strona główna Praktyka warsztatowa Powypadkowe naprawy pojazdów użytkowych
2019-01-17, ostatnia aktualizacja 2019-01-17 10:57

Powypadkowe naprawy pojazdów użytkowych

Fot. Herkules

Fot. Herkules

Planowanie serwisu o tej specjalności powinno być oparte głównie na rzeczywistej analizie potrzeb rynku. Bardzo ważnym czynnikiem wymagającym dokładnego rozpatrzenia są też finanse na tego rodzaju inwestycję.

Można powiedzieć, że od finansowania są banki czy tez firmy leasingowe. To prawda, ale kredyty oraz leasingi mają to do siebie, że trzeba je regularnie spłacać, a im wyższa kwota, to raty są, oczywiście, odpowiednio większe. Aby naprawy pojazdów użytkowych były wykonywane sprawnie i dobrze, dając oczekiwane zyski, konieczne jest zbudowanie odpowiedniej linii technologicznej bez pomijania jakiegokolwiek jej ogniwa, czyli bez półśrodków. Dlatego właśnie od finansów zaczyna się ten artykuł.

Linia technologiczna

Kompletna linia napraw powypadkowych pojazdów użytkowych to raczej nowe pojęcie, które nie ma jeszcze książkowej definicji i zbyt wielu opisów. Na rynku jest zaledwie kilku producentów urządzeń systemowo przeznaczonych do takich napraw, co powoduje, że dostęp do informacji techniczno-technologicznych jest raczej dość ograniczony. Niniejszy artykuł ma być przybliżeniem tej problematyki oraz możliwie całościowo opisać podstawowe zależności linii technologicznej.

Zdemontowana kabina ciągnika siodłowego na osobnym stanowisku naprawczym, z prawej od góry: prostowanie fragmentu ramy i podgrzewanie obszaru deformacji

Linia ta musi być wyposażona zarówno w urządzenia do napraw, jak i do diagnostyki, gdyż nie tylko narzędzia naprawcze decydują o szybkiej, skutecznej i opłacalnej naprawie, lecz i trafna diagnoza potrafi całkowicie zmienić efekty techniczne, jak i ekonomiczne przedsięwzięcia biznesowego, jakim jest usługa naprawy powypadkowej.

Trzy podstawowe elementy technologii prawidłowej naprawy pojazdów użytkowych

Nie wiadomo, skąd taka niechęć do stosowania przyrządów kontrolno-pomiarowych przez niektóre serwisy samochodowe. Tutaj sprawiedliwie należy przyznać, że problem dotyczy zarówno tych, co naprawiają samochody użytkowe, jak i osobowe.

Naprawa ram

Niewłaściwie naprawiona rama oraz zawieszenie pojazdu mają bezpośredni wpływ na jego poruszanie się po drodze. Chodzi tutaj zarówno o aspekt bezpieczeństwa użytkowników ruchu drogowego, jak i o bezpośrednie straty ekonomiczne spowodowane większym zużyciem opon oraz paliwa.

System naprawy uszkodzonej ramy. Prostowanie

Dochodzi do tego obniżenie komfortu prowadzenia takiego pojazdu przez kierowcę, co przy wielogodzinnej pracy ma niebagatelne znaczenie.

Technologia pomiaru pozwala na szybkie i skuteczne wykrycie wad kształtu ramy pojazdu oraz ustawienia jego osi. Po właściwym ukształtowaniu układu geometrycznego ramy i osi stałych dalszy proces naprawy oraz regulacji geometrii kół może przebiegać bez problemów. W innym razie będzie konieczny powrót do prostowania, co wiąże się stratami czasu, czyli pieniędzy. W pomiarach stosowane jest zarówno oprzyrządowanie do kontroli geometrii ramy nośnej, jak i geometrii osi jezdnych. Optymalnie należy ustawić wszystkie osie stałe prostopadle do ramy nośnej.

Naprawa kabin

Proces naprawczy uszkodzonej kabiny jest zbliżony do technologii napraw pojazdów osobowych. Konieczne jest zastosowanie nowoczesnych metod rozłączania i łączenia elementów, a podczas napraw panelowych – zastosowanie systemów wyspecjalizowanych narzędzi.

Naprawa uszkodzonej kabiny. Prostowanie

Kabiny mocowane są do systemów naprawczych na czas naprawy z pomocą uchwytów podłogowych wyposażonych w specjalne oprzyrządowanie kotwiące, które pasuje do poszczególnych modeli kabin. Możliwe jest też zamocowanie kabiny w uchwytach uniwersalnych.

Pomiar geometrii kół i osi

Ostatnim etapem jest kontrola parametrów geometrii kół i poszczególnych osi pojazdu. Przebiega ona według omawianych wielokrotnie zasad i nie wymaga szczegółowego opisywania w tym miejscu. Warto natomiast zwrócić uwagę na problem geometrii pojazdów z wieloma osiami skrętnymi. Jet to sytuacja, w której wielokrotnie popełniane są błędy procedury pomiaru oraz regulacji. Generalna zasada mówi, że po zmierzeniu osi stałych dokonuje się kontroli wszystkich osi skrętnych osobno, jedna po drugiej.

Geometria ciągnika siodłowego z naczepą: a) naprawa nieprawidłowa, b) naprawa prawidłowa

Pomiar geometrii układu jezdnego pojazdu z kilkoma osiami skrętnymi

Urządzenie do pomiaru geometrii osi i kół

Większość przyrządów pomiarowych nie jest w pełni przystosowana do szybkiej i ergonomicznej kontroli wielu osi skrętnych i wymaga doposażenia. Z doświadczenia warsztatowego wiadomo, że najlepiej jest, gdy koła wszystkich osi skrętnych ustawione są na oddzielnych obrotnicach, a na wszystkich obręczach kół tych osi zamocowane są zaciski (uchwyty) głowic pomiarowych. W celu dokonania pomiaru poszczególnych osi przekładane są głowice pomiarowe i kontrola może być przeprowadzona bardzo wygodnie i szybko. W każdej chwili w prosty sposób można powrócić do kontroli poprzednio sprawdzanej osi.

Programy pomiarowe i archiwizacja danych

Choć polskie przepisy nic nie mówią o konieczności stosowania choćby na OSKP urządzeń z automatyczną transmisją danych pomiarowych do komputera sterującego, to warto zauważyć, że jest to spore ułatwienie. Dotyczy ono zarówno procedury pomiarowej, jak i archiwizacji danych klientów, pojazdów i wykonanych badań. Oczywiście, daje to też możliwość szybkiego wydruku protokołu bez konieczności jego ręcznego wypełniania.

Protokoły pomiarowe

Truck-Report to przykład nowatorskiego oprogramowania przeznaczonego głównie do współpracy z urządzeniami serii Truck-Exam oraz Truck Line. Urządzenia Truck Line posiadają aktualny Certyfikat Instytutu Transportu Samochodowego (ITS), dopuszczający stosowanie ich na okręgowych stacjach kontroli pojazdów (OSKP).

Ekrany programu pomiarowego

Omówiona kompletna linia technologiczna zawiera wiele elementów składowych. Dotyczy to zarówno samych urządzeń, jak i procedury pomiarowo-naprawczej. Warto zatem zainteresować się bliżej kompletną technologią, aby uniknąć podczas planowania inwestycji błędów polegających głównie na lekceważeniu poszczególnych ogniw ciągu technologicznego.



Bogusław Raatz
właściciel firmy Herkules



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane