strona główna Opracowania teoretyczne Podręcznik mechaniki pojazdowej: Łożyska kół - pojazdy użytkowe
2009-09-27, ostatnia aktualizacja 2010-05-21 06:59

Podręcznik mechaniki pojazdowej: Łożyska kół - pojazdy użytkowe

Najnowsza generacja łozyskowań pojazdów użytkowych

Najnowsza generacja łozyskowań pojazdów użytkowych

Łożyskowania kół nienapędzanych w pojazdach użytkowych mają zewnętrzne średnice od 90 do 180 milimetrów, czym zdecydowanie różnią się od analogicznych rozwiązań konstrukcyjnych w samochodach osobowych i dostawczych. W najprostszych konstrukcjach najstarszej (choć nadal często stosowanej) generacji piasta koła wyposażana jest w dwa standardowe, stożkowe łożyska rolkowe o identycznych wymiarach, łączone za pomocą pierścienia ustalającego. Rynkową nowością są w tej dziedzinie oferowane przez firmę Schaeffler Group Automotive Aftermarket konfekcjonowane zestawy naprawcze FAG, wstępnie zmontowane i nasmarowane na cały okres eksploatacji. Wraz z każdym kompletem dostarczane jest specjalne narzędzie montażowe. Zestawy te produkowane są w trzech rozmiarach, co wystarcza do napraw prawie dwudziestu typów piast w pojazdach użytkowych Volvo, czyli w ponad 700 ich modelach.

Rys. poniżej: Cztery kolejne generacje łożyskowań pojazdów użytkowych

Nowsza generacja łożyskowań o podobnym przeznaczeniu opiera się na zintegrowanych, hermetycznie zamkniętych zespołach Truck Hub Unit (THU), zawierających po dwa bliźniacze łożyska stożkowe i zapas smaru we wspólnej obudowie. Przy takim rozwiązaniu wymianie mogą podlegać wyłącznie kompletne moduły. Ich montaż w piaście jest jednak prostszy niż w przypadku dwóch łożysk oddzielnych, gdyż nie wymaga regulacji wstępnego naprężenia. Jest ono wprowadzane fabrycznie przed zamknięciem modułu.

Kolejnym etapem integracji łożyskowań są wymienne podzespoły marki FAG o nazwie Truck Axle Module (TAM). Mają one średnice zewnętrzne w granicach od 150 do 250 mm i stanowią kompletne piasty kół ze zmontowanym i nasmarowanym kompletem łożysk stożkowych, uszczelnieniami, pierścieniami współpracującymi z czujnikami ABS i otworami gwintowanymi do mocowania tarcz hamulcowych oraz adapterów łączących piasty z kołami.

Rozwiązaniem najbardziej zaawansowanym konstrukcyjnie są produkty typu Hub Unit Offset Design. Zawierają łożyskowania podobne do wspomnianych wcześniej modułów Truck Hub Unit z własnym zapasem smaru i fabrycznym naprężeniem wstępnym, lecz pełnią też wszystkie dodatkowe funkcje kompletnych piast pojazdów użytkowych. Mają więc na swych korpusach zaczepy do wielorowkowego osadzania tarcz hamulcowych oraz obwodowe pierścienie do bezpośredniego mocowania felg. Zastosowanie tego rodzaju podzespołów przy naprawach pojazdów użytkowych wiąże się z gwarancją ich producenta na milion kilometrów przebiegu.

Opisane tu konstrukcje łożyskowań FAG znajdują zastosowanie w samochodach ciężarowych, autobusach, przyczepach i naczepach, a także w wymiennych osiach do pojazdów użytkowych produkowanych przez firmy: Volvo, SAF, DAF, RVI, Mercedes-Benz, Arvin Meritor, Iveco, MAN, Scania i BPW.

Cztery kolejne generacje łożyskowań pojazdów użytkowych
Cztery kolejne generacje łożyskowań pojazdów użytkowych
Cztery kolejne generacje łożyskowań pojazdów użytkowych
Cztery kolejne generacje łożyskowań pojazdów użytkowych

 

Wasi dostawcy

Podobne

Polecane