strona główna Układy jezdne Sprężyny zawieszeń
2014-02-04, ostatnia aktualizacja 2014-02-04 07:25

Sprężyny zawieszeń

Uruchomiona w styczniu br. fabryka sprężyn w czeskim mieście Chrudim to kolejny etap umacniania pozycji KYB na rynku europejskim

KYB

Uruchomiona w styczniu br. fabryka sprężyn w czeskim mieście Chrudim to kolejny etap umacniania pozycji KYB na rynku europejskim

Ocena stanu zawieszeń

Przed rozpoczęciem kontrolnego przeglądu najlepiej jest podnieść samochód i zdemontować koła, by uzyskać maksymalnie swobodny dostęp do sprawdzanych elementów. W pierwszej kolejności należy poddać oględzinom sprężyny. Ich pęknięcia powstają najczęściej w skrajnych zwojach. Dlatego trzeba zwrócić szczególną uwagę na zakończenia sprężynowego drutu. Jego końcowe zwoje znajdują się w odpowiednich gniazdach lub talerzach oporowych, co może utrudniać badanie wzrokowe. Przykładowo, w wielu pojazdach wyposażonych w zawieszenie typu McPherson, dolny zwój sprężyny jest całkowicie zasłonięty przez wywinięte brzegi talerza oporowego. W celu sprawdzenia zakończenia sprężyny należy usunąć zanieczyszczenia, a otwory odprowadzające wodę udrożnić.

W procesie produkcyjnym druty są równo obcinane, dlatego o ich złamaniu mogą świadczyć nierówne, poszarpane końcówki. Złamanie lub trwałe odkształcenie sprężyny można również stwierdzić, porównując po obu stronach prześwit, czyli wysokości symetrycznych elementów nadwozia względem podłoża. Pomiar taki ma oczywiście sens tylko wtedy, gdy samochód stoi na poziomej nawierzchni.

KYB

W następnej kolejności sprawdza się amortyzatory i ich zestawy ochronne. Trzeba zwrócić uwagę na ewentualne uszkodzenia tłoczyska i wycieki płynu. To właśnie wżery korozyjne na tłoczysku prowadzą do wycieków oleju (lub oleju i gazu), co skutkuje szybką utratą własności tłumiących amortyzatora, szczególnie niebezpieczną na śliskiej nawierzchni w przypadku samochodów wyposażonych w ABS, gdyż zjawisko to powoduje znaczne wydłużenie drogi hamowania.

Uszkodzeniom tłoczyska można zapobiec, dbając o odpowiedni stan zestawów ochronnych. Osłony nie mogą być rozerwane, a odboje popękane. Jak pokazuje praktyka warsztatowa, nawet w stosunkowo młodych pojazdach elementy te są często w opłakanym stanie lub nie ma ich w ogóle, ponieważ zostały rozerwane i zgubione.

Uszkodzone uszczelnienie amortyzatora sprawia, że do jego wnętrza może się dostać woda, która podczas mrozów zamarza i utrudnia bądź uniemożliwia ugięcie zawieszenia. Skutkiem tego może być nawet wyrwanie elementu nadwozia, do którego przymocowany jest amortyzator.

Stwierdzenie wyżej wspomnianych uszkodzeń elementów zawieszenia (amortyzatorów, sprężyn, zestawów ochronnych) kwalifikuje je do wymiany, lecz odpowiednio wczesne wykrycie usterek pozwala ograniczyć wydatki na naprawę.

KYB

Z lewej: wszystkie elementy zawieszenia stanowią jednolity zespół o komplementarnie dobranych parametrach technicznych, z prawej: demontaż kolumny McPhersona

Dostarczane przez KYB części zamienne, a więc sprężyny zawieszenia KYB K-Flex, amortyzatory KYB, łożyska górnego mocowania amortyzatora KYB SMK i zestawy ochronne KYB PK, mają jakość wyposażenia fabrycznego. Jeśli zostaną zamontowane przez odpowiednio przeszkolonych mechaników, w pełni przywrócą optymalne parametry eksploatacyjne pojazdu.





Radosław Pałka
Dyrektor przedstawicielstwa KYB Europe w Polsce


 

Wasi dostawcy

Podobne

Polecane


ver. 2023#2