strona główna Aktualności Oleje marki Total w Rajdzie Dakar
2017-02-08, ostatnia aktualizacja 2017-02-08 10:20

Oleje marki Total w Rajdzie Dakar

Fot. Total

W zakończonym niedawno Rajdzie Dakar triumfowały trzy załogi jadące samochodami Peugeot 3008DKR.

W przygotowaniu pojazdów do zmagań istotną rolę odgrywał olej silnikowy z rodziny Total Quartz. Samochody osobowe biorące udział w Rajdzie Dakar bazują na wersjach "cywilnych", ale poddawane są modyfikacjom według określonych specyfikacji. Pod maską auta Peugeot 3008DKR znalazł się podwójnie doładowany silnik wysokoprężny V6 o pojemności 3 litrów, w którym maksymalny moment dostępny jest w dolnym zakresie obrotów. W klasyfikacji generalnej trzy pierwsze miejsca w kategorii samochodów osobowych zajęły załogi teamu Peugeot Total.

Skuteczną ochronę silników zapewnił specjalnie opracowany olej Total Quartz. Jego skład musiał zostać zmodyfikowany pod kątem ekstremalnych obciążeń jednostki napędowej. Zmiany dotyczyły przede wszystkim dodatków, które w wyższym stopniu musiały zapobiec tarciu, a tym samym zużyciu współpracujących ze sobą elementów, a jednocześnie zapewnić efektywność chłodzenia. W olejach wyczynowych jest to prostsze do uzyskania, bo nie trzeba szukać kompromisu z dodatkami wydłużającymi jego żywotność czy odporność na zanieczyszczenia; na koniec każdego dnia rajdowego olej jest wymieniany na nowy. O ile jednak Peugeot 3008DKR od "cywilnego" modelu 3008 różni się praktycznie wszystkim (z wyjątkiem linii nadwozia), o tyle olejowi stosowanemu w czasie rajdu jest o wiele bliżej do środka smarnego, który kupuje kierowca na stacji benzynowej czy u mechanika. Świadczy o tym sama cena: litr wyczynowego oleju kosztuje ok. 100 zł.

W Rajdzie Dakar stosowany był olej Total Quartz o lepkości 5W40. W rajdach WRC z reguły używany jest olej o lepkości 0W30, zaś w wyścigach Formuły 1 może pojawić się nawet środek 0W20.

Dalsze doświadczenia z wyczynowymi olejami z serii Quartz prowadzone będą w czasie zawodów WRC.


 

Wasi dostawcy


Podobne

Polecane


ver. 2023#2