strona główna Diagnostyka Kasowanie wskazań inspekcyjnych
2014-03-03, ostatnia aktualizacja 2014-03-03 06:50

Kasowanie wskazań inspekcyjnych

Fot. Actia

Fot. Actia

W obecnych silnikach samochodowych standardem stają się coraz dłuższe okresy między przeglądami serwisowymi oraz stosowanie elektronicznych systemów do analizy stanu zużycia oleju silnikowego.

W samochodach osobowych wymiana oleju co 30 tysięcy kilometrów nikogo już nie dziwi, podobnie jak serwisowanie samochodów ciężarowych w cyklach rzędu 80–100 tysięcy kilometrów. Jednak ta prosta czynność obsługowa nie może być już realizowana bez stosownego urządzenia diagnostycznego. Szereg czujników kontrolujących np. poziom oleju wymaga bowiem okresowej kalibracji lub "zerowania". Stosując odpowiednie urządzenia diagnostyczne, możemy również deklarować odpowiedni typ/rodzaj oleju silnikowego, co w konsekwencji przekłada się na możliwość wydłużenia lub zmniejszenia okresu między przeglądami.

Elektroniczne zliczanie dni i przejechanych kilometrów pozwala sterownikowi silnika generować odpowiednie komunikaty serwisowe, wyświetlane na stanowisku kierowcy. Po otrzymaniu informacji o zbliżającym się przeglądzie użytkownik pojazdu udaje się do warsztatu na wymianę oleju. Obsługujący go mechanik musi dysponować wiedzą oraz urządzeniami do koniecznego kasowania wskaźnika inspekcji po wykonanym przeglądzie. W pojazdach różnych producentów rejestrowanie konieczności przeprowadzenia wymiany oleju odbywa się bowiem w różnych jednostkach sterujących oraz przy wykorzystaniu różnych informacji, takich jak: czas, liczba kilometrów, stan chemiczny oleju, mierzony poprzez analizę jego zasiarczenia.

Actia Multi-Diag

Grupowanie czynności diagnostycznych dla obsługiwanego samochodu [BMW E90]

Choć w tym artykule koncentrujemy się jedynie na tematach ściśle powiązanych z wymianą oleju, należy wspomnieć, że coraz częściej również inne czynności serwisowe wymagają użycia urządzenia diagnostycznego, co ułatwia przeważnie szczegółowa instrukcja będąca częścią jego oprogramowania.

Actia Multi-Diag

Wybór ikony Obsługa pozwala na wykonanie wszystkich czynności serwisowych pojazdu [BMW E90]

Urządzenie Multi-Diag firmy Actia poprzez odpowiednio rozwinięte oprogramowania już od lat pozwala na przeprowadzanie takich operacji warsztatowych. Mechanik nie musi "zgadywać", czy kasowanie inspekcji odbywa się poprzez wykorzystanie sterownika licznika, czy też jest realizowane przez elektroniczny sterownik silnika ECU (electronic control unit), systemu nadwozia BCU (body control unit), BSI, UCH itp. Wybór ikony Obsługa pozwala na bezpośrednie przeprowadzenie wszelkich czynności inspekcyjnych – bez konieczności ich poszukiwania w sterownikach samochodu.

Actia Multi-Diag

Funkcja Express Diag pozwala na szybki odczyt zarejestrowanych błędów w ECU pojazdu [Peugeot 308]

Po odczycie błędów zarejestrowanych w pamięci sterownika można przeprowadzić kasowanie wskaźnika eksploatacyjnego. Realizacja tej czynności polega na wybraniu marki i modelu pojazdu oraz ikony Obsługa w celu przeprowadzenia odpowiednich czynności serwisowych.

Możliwości konfiguracyjne dostępne przy kasowaniu inspekcji olejowej są szerokie. Nowoczesne urządzenia diagnostyczne potrafią jednak o wiele więcej. Do ich wykorzystywania w pełnym zakresie trzeba posiadać pewną wiedzę ogólną oraz stosowne przeszkolenie praktyczne. Obecnie coraz większą grupę wśród pojazdów obsługiwanych w serwisach stanowią te wyposażone w filtry cząstek stałych, wymagające specjalnych procedur obsługi. Może okazać się tu na przykład, że tzw. wymuszona regeneracja filtra "mokrego" będzie pociągała za sobą również wymianę oleju silnikowego. Urządzenia diagnostyczne wskazujące zadania krok po kroku informują również o tego typu zaleceniach.

Actia Multi-Diag

Moduł BSI dla samochodów grupy PSA służy do wykonywania oraz ustawiania przeglądów olejowych [Peugeot 308]

Po wykonanej czynności diagnostyczno-serwisowej należy koniecznie przygotować dotyczący jej raport w postaci wydruku. Obecnie każdy przegląd wykonywany w serwisie powinien zostać udokumentowany również raportem z odczytu błędów zarejestrowanych w różnych jednostkach sterujących pojazdu. Jest to zalecenie wszystkich producentów samochodów, a wiąże się ono z perspektywą uznania lub odrzucenia roszczeń gwarancyjnych przy serwisie przeprowadzonym przez warsztat niezależny.



Jarosław Pruba
Dyrektor Działu Diagnostyki i Wyposażenia Serwisowego Actia Polska


 

Wasi dostawcy

Podobne

Polecane


ver. 2023#2