strona główna Układy jezdne Hamulce z włoskim temperamentem
2018-08-20, ostatnia aktualizacja 2018-08-20 06:00

Hamulce z włoskim temperamentem

Fot. Brembo

Fot. Brembo

Firma Brembo powstała w Bergamo we Włoszech w 1961 roku jako małe, lecz od początku bardzo ambitne rodzinne przedsiębiorstwo odlewnicze Emilia Bombassei, a potem jego syna Alberta Bombassei.

Pierwszym jej produktem były rzadko jeszcze w tym czasie stosowane tarcze hamulcowe. Okazały się tak dobre, że już w 1964 roku pan Bombassei podpisał umowę z marką Alfa Romeo na dostawę układów hamulcowych do fabrycznego montażu w jej samochodach. Kilka lat później producent z Bergamo stał się oficjalnym dostawcą hamulców do renomowanych motocykli Moto Guzzi. Potem sam legendarny Enzo Ferrari wprowadził (zamiast wcześniej montowanych angielskich) hamulce Brembo do swego prestiżowego modelu Formuły 1, dzięki czemu szybko stały się one popularne i w innych markach samochodów wyścigowych. Podjęte na początku lat 80. ubiegłego wieku prace nad innowacyjnymi produktami i procesami technologicznymi przyniosły w efekcie nową konstrukcję zacisków hamulcowych wykonywanych z aluminium.

Światowa kariera

W 1980 firma Brembo dostarczała już układy hamulcowe do samochodów marki: BMW, Chrysler, Lancia, Mercedes-Benz, Nissan oraz Porsche. Wkrótce do grupy stałych światowych odbiorców dołączyły: Aston Martin, Audi, Ferrari, Lamborghini, Maserati, Honda, Pagani i Porsche. Poza tym hamulce Brembo za dopłatą oferują swym klientom m.in.: Acura, Buick, Fiat, Holden, Hyundai, Jaguar, Land Rover, Lexus, Mitsubishi, Opel, Peugeot, Infiniti, Pontiac, Renault, Seat, Subaru, Vauxhall, Volkswagen, Volvo i Jeep. Motocyklowe hamulce Brembo montowane są w jednośladach: Aprilia, Bimota, BMW Motorrad, Ducati, Harley-Davidson, Husqvarna, IMZ-Ural, MV Agusta, Suzuki,Triumph, Victory, Yamaha i Voxan.

Aktualna oferta

Jej dokładnym odzwierciedleniem jest nowa, firmowa strona www.bremboparts.com. Odwiedza ją już ponad 700 000 użytkowników rocznie, a 40% z nich do niej powraca, jako do punktu odniesienia pozwalającego branżowym specjalistom oceniać techniczne i handlowe trendy na rynku wyposażenia OE i aftermarketu.

Ważną jej część stanowi firmowy katalog zawierający bazę ponad 500 000 rekordów, w tym kodów produktów i aplikacji. Przy każdym wyszukiwaniu wyświetlają się wszystkie dostępne elementy oferty Brembo – od tarcz po płyny hamulcowe, od klocków po regenerowane zaciski, od bębnów po hydraulikę układu hamulcowego i sprzęgła. Zawartość merytoryczna i graficzna podkreśla zalety każdego produktu charakterystyczne dla światowego lidera tego sektora rynku. Oprócz dokładnych specyfikacji technicznych prezentowane są fotografie, a numery referencyjne produktów łatwo kojarzą je z odpowiednimi modelami pojazdów.

Innowacyjne tarcze hamulcowe Brembo: chronione powłokami UV (z lewej) oraz lekkie stalowo-żeliwne

Pożyteczną innowacją ułatwiającą korzystanie z katalogu jest możliwość zapisywania wyszukiwanych pozycji (aplikacji lub numerów referencyjnych) wraz z adresami najbliższych punktów sprzedaży oraz ich porównywanie w rozmaitych aspektach.

Ponadto regularnie publikowany newsletter pozwala śledzić na bieżąco nowości produktowe i nowe zastosowania produktów, a także informacje o najświeższych wydarzeniach związanych z działalnością firmy Brembo.

Nowoczesna odlewnia żeliwa działa w Dąbrowie Górniczej

Obecnie strona dostępna jest w języku włoskim, angielskim, rosyjskim, polskim, niemieckim, francuskim i chińskim. Już niedługo pojawi się także wersja w języku niderlandzkim i hiszpańskim.

Fakty w niej przedstawiane potwierdzają wiodącą rolę tego globalnego koncernu we wszystkich kierunkach rozwoju motoryzacyjnych systemów hamulcowych, zarówno w odniesieniu do twórczej współpracy z renomowanymi producentami pojazdów, jak i w zaopatrywaniu rynku części zamiennych.

