strona główna Aktualności Zimowa eksploatacja akumulatora
2018-02-26, ostatnia aktualizacja 2018-02-26 09:21

Zimowa eksploatacja akumulatora

Fot. Exide

Fot. Exide

Specjaliści firmy Exide przygotowali zestaw porad dotyczących eksploatacji akumulatorów w niskich temperaturach.

Większość akumulatorów samochodowych bazuje na technologii kwasowo-ołowiowej, w której elektrolitem jest roztwór kwasu siarkowego. Zanurzone w nim płyty wywołują reakcję chemiczną i w efekcie powstaje energia elektryczna.

Jeśli z jakichś powodów zapotrzebowanie samochodu na energię jest większe lub akumulator dostarcza jej za mało, np. z powodu permanentnego niedoładowania, zaczynają się problemy z rozruchem.

W sytuacjach awaryjnych należy sprawdzić poziomu elektrolitu. W starszych typach akumulatorów (tzw. obsługowych) reakcje chemiczne mogły powodować, że po pewnym czasie woda wyparowywała i tym samym zmniejszał się poziom elektrolitu. Dlatego należało regularnie sprawdzać jego stan i samodzielnie uzupełniać braki.

W okresie zimowym nie należy ograniczać się do szybkiego doładowania kablami rozruchowymi. Brudne klemy trzeba czyścić przynajmniej co trzy miesiące czystą bawełnianą tkaniną lub specjalnymi szczotkami, a nawet papierem ściernym. Ich regularna konserwacja pozwoli na prawidłowy przepływ prądu i zmniejszy ryzyko wystąpienia zwarcia.

Oprócz utrzymania akumulatora w czystości ważne jest kontrolowanie poziomu napięcia (w warunkach domowych za pomocą woltomierza, zaś u mechanika lub wyspecjalizowanego sprzedawcy z wykorzystaniem profesjonalnego sprzętu). W ten sposób można szybko wykryć jeden z czynników, który wpływa na obniżenie sprawności akumulatora: rozładownie lub przeładowanie.

Nowoczesne auta, które mają zapewnić kierowcy wygodę i bezpieczeństwo, są pełne odbiorników prądu (radio, klimatyzacja, podgrzewane fotele, alarm itp.). Samochód zostawiony na parkingu na dłuższy czas jednym lub dwóch mroźniejszych tygodniach może odmówić posłuszeństwa. Tymczasem nie tylko niska temperatura, ale każde rozładowanie obniża sprawność akumulatora, a w konsekwencji niepostrzeżenie dochodzi do jego zasiarczenia.

Akumulatorom nie służą także krótkie dystanse, które pokonują codziennie mieszkańcy dużych miast. Auta użytkowane na stosunkowo krótkich odcinkach często nie mają szansy optymalnie naładować akumulatora, co może szybko doprowadzić do spadku jego wydajności.

Niebezpieczne dla akumulatora jest także przeładowanie, np. przez zbyt wysokie napięcie ładowania (złe użytkowanie prostownika) lub uszkodzony regulator napięcia. Czynniki te mogą doprowadzić do uszkodzenia akumulatora. Dlatego warto zainwestować w nowoczesne prostowniki, które zapewniają zautomatyzowane, optymalne ładowanie (np. Exide 12/7).

Aby co roku nie wymieniać akumulatora na nowy warto udać się do mechanika, elektryka lub autoryzowanego sprzedawcy i skontrolować akumulator lub samochodowe podzespoły, które mogą mieć wpływ na jego stan.

Z kolei przy zakupie nowego akumulatora trzeba dobrać produkt dopasowany m.in. pojemnością i prądem rozruchowym do potrzeb pojazdu. Źle dobrany akumulator może nie sprostać wymaganiom bogato wyposażonego auta, lub przeciwnie, może być stale niedoładowany z powodu źle obliczonej, przesadnie dużej pojemności. Warto więc zasięgnąć rady doświadczonych sprzedawców i mechaników lub skorzystać ze specjalnych wyszukiwarek, ułatwiających wybór akumulatora (np. www.akumulator.pl).

Tagi

Akumulator 

  • 2018-03-02 09:09

    Akumulatory

    akumulatory.com.pl

    Warto co jakiś czas sprawdzić jaki jest stan naszego akumulatora - dzięki temu możemy sporo zaoszczędzić w przyszłości. Polecamy się na przyszłość - https://www.akumulatory.com.pl/

    skomentuj


 

Wasi dostawcy

Podobne

Polecane


ver. 2023#2