strona główna Aktualności Kontrola ciśnienia w oponach
2017-06-21, ostatnia aktualizacja 2017-06-21 08:23

Kontrola ciśnienia w oponach

Mechanicy sieci Premio twierdzą, że aż 2/3 kierowców utrzymuje niewłaściwy poziom ciśnienia w ogumieniu. Z pomocą może przyjść im układ TPMS (Tire Pressure Monitoring System), czyli system monitorujący ciśnienie w oponach.

Zadanie czujnika TPMS polega na stałym sprawdzaniu, czy w ogumieniu samochodu jest prawidłowe ciśnienie, bądź na wychwytywaniu różnicy jego poziomu.

Zgodnie z rozporządzeniem Komisji Europejskiej ECE-R 64 od 1 listopada 2014 roku wszystkie nowe pojazdy sprzedawane na terenie krajów UE muszą być wyposażone fabrycznie w czujniki ciśnienia TPMS. Jednocześnie w przepisach nie ma konkretnego wskazania, jaki system powinien być zamontowany i dlatego można spotkać auta wyposażone w jeden z dwóch rodzajów mechanizmów: pośredni lub bezpośredni. Warto jednak zwrócić uwagę, że TPMS pośredni nie jest niezależnym systemem, a tylko jedną z funkcji układów ABS i ESP.

System pośredni nie wymaga serwisowania, ponieważ nie korzysta z dodatkowych czujników i nie wykonuje pomiarów, lecz wylicza je na podstawie impulsów otrzymanych od modułów ESP i ABS. W tym systemie mierzy się obroty kół. Koło o mniejszym ciśnieniu powietrza w oponie kręci się szybciej, co jest wykrywane dzięki czujnikom systemu ABS. Pośredni system TPMS odczytuje te informacje i jeśli po pewnym czasie wykryje różnicę, sygnalizuje zaburzenie za pomocą kontrolki nieprawidłowego ciśnienia w którejś z opon. System pośredni wymaga jedynie wprowadzenia dodatkowego oprogramowania wykorzystującego dane z układu ABS. Rozwiązanie to jest uznawane za tańsze i efektywniejsze, ale jego największym minusem jest brak dokładnych odczytów ciśnienia w oponie. Ponadto pomiar pośredni jest obarczony dużym błędem oraz opóźnieniem.

Znacznie dokładniejszy jest system bezpośredni, który dostarcza  precyzyjne pomiary ciśnienia i temperatury. W systemie bezpośrednim urządzenia do kontroli ciśnienia najczęściej umieszczone są w oponach przy zaworach powietrza. Każde z nich jest wyposażone w czujnik ciśnienia, nadajnik radiowy i własną baterię. Zebrane informacje są przesyłane drogą radiową do komputera pokładowego i wyświetlane na ekranie. Synchronizacja poszczególnych czujników z komputerem jest bardzo precyzyjna, dlatego w takiej sytuacji nie można dowolnie zamieniać kół miejscami w samochodzie, a po każdej zmianie ogumienia wymagane jest zresetowanie systemu i wczytanie do niego nowych danych. W trakcie okresowej wymiany opon zalecane jest też dokonywanie przeglądu poszczególnych elementów systemu.

Kierowcy powinni pamiętać, by w przypadku zakupu drugiego kompletu kół wyposażyć je w dodatkowy zestaw czujników i zaprogramować je wraz z całym systemem TPMS.


 

Wasi dostawcy

Podobne

Polecane


ver. 2023#2