usługach.

Sprawę komplikują dodatkowo kontrowersje związane z wprowadzaniem nowego czynnika chłodniczego. Na redakcyjne pytania dotyczące tych kwestii odpowiadają przedstawiciele firm dostarczających w Polsce sprzęt, wiedzę zawodową i informacje techniczne dla klimatyzacyjnych serwisów.

Jak warsztaty przygotowane do serwisowania samochodowych urządzeń klimatyzacyjnych mogą zachęcać swych dotychczasowych i potencjalnych klientów do korzystania z tego rodzaju usług?

klimatyzacja

Piotr Drzazga

Magneti Marelli

Ilość warsztatów świadczących usługi z zakresu obsługi układów klimatyzacji zdaje się być wystarczająca. Aby przyciągnąć klienta, należy zaoferować mu usługi dodatkowe. Może to być np. bezpłatne ozonowanie kabiny pojazdu, które dla potencjalnego klienta jest istotnym atutem, a dla warsztatu nie stanowi dodatkowego kosztu, gdyż działanie urządzenia nie wymaga zakupu środków chemicznych ani wymiany filtrów przed upływem ośmiu tysięcy godzin ich pracy.

Innym atutem może być obecność warsztatu w autoryzowanej sieci serwisowej. Pracownicy wszystkich warsztatów autoryzowanych przez Magneti Marelli Checkstar i serwisujących systemy klimatyzacji posiadają gruntowne przeszkolenie i szeroką wiedzę. To minimalizuje ryzyko wystąpienia nieprzyjemnych niespodzianek podczas serwisowania samochodów. Często warsztaty zrzeszone w sieci otrzymują też wsparcie marketingowe. Tak jest m.in. w przypadku sieci Checkstar, która na nadchodzący sezon przygotowała kampanię reklamową zachęcającą do serwisowania pojazdów w swych autoryzowanych warsztatach.

klimatyzacja

Tomasz Tyliba

Italcom

Zachęcić klientów można na trzy sposoby. Pierwszy to czynnik ekonomiczny, czyli cena świadczonej usługi. Warto być konkurencyjnym. Drugi (na pewno ważniejszy) to jakość świadczonych usług, czyli profesjonalna wiedza oraz dobry sprzęt. Trzecim jest wszechstronność usługi. Mam tu na myśli nie tylko tzw. nabijanie układu, ale przede wszystkim jego dobrą diagnozę i ewentualnie później fachowe wyeliminowanie usterek, przepłukanie obiegu (czynność konieczna po zatarciu kompresora lub po zaoliwieniu układu), a także wydajne i skuteczne odgrzybienie kanałów powietrznych.

klimatyzacja

Tomasz Nowak

Bosch

Warto uświadamiać klientom, iż obecnie klimatyzacje stają się standardowym wyposażeniem pojazdów. W Europie Zachodniej 60% samochodów małych oraz ponad 90% modeli klasy średniej i premium wyposaża się w te układy, gdyż podnosi to komfort jazdy i bezpieczeństwo na drodze. Klimatyzacja w pojazdach wymaga regularnej obsługi. Dlatego też sukces odniosą te warsztaty, które dysponują w tym zakresie fachową wiedzą i właściwymi urządzeniami.

klimatyzacja

Barbara Masłowska

Texa

Należy wyjaśniać klientom, że okresowa obsługa klimatyzacji zmniejsza ryzyko jej uszkodzenia, zwłaszcza kompresora i zaworu rozprężnego.

Pozwala też utrzymać wydajność układu cały czas na właściwym poziomie poprzez uzupełnianie ubytków czynnika. Dobry stan klimatyzacji zapobiega zwiększonemu zużyciu paliwa, którego powodem może być większe obciążenie silnika przez niesprawny kompresor pracujący z mniejszą ilością czynnika lub przy słabszym smarowaniu. Istotnym argumentem jest także wchodząca w skład serwisowej obsługi dezynfekcja nawiewów klimatyzowanego powietrza. Zapobiega ona przecież rozprzestrzenianiu się szkodliwych drobnoustrojów.