Najnowocześniejsze technologie

Obecnie Brembo dynamicznie umacnia swą pozycję na wszystkich kontynentach. Ma 4 centra badawczo-rozwojowe, 19 zakładów produkcyjnych i 22 oddziały handlowe. W placówkach tych, rozlokowanych od Stanów Zjednoczonych po Japonię, przez Brazylię, państwa Europejskie, Indie i Chiny – zatrudnia łącznie ponad 7 tysięcy osób, z czego aż 10% stanowią inżynierowie. W rozwój firmy inwestowane jest co roku 5% jej globalnego przychodu.

Przygotowywanie form odlewniczych

Oprócz doskonalenia elementów układów hamulcowych firma zajmuje się obecnie tworzeniem samochodowych systemów bezpieczeństwa biernego i rozmaitych rozwiązań mechatronicznych. Do najświeższych innowacji technicznych Brembo w zakresie konstrukcji tarcz hamulcowych należy pierwsze na rynku aftermarketowym zastosowanie w nich powłok ochronnych utwardzanych promieniami UV oraz uzyskana w partnerskiej współpracy z Daimlerem aż 15-procentowa redukcja masy tych podzespołów dzięki nowatorskiemu łączeniu ich żeliwnych pierścieni ciernych ze stalowymi częściami środkowymi.

Brembo w Polsce

Pierwszą swą nowoczesną odlewnię w Dąbrowie Górniczej firma uruchomiła w roku 2006 i niemal natychmiast przystąpiła tam do budowy następnego, jeszcze nowocześniejszego zakładu o tej specjalności. Jego otwarcie podwoiło dotychczasową produkcję i ułatwiło dostawy dla klientów z Niemiec, Francji, Wielkiej Brytanii i Włoch, wytwarzających pojazdy w swych zakładach na terenie Europy Wschodniej i Centralnej.

Procesy metalurgiczne przebiegają automatycznie według komputerowych programów

Fabryka ta jest najbardziej nowoczesną i największą odlewnią tarcz hamulcowych na świecie. Zatrudnia łącznie 1200 osób. Jej nowy budynek ma ponad 0,5 km długości i aż 9 hektarów powierzchni. Cały proces hutniczo-odlewniczy przebiega tutaj w hermetycznie zamkniętych i w pełni zautomatyzowanych ciągach technologicznych. Jego walory ekologiczne liczą się szczególnie przy gigantycznej skali realizowanej produkcji, którą oblicza się na 140 000 ton rocznie. Potrzebna do tego moc wszystkich zainstalowanych urządzeń wynosi 55 MW. Do ich wyłącznie elektrycznego zasilania służą specjalne linie energetyczne o napięciu 110 000 V. Poza tym zakład w Dąbrowie działa zgodnie z najnowocześniejszymi zasadami minimalizacji ilości odpadów i maksymalnego odzysku energii.

Nielegalni naśladowcy

Renoma produktów marki Brembo sprawia, że opłacalna stała się przestępcza praktyka tworzenia ich falsyfikatów w masowej, przemysłowej skali. Dlatego firma zmuszona jest stale angażować się w działania zwalczające ten rodzaj "przedsiębiorczości". Nie chodzi tu wyłącznie o aspekt ekonomiczny takiej nieuczciwej konkurencji, lecz przede wszystkim o żywotne interesy klientów.

Ostateczna jakość kontrolowana jest bardzo dokładnym sprzętem pomiarowym

Rzecz bowiem dotyczy elementów aktywnego bezpieczeństwa pojazdu, więc fundamentalne znaczenie ma gwarancja, że produkt zakupiony i zamontowany w naprawianym samochodzie jest oryginalny.

Dlatego firmowe dywizje, zarówno samochodowa, jak i motocyklowa, wdrożyły już odpowiednie systemy weryfikujące. Od najbliższego sezonu będą one jeszcze skuteczniejsze w odniesieniu do tarcz i klocków Brembo Aftermarket. Ważnym zabezpieczeniem są tu opakowania. Wyróżnia je nie tylko charakterystyczna czerwień Brembo, lecz również zdjęcia rzeczywistych pracowników firmy sygnujących jej produkty w tak niepodważalny sposób.

Ponadto na tarczach i klockach hamulcowych Brembo Aftermarket umieszczany jest kod i logo producenta, a także dane techniczne wymagane przepisami prawa. Z kolei na opakowaniach tarcz (zawsze powinny być zaplombowane, podobnie jak opakowania klocków!) ich autentyczność poświadcza niemożliwy do sfałszowania hologram. Dalszą weryfikację zapewnia zeskanowanie unikalnego kodu QR. Wszelkie ewentualne podejrzenia należy zgłaszać mailem na adres trade@brembo.it



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane