strona główna Serwisowanie ogumienia Czujniki TPMS już obowiązkowe!
2015-08-10, ostatnia aktualizacja 2015-08-10 06:02

Czujniki TPMS już obowiązkowe!

Fot. Continental

Fot. Continental

Od 1 listopada 2014 roku w każdym nowo rejestrowanym samochodzie musi być zainstalowany system monitorowania ciśnienia w oponach TPMS (Tire Pressure Monitoring System).

Monitoring ciśnienia musi działać również po zmianie opon lub kół z letnich na zimowe. Przepisy Unii Europejskiej mają zwiększyć bezpieczeństwo jazdy i korzystnie wpłynąć na ekologię poprzez zmniejszenie zużycia paliwa i wydłużenie czasu eksploatacji opon.

Istnieją dwa konstrukcyjne warianty systemów TPMS: pośredni i bezpośredni.

System pośredni wykorzystuje czujniki ABS i ESP. Koło z mniejszym ciśnieniem powietrza ma mniejszy promień i szybciej się obraca, co rejestruje oprogramowanie korzystające z impulsów ABS-u. Alarm jest aktywowany, gdy ubytek ciśnienia przekroczy 20%. Pośrednie systemy TPMS są tanie, ale nie podają dokładnej wartości aktualnego ciśnienia w oponach. One w ogóle nie monitorują ciśnienia, lecz tylko wykrywają różnice pomiędzy rzeczywistymi średnicami kół.

TPMS

TPMS

Czujnik VDO Redi klejony od wewnątrz do opony

Czujnik TPMS montowany do zaworu powietrznego

Bezpośrednie systemy TPMS korzystają z czujników umieszczanych wewnątrz opony we wszystkich kołach pojazdu, na przykład na wewnętrznej stronie felgi, w gumowej wyściółce opony albo w zaworze powietrznym (wentylu). Ciśnienie jest mierzone z dokładnością do 0,1 bara, a wyniki pomiarów są wysyłane za pomocą fal radiowych do komputera pokładowego. Przy okazji mierzona jest temperatura opony z dokładnością do 0,2°C.

Zestaw bezpośredniego systemu TPMS składa się z czujnika ciśnienia, czujnika temperatury, zasilania bateryjnego oraz odpowiedniego układu elektronicznego. W przypadku stwierdzenia problemów z ciśnieniem w oponie komputer sygnalizuje kierowcy, w którym kole (kołach) występują jego nieprawidłowe wartości. Na tablicy przyrządów wyświetlane są informacje oddzielnie dla każdego koła. Wadami bezpośrednich systemów TPMS są wyższe koszty, konieczność fachowego montażu i resetowanie systemu po każdej zmianie kół.

TPMS

Oferowany przez firmę Continental bezpośredni system pomiaru ciśnienia umożliwia wyświetlanie danych dla każdej opony w czasie rzeczywistym

Skala problemu rozwiązywanego za pomocą TPMS jest znaczna, ponieważ według badań przeprowadzonych przez firmę Continental ponad 80% kierowców jeździ z nieprawidłowym ciśnieniem powietrza w oponach. Tymczasem ciśnienie niższe o 0,6 bara prowadzi do czteroprocentowego wzrostu zużycia paliwa z powodu wyższych oporów toczenia, a oprócz tego skraca średni czas eksploatacji opony.


 

Wasi dostawcy

Podobne

Polecane


ver. 2023#2