klimatyzacja

Iwona Molenda

Valeo Service

Nasza firma ma doskonałe rozwiązanie tego problemu. Pomagamy warsztatowcom edukować klientów, oferując im specjalną "Książeczkę obsługi klimatyzacji". Jest to praktyczny przewodnik dla użytkowników klimatyzacji samochodowych. Pokazuje on, jak ważne jest regularne serwisowanie klimatyzacji, i podpowiada, jak należy z niej prawidłowo korzystać. Przedstawione w nim argumenty zdrowotne i finansowe z pewnością działają na wyobraźnię klientów, więc sprawią, że nie będą oni bagatelizować przeglądów.

klimatyzacja

Zenon Rudak

Hella Polska

Wszystko zależy od pomysłowości warsztatu (własny pomysł na biznes), jego pozycji na rynku, wiedzy, solidności i stosowania narzędzi marketingowych. Są to bardzo indywidualne sprawy, a gotowego przepisu na udaną działalność gospodarczą na rynku nie ma nikt. Oczywiście pomocą w uzyskaniu sukcesu jest oferowany przez nas pełny zestaw specjalistycznych narzędzi obsługowych oraz oleje, płyny do płukania układów i asortyment uszczelek. Oferujemy także bogata gamę różnych złączek, przewodów rurowych metalowych i elastycznych.

Na jakie zalety aktualnie oferowanych stacji do obsługi samochodowych układów klimatyzacyjnych warsztaty powinny zwrócić uwagę, planując zakup takiego urządzenia?

Bosch: Urządzenia do serwisowania klimatyzacji w pojazdach osobowych i ciężarowych produkowane przez firmę Bosch należą do najbardziej zaawansowanych technicznie. Zostały stworzone do obsługi instalacji klimatyzacji przy minimalnym zakresie prac manualnych. Są wśród nich także agregaty w pełni automatyczne. Kontrolują one samoczynnie każdą operację serwisowania, łącznie z odzyskiwaniem, recyklingiem i ponownym napełnieniem instalacji olejem i czynnikiem chłodniczym. Dodatkowy tryb manualny pozwala użytkownikowi na samodzielne kontrolowanie całego przebiegu procesu. Wydajna pompa podciśnieniowa stosowana w tych urządzeniach gwarantuje szybkie i efektywne opróżnienie instalacji.

klimatyzacja

I jeszcze jedna uwaga, bardzo istotna z punktu widzenia warsztatu. Urządzenie do obsługi klimatyzacji należy do nielicznych rodzajów sprzętu diagnostycznego, którego zakup zwraca się już praktycznie po jednym roku pracy. Kolejne lata oznaczają już czysty zysk.

Valeo: Stacje Valeo ClimFill Auto i ClimFill Expert mają niezwykle wydajną pompę próżniową (180 L/min.), dzięki czemu zapewniają szybką obsługę pojazdu, skracając czas napełniania systemu A/C do 30 min. Duża pojemność zbiornika (20 kg) daje serwisowi możliwość przeprowadzenia większej ilości usług bez konieczności częstej wymiany zbiornika z czynnikiem chłodniczym. Wprowadzona do oferty w lutym br. stacja ClimFill Expert ma zintegrowaną przystawkę płuczącą, która wykorzystuje czynnik do płukania układu A/C, nie powodując uszkadzania jego elementów i nie narażając serwisu na dodatkowe koszty związane z zakupem detergentu. Wszystkie stacje Valeo ClimFill wyposażone są w drukarki i każdorazowo dostarczają raport z obsługi, co pozwala serwisowi zdobyć zaufanie klienta, udowadniając, że interwencja w układ była konieczna i dobrze wykonana.

