strona główna Aktualności Opony z systemem TPMS
2014-02-21, ostatnia aktualizacja 2014-02-21 06:49

Opony z systemem TPMS

Samochodowy system monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS) nie tylko zmniejsza ryzyko wcześniejszego zużycia lub pęknięcia opony, ale również przyczynia się do skrócenia drogi hamowania i zmniejszenia zużycie paliwa.

Z badań ośrodka TNO w Holandii wynika, że użycie czujników ciśnienia w samochodach osobowych może przełożyć się na oszczędności paliwa rzędu 2,5%. Obecnie czujniki są obowiązkowe w Stanach Zjednoczonych. W Europie ich stosowanie jest wymagane w samochodach z oponami typu run flat. Ta sytuacja jednak się zmieni już w listopadzie, kiedy wejdą w życie nowe przepisy dotyczące bezpieczeństwa. Odnosić się one będą do nowych typów pojazdów, produkowanych od listopada 2014 roku; przepisy znajdują się w rozporządzeniu Komisji UE nr 130/2012 z dn. 15 lutego 2012 roku. Ten pojedynczy akt prawny zastąpił ponad 50 dotychczas obowiązujących dyrektyw unijnych. Do obecnych wymogów dotyczących rejestracji nowych samochodów zalicza się m.in. systemy przypominające o zapięciu pasów, monitorowania ciśnienia w oponach czy zapinania fotelików dziecięcych.

Jak pokazały wyniki badania zrealizowanego dla Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO) 39% kierowców sprawdza ciśnienie w oponach raz na jakiś czas przy tankowaniu, tylko 9% przed długą podróżą, a 5% nigdy. Dzieje się tak pomimo faktu, że ponad 80% kierowców zapewnia, że zna konsekwencje niskiego ciśnienia w oponach (gorszą kontrolę nad pojazdem, szybsze zużycie opon, większe zużycie paliwa oraz poważne uszkodzenie opony, które może prowadzić do wypadku). Okazuje się również, że jeden na dziesięciu kierowców w ogóle nie ma tej wiedzy. Dlatego tez wprowadzenie w UE obowiązku montowania czujników monitorujących ciśnienie w oponach poprawi obecną sytuację.

Warsztaty muszą dysponować odpowiednimi narzędziami, które pozwolą na wymianę opon z czujnikami ciśnienia. Według specjalistów ds. technicznych:

  • obsługa opon wyposażonych w czujniki ciśnienia wymaga stosowania innych procedur niż opon bez czujników;
  • serwisanci powinni postępować według zaleceń producentów czujników ciśnienia, mówiących o tym, że przy każdym odkręcaniu urządzenia powinno się wymienić komplet uszczelek oraz specjalny zaworek;
  • po zmianie opon serwisant musi zresetować czujniki wszystkich kół pojazdu.

 

Wasi dostawcy


Podobne

Polecane


ver. 2023#2