strona główna Technika motoryzacyjna Wpływ oleju na hałaśliwość silnika
2018-02-16, ostatnia aktualizacja 2018-02-16 11:55

Wpływ oleju na hałaśliwość silnika

Fot. Bizol

Fot. Bizol

Przez ostatnie dziesięciolecia eksperci zajmujący się olejami silnikowymi spierali się o ich wpływ na hałas towarzyszący pracy silnika. Jednak konkretne dane i fakty często ustępowały tu nie zawsze spójnym opiniom.

Poziom wiedzy na ten temat był do tej pory zbyt mały, aby wysnuwać z niej właściwe wnioski i jednoznacznie określić zależność pomiędzy olejem a hałasem pracy silnika. Dziś się to zmienia, ponieważ kwestie hałasu i drgań (NVH) są coraz częstszym obiektem zainteresowania producentów samochodów przeznaczających na badania w tym zakresie duże nakłady finansowe.

Poza tym, pomiary emisji akustycznej stały się standardem przy badaniu stanu technicznego pojazdu, a klienci są też pod tym względem bardziej wymagający.

Według przeprowadzonych badań konsumenckich hałas silnika jest jednym z głównych czynników wpływających na komfort jazdy, zarówno kierowcy, jak i pasażerów, oraz na ocenę jakości samochodu. Dźwięk wzrastający wraz ze zwiększeniem obrotów silnika może być odbierany jako irytujący lub przyjemny. Wszystko zależy od osobistych preferencji użytkowników oraz typu silnika. Na przykład odgłosy silnika V8 są odbierane jako miły dla ucha "jedwabisty baryton", w przeciwieństwie do wzmocnionego R4, który często określany jest jako "ryczący".

Istnieje kilka czynników przyczyniających się do emisji hałasu. Źródłem dźwięku może być: otwieranie się i zamykanie zaworów, ruch popychaczy, ruch tłoków, łożysk, spalanie paliwa, pompa olejowa, pompa cieczy chłodzącej. Dzisiejsze oleje silnikowe to zaawansowane produkty o zróżnicowanych właściwościach. Jeśli chodzi o hałas silnika to najważniejsza jest klasa lepkości. Oleje o wyższej lepkości wymagają wyższego ciśnienia, aby mogły zostać przepompowane przez kanały olejowe. Z drugiej strony tworzą grubszy film olejowy, który zapewnia większy efekt tłumienia dźwięku.

Pomiary emisji akustycznej pozwalają łatwo wykryć brak smarowania spowodowany np. niskim ciśnieniem oleju lub jego niskim poziomem, poza tym mogą też sygnalizować zerwanie filmu olejowego na smarowanych metalowych częściach.

Poza klasą lepkości, formuły olejów znacznie różnią się pomiędzy sobą, pod względem wytrzymałości filmu olejowego. Tutaj niezwyciężone pozostają oleje syntetyczne, których wytrzymałość jest do dwóch razy większa niż w przypadku olejów mineralnych o takiej samej lepkości. Efekt ten można dodatkowo wzmocnić przez specjalne dodatki. Bizol stosuje w olejach z linii Green Oil+ opatentowane technologie Comb LubriBoost i W-guard, które przesuwają do maksimum granice wytrzymałości filmu olejowego.

W rezultacie te oleje sprawiają, że silnik pracuje cicho, skutecznie eliminując irytujące dźwięki o wysokiej częstotliwości. Oleje Bizol GreenOil+ zapewniają również lepszą ochronę silnika i komfort jazdy w ruchu miejskim.



Boris Zhmud
szef dział R&D w firmie Bizol



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane