strona główna Aktualności Zmiany w obowiązkowym wyposażeniu pojazdów
2019-01-03, ostatnia aktualizacja 2019-01-03 14:29

Zmiany w obowiązkowym wyposażeniu pojazdów

W 2017 roku ponad 25 tysięcy osób zginęło na europejskich drogach. Rok wcześniej liczba ta była podobna. Rocznie około 135 tysięcy osób zostaje poważnie rannych.

Wypadki te kosztowały szacunkowo 100 miliardów euro. Zaradzić temu mogą przepisy europejskie dotyczące obowiązkowego wyposażenia nowych pojazdów.

Komisja Europejska zaproponowała, by w przyszłości każdy nowy samochód osobowy miał takie układy jak inteligentny asystent prędkości, systemy wykrywające zmęczenie i rozproszenie kierowcy, asystenta utrzymywania pasa ruchu, system monitorowania ciśnienia w oponach, zaawansowany układ awaryjnego hamowania oraz „czarną skrzynkę” (event data recorder), która pomogłaby odtworzyć okoliczności wypadku. Wszystkie te systemy mają zwiększyć bezpieczeństwo na drogach. Lista elementów bezpieczeństwa wynika z badań nad wypadkami drogowymi. Projekt KE został pod koniec listopada zaakceptowany przez Radę Unii Europejskiej.

Obecnie nad stanowiskiem w tej sprawie pracuje Parlament Europejski, w którym w grudniu poseł sprawozdawca Róża Thun przedstawiła w Komisji Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów (IMCO) raport na temat proponowanego rozporządzenia, podkreślając konieczność jego szybkiego wejścia w życie, jak również traktowania zaproponowanych środków bezpieczeństwa pojazdów jako całości.

Wprowadzenie obowiązkowych, skutecznych i jednocześnie niedrogich środków bezpieczeństwa, które są już dostępne na rynku, zwiększy bezpieczeństwo kierowców, pasażerów i niechronionych uczestników ruchu drogowego (jak rowerzysta lub pieszy), ale także przyniesie szereg innych korzyści.

Stanowisko Komisji IMCO początkiem 2019 r. będzie przedmiotem obrad sesji plenarnej Parlamentu Europejskiego. Po przyjęciu stanowiska przez PE rozpocznie się trialog pomiędzy Radą, Parlamentem oraz Komisją Europejską. Z uwagi na wybory, które odbędą się w maju 2019 r. i konieczność osiągnięcia kompromisu może okazać się, że przyjęcie tekstu rozporządzenia będzie opóźnione do czasu objęcia urzędu przez nowo wybrany Parlament i Komisję.

Środowisko motoryzacyjne liczy jednak, że uda się zakończyć temat przed wyborami, tak by rozporządzenie weszło w życie najszybciej jak to możliwe.


 

Wasi dostawcy

Podobne

Polecane


ver. 2023#2