strona główna Wydarzenia Razem od 20 lat!
2019-01-24, ostatnia aktualizacja 2019-01-24 12:56

Jubileusz sieci Q-Service Truck

Razem od 20 lat!

Fot. Inter Cars

Fot. Inter Cars

Jubileuszowa gala największej sieci niezależnych warsztatów samochodów ciężarowych w Polsce i jednego z liderów branży w Europie rozpoczęła się w piątek 11 stycznia w bieszczadzkim Arłamowie.

Otwarcie spotkania stanowiła część konferencyjna prezentująca historię sieci – jej rozwój na przestrzeni dwóch dekad i wymogi autoryzacyjne stawiane dawniej warsztatom wstępującym w szeregi Q-Service Truck i te, które obecnie muszą spełnić nowi członkowie, aspirujący do tego elitarnego grona profesjonalistów.

Kolejna część poświęcona była szkoleniom przeprowadzanym przez Inter Cars od 20 lat (nie tylko dla warsztatów zrzeszonych w sieci), a następna – wyjazdom integracyjnym i umowom bonusowym. Odrębny panel dotyczył nowoczesnych kanałów komunikacji, wykorzystywanych przez Inter Cars w relacjach z mediami branżowymi oraz z samymi klientami, a także wsparciu PR-owemu, jakie z okazji 20-lecia istnienia sieci firma proponuje wszystkim jej członkom.

W drugiej części piątkowych obrad omówiony został raport motoryzacyjny w odniesieniu do warsztatów z rynku ciężarowego oraz zagadnienia związane z rozwojem flot. Na ostatnim panelu kompleksowo przedstawione zostały z kolei tematy bezpośrednio odnoszące się do szkoleń oferowanych serwisom Q-Service Truck przez Dział Szkoleń Inter Cars.

Na gali w struktury sieci przyjęte zostały m.in. nowe warsztaty z Litwy i Ukrainy

Sobota służyła zdobywaniu nowej wiedzy i poszerzaniu swoich kompetencji. Zadbali o to autorzy wystąpienia o przyszłości rynku ciężarowego. Starali się oni odpowiedzieć na pytania, dokąd zmierza branża, z jakimi przeszkodami będzie musiała się zmierzyć i jak może wyglądać jej technologiczny rozwój na przestrzeni kilku najbliższych lat.

Kolejnym wystąpieniem była prelekcja Marcina Rendudy – konsultanta i trenera motywującego, który zaprezentował zebranym gościom pięć lekcji na 2019 rok, traktujących o wykorzystywaniu nowych technologii w biznesie.

Inny aspekt sieciowego spotkania stanowiła integracja członków Q-Service Truck. Mogli oni spędzić ze sobą dwa atrakcyjne wieczory oraz wspólnie bawić się w podczas sobotnich gier. Piątkowy wieczór zarezerwowany został na zabawę w położonej tuż przy stoku narciarskim karczmie, w sobotę z kolei odbyły się gry integracyjne, podczas których kilkuosobowe zespoły miały za zadanie złożyć dziesięć rowerów. Pojazdy te wieczorem – podczas gali – uroczyście przekazane zostały podopiecznym placówki opiekuńczo-wychowawczej „Nasz Dom” w Przemyślu.

Dyrektor „Naszego Domu” odbiera pamiątkowy dyplom oraz 10 rowerów dla podopiecznych placówki

Uroczysta gala była kulminacyjnym momentem całego spotkania w Arłamowie. Rozpoczęła się uroczystą kolacją, potem zaprezentowany został film wspomnieniowy, ukazujący na archiwalnych zdjęciach 20 lat działania sieci Q-Service Truck. Po jego emisji Radosław Grześkowiak – prezes zarządu Inter Cars Marketing Services oraz Sławomir Rybarczyk – prezes zarządu Q-Service Truck uroczyście rozpoczęli galę.

