Na terenie wielu europejskich krajów obowiązują regulacje dotyczące zimowego wyposażenia pojazdów ciężarowych i autobusów. Continental przedstawia najważniejsze europejskie przepisy, które należy wziąć pod uwagę, planując międzynarodową trasę zimą.
Regulowane są m.in. obowiązek i terminy stosowania opon zimowych, wymagane homologacje czy dopuszczalna głębokość bieżnika. Przy planowaniu międzynarodowej trasy należy wziąć też pod uwagę instrukcje dotyczące stosowania łańcuchów śniegowych, opon z kolcami, a także posiadania łopaty śnieżnej czy worka z piaskiem.
Brak jednolitych przepisów jest dla międzynarodowych przewoźników sporym problemem, szczególnie że bez odpowiedniego wyposażenia trzeba liczyć się z odmową zgody na wjazd do kraju lub zakaz prowadzenia pojazdu.
Opony zimowe dzięki specjalnym mieszankom gum oraz wzorom bieżnika zapewniają wysoki poziom trakcji nawet na mokrej i zaśnieżonej lub oblodzonej nawierzchni. Takie ogumienie powinny mieć pojazdy poruszające się po krajach nordyckich (Norwegii, Szwecji i Finlandii, z wyjątkiem Danii, gdzie nie ma sprecyzowanych wytycznych) oraz państwach bałtyckich: Litwie, Łotwie i Estonii. Bez opon zimowych lepiej nie wyjeżdżać na drogi w Czechach, Austrii i Słowacji oraz większości państw bałkańskich. Choć we wszystkich tych krajach samochody ciężarowe powinny być wyposażone w opony zimowe, to występują pewne różnice dotyczące terminów stosowania zimówek, jak również tego, na których osiach mają być założone. Na przykład w Norwegii obowiązkowe jest stosowanie opon zimowych na wszystkich osiach i w okresie od 15 listopada do 31 marca, natomiast w Austrii od 1 listopada do 15 kwietnia pojazdy ciężarowe muszą mieć przynajmniej na jednej osi napędowej opony z oznaczeniem M+S (błoto i śnieg).
Z myślą o zastosowaniach w transporcie opracowano rodzinę opon zimowych Continental Scandinavia, obejmującą ogumienie do samochodów ciężarowych używanych w ruchu dystrybucyjnym (rozmiary 17,5 i 19,5 cala) oraz dalekobieżnym (w rozmiarze 22,5 cala). Opony te charakteryzuje doskonała przyczepność i wysoki poziom trakcji w przypadku osi przedniej (Conti Scandinavia LS3, Conti Scandinavia HS3 i HSW 2 Scandinavia), najlepsza trakcja i skuteczność hamowania na osi napędowej (Conti Scandinavia LD3, Conti Scandinavia HD3 i HDW 2 Scandinavia), a także optymalna przyczepność podczas jazdy w zakrętach czy podczas hamowania w przypadku osi naczepowej (Conti Scandinavia HT3 i HTW 2 Scandinavia).
Istotną sprawą przy planowaniu trasy są również przepisy dotyczące łańcuchów śniegowych czy stosowania opon z kolcami. W Europie istnieją skrajnie różne podejścia do tych elementów. Część krajów zabrania używania ich, inne dopuszczają w określonych sytuacjach, lub, jak w przypadku łańcuchów, nakazują ich posiadanie. Dodatkowo może pojawić się wymóg dysponowania łopatą do śniegu czy workiem z piaskiem (Bośnia i Hercegowina).
W Polsce nie ma ogólnych przepisów dotyczących opon zimowych. Łańcuchy śniegowe dozwolone są wyłącznie na drogach pokrytych śniegiem i lodem, natomiast w miejscach, gdzie są obowiązkowe, informują o tym odpowiednie znaki drogowe. Zabronione jest z kolei stosowanie opon z kolcami.
Szczegółowe zestawienie najistotniejszych europejskich przepisów dotyczących zimowego wyposażenia ciężarówek i autobusów: www.continental-opony.pl/transport/knowhow/przepisy-zimowe
Informacja prasowa
Portal publikuje informacje prasowe skierowane do pracujących w warsztatach samochodowych napraw oraz środowiska aftermarketu motoryzacyjnego.
0 komentarzy dodaj komentarz