Texa: Atrakcyjna jest oferowana przez nas możliwość zakupu stacji Konfort K760, K780, K770 wraz z testerem diagnostycznym do systemu sterowania układem klimatyzacji, czyli "2 w 1". Umożliwia to wykonywanie obsługi części hydraulicznej oraz elektronicznego jej sterowania. Poza tym wysoka jakość naszych urządzeń związana jest z tym, że są one już przystosowane do bardziej restrykcyjnych wymogów nowego czynnika R1234yf. W modelach przystosowanych fabrycznie do starszego czynnika istnieje możliwość taniego przezbrojenia na R1234yf. We wszystkich powyższych modelach też można zainstalować nasz identyfikator czynnika, który sprawdza również jego czystość. Hermetyczne zbiorniki na olej i kontrast zapobiegają ich zawilgoceniu. Zaletą jest także specjalny system precyzyjnego podawania czynnika do napełnianego układu.

klimatyzacja

Hella: Podstawowe zalety naszych urządzeń do obsługi klimatyzacji z serii Husky (czynnik R134a i R1234yf) to: bardzo trwała metalowa obudowa, zbiornik na 20 kg czynnika, pełna automatyzacja, wbudowany system kontroli szczelności układów klimatyzacji za pomocą azotu pod ciśnieniem, wbudowany system płukania układów klimatyzacji ciekłym czynnikiem, baza danych samochodów i klientów, wbudowany system oceny układu klimatyzacji przed i po obsłudze, rejestr zużycia czynnika, możliwość przenoszenia danych z bazy klientów i rejestru zużycia czynnika do komputera i tworzenia odpowiednich dokumentów, łatwa wymiana filtra i oleju w pompie próżniowej bez konieczności otwierania obudowy maszyny, wskaźnik na ekranie monitora pulpitu sterowania, określający w procentach zużycie filtra i oleju w pompie próżniowej, samodzielna kalibracja wag dołączonym do urządzenia ciężarkiem wzorcowym.

Italcom: Główne zalety naszych maszyn to przede wszystkim pełna amortyzacja, długość przewodów wynosząca aż 4,5 m, wysoka wydajność pomp próżniowych, wielkość zbiorników wewnętrznych, baza danych AutoData, obejmująca samochody osobowe, ciężarowe i dostawcze, prosty i łatwy serwis, dobra jakość podzespołów wewnętrznych.

Magneti Marelli: Wśród szerokiej oferty stacji do obsługi układów klimatyzacji samochodowej, czy to w gamie modeli Magneti Marelli, czy innych producentów – na próżno szukać modeli z ręczną obsługą poszczególnych cykli. Obecnie prym wiodą stacje automatyczne i półautomatyczne. W pełni zautomatyzowany tryb pracy nie jest więc już niczym szczególnym i potrzeba nowych, bardziej innowacyjnych rozwiązań, aby wyróżnić się na rynku. Tą drogą podąża również Magneti Marelli.

klimatyzacja

Naszym zdaniem, prostota obsługi, szybkość działania i niezawodność – to podstawowe cechy, których oczekują od naszych stacji potencjalni klienci. Zgodnie z tym najnowsze nasze modele zostały wyposażone w zaawansowane stabilizatory napięcia, systemy zapobiegające uszkodzeniu wagi (shock free) oraz dające możliwość jej skalibrowania nawet przez niedoświadczonego użytkownika w ciągu kilku minut.

Stacje z gamy Magneti Marelli wyposażone są również w złącze dające możliwość sprawdzenia szczelności układu za pomocą azotu. Specjalne oprogramowanie pozwala na przeprowadzenie testu w cyklu zautomatyzowanym, a także na wydruk jego przebiegu. Sprawdzanie szczelności układu za pomocą azotu nie jest rozwiązaniem nowatorskim i praktykowane jest powszechnie wśród mechaników, jednak przeprowadzenie testu z poziomu stacji to oszczędność czasu i wygoda.

Kolejnym istotnym argumentem przemawiającym za wyborem Magneti Marelli jest system 1234YF Ready. Specjalna konstrukcja stacji przewiduje możliwość konwersji na pracę z tym nowym czynnikiem. Należy zwrócić uwagę na fakt, iż stacja od podstaw została zaprojektowana tak, by przy zachowaniu wszelkich standardów bezpieczeństwa mogła pracować z nowym, bardziej palnym gazem.

Nowoczesnym rozwiązaniem są również nowe, nieprzewodzące prądu oleje do sprężarek elektrycznych. Rośnie zapotrzebowanie na obsługę takich układów, więc stacja musi mieć dodatkowy, hermetyczny zbiornik specjalnego oleju.

Wśród istotnych rozwiązań należy wymienić również obszerną bazę danych, informację o sugerowanych ciśnieniach w poszczególnych częściach układu oraz automatyczny zawór redukcji gazów nieskondensowanych, a także odzyskiwanie czynnika w trybie przyspieszonym lub wydłużonym, zapewniającym odzysk do 99,8%. Jest to wartość charakteryzująca najbardziej zaawansowane ekologicznie modele, spełniające restrykcyjne normy SAE.

Jakie dodatkowe oprzyrządowanie, materiały i akcesoria związane z obsługą samochodowych klimatyzatorów można znaleźć w ofertach działających na polskim rynku firm?

Texa: Jako wyposażenie dodatkowe do stacji klimatyzacji Texa proponuje zestaw do płukania układów wraz z szeregiem adapterów i końcówek przyłączeniowych. Warto też zwrócić uwagę na zestaw do diagnostyki szeregowej – Nano Service Clima. Dzięki niemu stacja klimatyzacji Texa staje się jednocześnie testerem diagnostycznym do systemu sterowania klimatyzacją, pozwalającym zweryfikować poprawność parametrów, działanie czujników i elementów wykonawczych (silniczki krokowe, kompresor, zawory itp.).

Niezależnym dodatkowym urządzeniem jest Air+ do dezynfekcji układu klimatyzacji za pomocą ultradźwięków i specjalnego środka chemicznego.

klimatyzacja

Hella: W naszej ofercie skierowanej do warsztatów obsługujących układy klimatyzacji mamy wszystko, co jest niezbędne w zakresie części zamiennych i narzędzi. Oferujemy więc: sprężarki, skraplacze, filtry-osuszacze, zawory rozprężne, dysze dławiące, parowniki, czujniki, dmuchawy, wentylatory, przewody metalowe i elastyczne, porty serwisowe, szybkozłączki do portów serwisowych, uszczelki, oleje, analizatory czynnika chłodniczego, zaciskarki do przewodów elastycznych, systemy łączenia rur metalowych, elektroniczne wykrywacze nieszczelności, systemy wykrywania nieszczelności za pomocą gazu formującego, azotu pod ciśnieniem, kontrastu i światła UV, systemy do płukania układów, asortyment złączek do napraw przewodów...

Valeo: Oprócz popularnych elementów wyposażenia warsztatowego, jak elektroniczne wykrywacze nieszczelności czy termometry, warto zwrócić szczególną uwagę na tester Valeo ClimTest. Jest to połączenie narzędzia pomiarowego i oprogramowania komputerowego służącego do diagnozy samochodowych układów klimatyzacji. Przeprowadza diagnozę serwisową metodą równoległą, identyfikując m.in.: niedobór lub nadmiar czynnika, zatkany filtr-osuszacz, zasobnik lub dławik oraz diagnozę naprawczą identyfikującą blokadę zaworu rozprężnego w pozycji otwartej lub zamkniętej, zatarty kompresor, odwrotne podłączenie przewodów kompresora, zablokowanie przewodów A/C lub zablokowanie skraplacza. Jest on szczególnie przydatny dla serwisów, które myślą o rozszerzeniu swojej działalności o naprawy układu klimatyzacji. Charakteryzuje go również mobilność, co oznacza, że można go zabrać ze sobą i dokonać diagnozy u klienta, w przypadku, gdy ten nie może przyjechać do serwisu.

klimatyzacja

Magneti Marelli: Ofertę klimatyzacji Magneti Marelli należy określić jako kompleksową. Zainteresowani znaleźć tu mogą nie tylko chemię czy materiały eksploatacyjne, jak czynnik chłodniczy, oleje, o-ringi, zaworki, lecz także gamę stacji oraz narzędzi specjalistycznych. Na uwagę zasługuje Ozon-Maker – przyrząd do dezynfekcji układów klimatyzacji ozonem. Wśród innych urządzeń można wymienić zestawy do demontażu sprężarek, testery do układów bezsprzęgłowych, zestawy do płukania układów oraz prasy do zaciskania końcówek przewodów. W zakresie rozwiązań do wykrywania nieszczelności obiegów oferujemy, oprócz specjalnych pianek, manometrów oraz lamp UV, także zaawansowane detektory elektroniczne. Uzupełnieniem oferty są różne termometry, szybkozłączki oraz materiały eksploatacyjne.