„Razem tworzymy silną całość”. To motto, które najlepiej obrazuje to, co udało nam się zbudować wspólnie z Państwem w ciągu 20 lat – powiedział Radosław Grześkowiak. – Q-Service Truck to projekt unikalny w skali europejskiej, który jest naszym wspólnym olbrzymim sukcesem. Jest też gwarancją tego, że w silnej wspólnocie bez obaw możemy podążać w przyszłość, gdyż to, co jest dzisiaj, tworzyło się wczoraj, a to, co będzie jutro, tworzy się dziś!

Następnie na scenę zaproszono przedstawicieli czterech warsztatów, którzy dwie dekady temu zakładali sieć Q-Service Truck. Byli to: Bolesław Rafałko z firmy Albor, Ryszard Niewiadomski z Motir-ABS, Paweł Ciok z NSC Truck oraz Kazimierz Orłowski. Odebrali z rąk przedstawicieli Inter Cars pamiątkowe statuetki, wspominali swoje pierwsze spotkanie na Targach Motoryzacyjnych w Poznaniu w 1999 roku, pierwsze sieciowe integracje i wspólne wyjazdy. Były akcenty humorystyczne, poważne, ale i podniosłe, kiedy to wspominano Kazimierza Neymana – zmarłego w 2013 roku promotora Q-Service Truck.

Rowery zmontowane przez uczestników spotkania dla podopiecznych placówki opiekuńczo-wychowawczej „Nasz Dom” w Przemyślu

Rozwój Q-Service Truck to zasługa nie tylko grupy założycielskiej, choć oczywiście miała ona na to niebagatelny wpływ. Pamiętajmy jednak, że także struktury Inter Cars dołożyły wielu starań i dały mnóstwo wsparcia, żeby sieć rozwijała się w tak dynamicznym tempie.

Po tych wystąpieniach na scenę zaproszono pierwszego regionalnego menadżera i koordynatora QST – Mariusza Kozubka i Sylwię Wysocką – aktualnie koordynującą sieć Q-Service Truck. Oboje też otrzymali od organizatorów pamiątkowe statuetki.

Kolejna część gali to prezentacja zagranicznych warsztatów zrzeszonych w Q-Service Truck i plany dalszej ekspansji na europejską skalę. Obecnie sieć działa w siedmiu krajach na Starym Kontynencie. Najwięcej warsztatów ma oczywiście w Polsce – 76, kolejne państwa na tej liście to: Rumunia (31), Czechy (18), Węgry (17), Litwa (15), Słowacja (9) i Ukraina (4). Na tegorocznej gali w poczet nowych członków sieci włączone zostały dwa warsztaty z Ukrainy i jeden z Litwy. W sumie wszystkich warsztatów zrzeszonych w sieci jest już 170, a zagranicznych blisko 100.

Zgodnie z tradycją, w Arłamowie przyznano także tytuły Ambasadorów Q-Service Truck. Będą one obowiązywały przez dwa kolejne lata 2019 i 2020.

Doskonałą atmosferę podczas całej gali budowały m.in. zabawy integracyjne

Podczas tegorocznej gali prestiżowe statuetki otrzymali również: AR-TIR Jolanta Kęćko – za największą wartość zakupów, Jakub Bogusz – za inwestycję w serwis, Przedsiębiorstwo Usługowo-Handlowe Automax Tomasz Skorupski – za wysoki standard świadczonych usług, Albor Bolesław Rafałko – za lata współpracy i zaangażowanie w życie sieci oraz warsztat Galaauto – nagrodzony statuetką Gazeli Sieci Q-Service Truck.

Jubileuszowa gala to jednak nie tylko celebracja dotychczasowych sukcesów, ale też wyróżnienie nowych członków sieci zasilających od tego roku jej szeregi. W gronie tym znalazły się: PHU Prymus Pawła Połecia z Młodzieszyna, TTS Group Rafała Droba z Tychów, Monster Truck Service Tomasza Torby z Podchruścić oraz Mazur Truck-Serwis Pawła i Karola Mazurów z Krzysztoforzyc. W struktury sieci oficjalnie przyjęty zostały także Technoparts z Ukrainy oraz litewski UAB ARV Service.

Po części oficjalnej na spotkaniu zapanowały dobra zabawa i niezwykle przyjemna atmosfera. W ten sposób członkowie sieci Q-Service Truck po raz kolejny udowodnili, że wspólnie tworzą silną organizację, traktując się na zasadach partnerskich, a wręcz przyjacielskich.

Wnioski z 20 lat doświadczeń

Ze Sławomirem Rybarczykiem, prezesem zarządu Q-Service Truck i dyrektorem handlowym Inter Cars odpowiedzialnym za rynek ciężarowy, rozmawia Joanna Król

Okrągły jubileusz to dobra okazja do snucia planów. Jakie cele na najbliższe lata stawia sobie Q-Service Truck?

Sieć niezależnych warsztatów Q-Service Truck zbudowała już swoją silną pozycję na rynku polskim i nie tylko. Posiada 170 warsztatów w 7 krajach i jest największą w Europie niezależną siecią warsztatów specjalizująca się w naprawach pojazdów użytkowych. Obecnie plany rozwoju sieci dotyczą rozbudowania struktur na nowych rynkach. Chcielibyśmy, aby sieć warsztatów i grupa Inter Cars w najbliższych latach tworzyły nowe elementy synergii, m.in. poprzez pozyskiwanie klientów flotowych. Zgodnie z mottem „Razem możemy więcej”, nasz plan zakłada zbudowanie działu flotowego. Czegoś na wzór recepcji – mostu łączącego floty transportowe, ich potrzeby w zakresie napraw pojazdów z serwisami. Zbudujemy wówczas mechanizm dostarczający korzyści dla wszystkich uczestników procesu.

Z jednej strony firmy transportowe pozyskają jednego rzetelnego partnera, który przyjmie zlecenia napraw i wykona je na wysokim poziomie, niezależnie od rynku geograficznego, na jakim to zlecenie powstanie.

Z drugiej, warsztat jako beneficjent zleceń otrzyma pewność ciągłości pracy, co docelowo mogłoby dać np. większe możliwości w planowaniu rozwoju. I myślę tutaj o inwestycji w wiedzę i oprzyrządowanie do napraw coraz bardziej skomplikowanych pojazdów.

Czy chodzi tu o umacnianie pozycji Inter Cars jako lidera w segmencie części ciężarowych?

Mówimy tu o dwóch kwestiach, które dla nas naturalnie powinny następować po sobie. Pierwsza z nich to nasza, jako dystrybutora części, pozycja na rynku europejskim. W regionie Europy Centralno-Wschodniej jesteśmy liderem, nieustannie tę pozycję umacniając. Mając pozycję lidera rynku, jesteśmy w stanie wypracować szereg wartości dodanych, które stanowią o tym, że niezależne warsztaty chcą się zrzeszać pod wspólnym szyldem lub po prostu niezależnie z nami współpracować, uczestnicząc w korzyściach. Bieżący rok z pewnością będzie pracowity, jeżeli chodzi o rozwój sieci głównie na rynkach zagranicznych.

Jakie warsztaty mogą przystąpić do koncepcji obsługi klienta flotowego?

Oczywiście będziemy bazować na warsztatach będących w sieci Q-Service Truck. Jest to dla nas gwarancja rzetelności wykonania usług. W regionach, gdzie aktualnie nie posiadamy warsztatów sieciowych, do współpracy będziemy zapraszać serwisy obecnie niezrzeszone, ale jednocześnie spełniające nasze oczekiwania co do jakości usług. Dział obsługi flotowej, co do zasady, będzie miał charakter działalności paneuropejskiej, ponieważ musimy podążać w ślad za szlakami firm transportowych – zarówno w segmencie przewozu towarów, jak i osób. Dążymy do tego, aby działać na wszystkich istotnych rynkach europejskich.

Jaki czynnik gwarantuje, że w Q-Service Truck zrzeszone są wyłącznie najwyższej klasy warsztaty?