Italcom: Akcesoria dodatkowe dla serwisów klimatyzacji to w naszej ofercie przede wszystkim ultradźwiękowe i ozonowe urządzenia do odgrzybiania nawiewów. Dostarczamy zestawy do kontroli szczelności suchym azotem, lampę i okulary UV oraz materiały eksploatacyjne, czyli czynnik chłodniczy, olej oraz barwnik kontrolny.

Bosch: Urządzenia wyposażone są w bazę danych, która zawiera informacje na temat ilości oleju i czynnika, potrzebnych w danym pojeździe. Dysponują również wbudowaną drukarką do tworzenia szczegółowych raportów. Jako alternatywę dla warsztatów o mniejszej ilości klientów serwisujących klimatyzację firma Bosch oferuje urządzenia o nieco mniejszej wydajności, a przy tym spełniające wymagania profesjonalnego zakładu i gwarancje wysokiej jakości marki Bosch.

Czy w najbliższych latach rynek europejski zostanie zdominowany przez samochody przystosowane do nowego czynnika chłodniczego R1234yf?

Magneti Marelli: Śledząc ostatnie decyzje koncernów samochodowych, należałoby stwierdzić, że tak. W dłuższym okresie R134a zostanie wyparty przez nowy gaz 1234YF. Należy tu również nadmienić, iż przyczyną, dla której obecnie stosowany czynnik zostanie zastąpiony przez nowy, nie są wymogi technologiczne, nowa konstrukcja układów klimatyzacji czy jego lepsze właściwości chłodzące, a wyłącznie względy ekologiczne.

O tym, że ekologia determinuje nowoczesne rozwiązania technologiczne, nie trzeba nikogo przekonywać. Nieuniknione wydaje się więc, iż w najbliższej przyszłości, w związku z powszechną "ekologizacją", rynek zostanie zdominowany przez samochody przystosowane do nowego czynnika. Podyktowane jest to nie tylko chęcią dużych koncernów samochodowych do bycia coraz to bardziej przyjaznym dla środowiska, lecz również ogólnoświatowymi traktatami i zobowiązaniami determinującymi zastosowanie "zielonych" technologii.

Hella: Przyszłość czynnika R1234yf nie jest jasna. Mercedes, BMW, Grupa VW zamiast nowego czynnika zdecydowały się na stosowanie układów na CO2. Czynnik R1234yf stosują Hyundai, Kia, Subaru, Mazda i Toyota. Inni producenci jeszcze się nie wypowiedzieli w tej sprawie. Chyba nikt jeszcze nie wie, co będzie dalej. Nasza firma ma już jednak w swej aktualnej ofercie handlowej maszyny do czynnika R1234yf.

Valeo: Wprowadzenie nowego czynnika chłodniczego R1234yf podyktowane dbałością o środowisko, a w szczególności chęcią zmniejszenia efektu cieplarnianego, nie do końca spełniło pierwotne założenia. Czynnik ten jest trudno dostępny, bardzo drogi i, co najważniejsze, nie jest bezpieczny. Z pewnością rynek motoryzacyjny potrzebuje nowego czynnika, lepszego niż obecnie stosowany R134a, ale raczej nie jest nim R1234yf. Ze względów bezpieczeństwa oraz braku pokrycia ilościowego na ewentualne potrzeby produkcyjne i później serwisowe, producenci samochodów coraz częściej będą uchylali się od konieczności stosowania go w nowo produkowanych pojazdach, więc nie grozi nam jego dominacja na rynku. Raczej należy spodziewać się nowych rozwiązań.

klimatyzacja

Texa: W najbliższych latach rynek nie zostanie zdominowany przez samochody na R1234yf, ponieważ korzystają z niego tylko nowo homologowane modele od 2013 roku. Problem w tym, że R1234yf jest i będzie droższy od R134a, a mając prawie identyczne parametry techniczne (krzywa P-T), będzie zamieniany na tańszy, zwłaszcza przez niezależne serwisy. Jedyną kontrolą i sposobem uniknięcia problemów związanych z przerzucaniem mieszanki czynników z auta do auta i "zabrudzeniem" stacji klimatyzacji jest przeanalizowanie czynnika poprzez specjalny identyfikator przed rozpoczęciem obsługi układu klimatyzacji.