Oprócz tego, że warsztaty muszą przejść audyt dopuszczający przeprowadzany przez niezależną jednostkę certyfikującą, powinny również posiadać trzy podstawowe autoryzacje (Wabco, Knorr i Feber). Technologia napraw mocno się rozwija, a oczekiwania w stosunku do świadczonych usług wciąż rosną. Dlatego też jako grupa Inter Cars stawiamy na własny Dział Szkoleń Technicznych, w którym pracują wyspecjalizowani inżynierowie z pełną wiedzą o diagnostyce pojazdów ciężarowych. Dział szkoleń stanowi swoisty bank wiedzy, gdzie gromadzimy pozyskaną od producentów części premium wiedzę dotyczącą technologii napraw. W dalszej kolejności, również przy współudziale trenerów naszych producentów, jest ona przekazywana do wszystkich chętnych pogłębienia wiedzy serwisów, również tych niezrzeszonych.

Myślę, że właśnie ten proces przyczynia się do ciągłego podnoszenia standardów obsługi w warsztatach, co ostatecznie przekłada się na kondycję rynku niezależnego.

Co jest największym wyzwaniem dla sieci na najbliższe lata?

Z pewnością główne trendy w motoryzacji stanowią z jednej strony wyzwanie, ale także i szansę dla niezależnego warsztatu. Mam tu na myśli między innymi alternatywne źródła napędu, telematykę i pojazdy autonomiczne. Wszystko zależy od tego, w jakim stopniu rynek niezależny będzie mógł się wpisać w nową rzeczywistość.

Weźmy na przykład telematykę. To nie tylko zarządzanie procesem transportowym, ale również możliwości diagnostyki pojazdów na odległość. A co za tym idzie, zdolność bezpośredniego przekierowania do warsztatu informacji o konieczności podjęcia działań serwisowych. Jest to technologia dająca ogromne możliwości rozwoju serwisu, jeśli będzie miał do niej pełny dostęp. Na dziś jest to jeszcze wciąż duże wyzwanie.

Dlatego też kluczowa staje się ścisła współpraca niezależnego sektora motoryzacyjnego z instytucjami pozarządowymi, jak SDCM, FIGIEFA, mającymi realny wpływ na decyzje legislacyjne dotyczące naszej branży. Zrzeszanie rynku niezależnego w różnych formach i pod różnymi egidami przygotowuje do wyzwań, pozwala na łatwiejsze pokonywanie trudności, buduje większą swobodę działania i znacznie szersze perspektywy.

Patrząc z perspektywy warsztatów, można również przypuszczać, że będzie następowała konsolidacja runku usług. W związku z coraz trudniejszym dostępem do wiedzy, ale również koniecznością inwestycji w coraz droższe specjalistyczne oprzyrządowanie, na rynku rozwiną się te warsztaty, które będą w stanie zachować wysoki standard obsługi i będą miały możliwości (nie tylko finansowe), aby podążać za trendami i potrzebami rynku.

Jakie są trendy na rynku dystrybucji części?

Przede wszystkim musimy wziąć pod uwagę szybkie zmiany zachodzące na rynku. Mamy czas dynamicznej konsolidacji w różnych obszarach. Producenci łączą się, tworząc coraz większe organizacje. Jeżeli chodzi o dystrybutorów, to proces jest podobny. W dalszym ciągu rynek europejski jest bardzo rozdrobniony i z pewnością proces konsolidacji będzie następował, a my możemy pokusić się o snucie planów zwiększenia udziału w rynku.

Czego życzyć Q-Service Truck na kolejne 20 lat?

Wszystkim uczestnikom sieci i naszym klientom przede wszystkim dynamicznego rozwoju. Żyjemy w czasach rewolucji technologicznej i musimy za nią podążać. I – co również jest bardzo istotne – ona musi odbywać się także w nas samych.


 

Wasi dostawcy

Podobne

Polecane


ver. 2023#2