Taki opatentowany identyfikator Texa można zamontować w modelach nowej linii stacji klimatyzacji Konfort serii 700 (z wyjątkiem K710 i K720).

Italcom: Uważam, że rynek europejski nie zostanie zdominowany przez samochody przystosowane do nowego czynnika. Mimo, że przepisy unijne nakazują producentom samochodów jego stosowanie w nowych samochodach (mających homologację od 2013 r.), producenci starają się szukać tzw. "furtek", aby to opóźnić. Głównym powodem takiego nastawienia jest bardzo wysoka cena czynnika R1234yf, ponadto jest on łatwopalny i wybuchowy, co przy zwarciu w instalacji elektrycznej lub podczas kolizji drogowej może być bardzo niebezpieczne. Gdy układ ulega nagłemu rozszczelnieniu, czynnik trafia np. na kolektor wylotowy lub inny gorący podzespół i ulega zapaleniu. Mogą się wtedy wydzielać szkodliwe opary (fluorowodór) i przez kanały wentylacji dostać się do wnętrza auta. Stężenie fluorowodoru może być tak duże, że uszkodzeniu ulegną nawet szyby samochodowe. W związku z tym istnieje wielkie prawdopodobieństwo, że powstanie w najbliższej przyszłości jeszcze inny czynnik chłodniczy.

Bosch: Wprowadzaniu nowego czynnika R1234yf, jak i jego dopuszczeniu do stosowania towarzyszą od wielu lat liczne perturbacje. Świadczy o tym ostatnia informacja, iż Daimler, VW i BMW rezygnują z R1234yf i przechodzą na CO2 w układach klimatyzacji nowych aut. Ale należy także podkreślić fakt, iż serwisowanie klimatyzacji z czynnikiem R134a nie zniknie z warsztatów w ciągu najbliższych lat. Do roku 2016 producenci samochodów mogą dostarczać na rynek nowe pojazdy z klimatyzacją napełnioną czynnikiem R134a. Oznacza to, iż urządzenia przystosowane do serwisowania czynnika R134a jeszcze przez długie lata będą przynosiły warsztatom dochód.

  • 2013-08-08 19:49

    nowy czynnik R1234yf

    Jacek Ciepielski

    ten nowy czynnik to prawdziwa porazka. Np. w przypadku zderzenia czolowego takiego pojazdu raczej nie ma juz kogo ratowac. Samo zblizenie sie do uszkodzonego pojazdu to raczej smiertelna pulapka.Rozszczelnienie i zaplon a nastepnie opary. Jaka ekologia jest w tym nowym czynniku? W skrocie to tak jakby cyjanek podac ludziom z reklama ze jest ekologiczny i bezpieczny.

    skomentuj

  • 2013-08-08 20:04

    klimatyzacja

    Jacek Ciepielski

    wszyscy specjalisci mowia tu o nowych urzadzeniach do servisowania klimatyzacji zachwalajac ich wlasnosci. Tymczasem malo kto wspomina o prawdziwym czyszczeniu klimatyzacji. To co sie wykonuje nawet w tzw. profesjonalnych warsztatach to prawdziwa porazka. Odgrzybianiem nazywa sie popsikanie srodkiem w kratki wentylacyjne i tzw. ozonowanie. A gdzie wyciagniecie i umycie parownika klimy spod deski rozdzielczej a nastepnie pokrycie go specjalnym srodkiem przeciwbakteryjnym - wystarczy na 1 rok? Klienci nie maja na ogol swiadomosci ze jezdzac pojazdem z nieserwisowana tak klimatyzacja wkrotce zaczna chorowac na ciezkie schorzenia gornych drog oddechowych ze zgonem wlacznie. Na ten temat panuje wszechobecna niewiedza. Kogo tylko spotkam z klimatyzacja i mowie o tym to reakcja jest zawsze dosc oryginalna - z pelnym zaskoczeniem wlacznie.

    skomentuj



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane