strona główna Wydarzenia Finał VIII Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników
2019-04-05, ostatnia aktualizacja 2019-04-05 14:00

Finał VIII Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników

Fot. Przemysław Krzczanowicz

Fot. Przemysław Krzczanowicz

Mistrzostwa Mechaników pod patronatem Mobil 1 to obecnie jeden z najbardziej prestiżowych i największy konkurs branżowy dla młodych i zawodowych mechaników.

Organizatorami Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników są Międzynarodowe Targi Poznańskie i Fundacja Cooperatio. Ambasadorem tegorocznej edycji konkursu został utytułowany kierowca rajdowy, a zarazem popularny dziennikarz TVN Turbo – Grzegorz Duda.

Internetowe kwalifikacje do konkursu, w których wzięło udział rekordowo dużo, bo aż 2500 uczestników, polegały na wypełnieniu testu sprawdzającego wiedzę kandydatów m.in. z zakresu historii motoryzacji, diagnostyki silnika, znajomości układu napędowego pojazdów hybrydowych oraz orientacji w nowinkach technologicznych.

Wyłonionych w toku eliminacji 130 finalistów zaproszono do Poznania, gdzie rywalizowali oni o tytuł najlepszego Mechanika Zawodowego, Młodego Mechanika, Młodego Lakiernika i – po raz pierwszy – Młodego Mechanika Maszyn Rolniczych.

Zadania finałowe poprzedził kolejny, tym razem o wiele trudniejszy, test wielokrotnego wyboru. Następnie uczestnicy zmierzyli się z 10 zadaniami praktycznymi przygotowanymi przez Partnerów Mistrzostw, wśród których znalazły się takie firmy, jak: ExxonMobil (inicjator kategorii Młody Mechanik), ZF Aftermarket, Akademia Praktycznych Umiejętności, Polska Izba Motoryzacji, Akademia Kierowcy, Odeka, Filtron, Kolejowe Zakłady Łączności, Uni-Trol, Grupa Topex, Best-Pol, Yanosik, Febi, Filtron, Kramp, KZŁ Bydgoszcz, Neo Tools, Kramp, a także czasopisma: Top Agrar i Profi.

Zadania wymagały od uczestników konkursu zarówno wiedzy teoretycznej, jak i doświadczenia praktycznego i szybkości działania. Dotyczyły m.in. dopasowania stosownych olejów do poszczególnych pojazdów, regulacji siły hamowania w samochodzie wyczynowym, budowy skrzyni automatycznej, pomiaru elektrycznego przełącznika zespolonego i wymiany tulei, obsługi stacji ładowania pojazdów elektrycznych, wyważania koła, doboru filtrów, programowania czujnika ciśnienia, montażu pierścieni tłokowych, przykręcania koła śrubami M8 oraz właściwego oznakowania odpowiednich elementów ciągnika.

Ostatecznie laureatem VIII edycji Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników w kategorii Mechanik Zawodowy został Jacek Bagiński z Kołobrzegu. Drugie miejsce zajął Sebastian Śliwka ze Świnoujścia, a trzecie – Dariusz Kobiela z Leźna. Rywalizacja była na tyle zacięta, że różnica między pierwszym a drugim miejscem wyniosła zaledwie pół punktu. W opinii zwycięzcy, najtrudniejszymi okazały się zadania związane ze skrzynią biegów pojazdu ciężarowego oraz właściwym doborem oleju.

W pozostałych kategoriach zwyciężyli: Maciej Kwasek i Fryderyk Libor z Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących Sandomierz (Młody Mechanik), Jakub Madej i Miłosz Urbański z Zespołu Szkół Samochodowych w Łodzi (Młody Lakiernik) oraz Michał Kałwa i Hubert Łukawiecki z Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego Żary (Młody Mechanik Maszyn Rolniczych).

Zarówno propagowanie ciągłego samodoskonalenia warsztatowych umiejętności wśród mechaników, jak i sprawna organizacja samego konkursu zaskarbiły sobie uznanie kapituły dziennikarzy motoryzacyjnych, którzy uhonorowali Ogólnopolskie Mistrzostwa Mechaników nagrodą w plebiscycie Motor Show Awards 2019. Statuetkę z rąk Grzegorza Dudy odebrał pomysłodawca i inicjator całego przedsięwzięcia, prezes fundacji Cooperatio – Adrian Dekowski.

Przemysław Krzczanowicz

Przed wyzwaniami praktycznymi uczestnicy mieli do rozwiązania test wielokrotnego wyboru na którego wypełnienie było przewidziane zaledwie 20 minut, jednak większość zawodników uporała się z tym zadaniem przed upływem wyznaczonego czasu

Na stanowisku firmy Neo Tools zawodnicy musieli przykręcić kółko bez możliwości podejrzenia miejsca pracy, dlatego widok warsztatowców w kominiarkach zakrywających oczy nikogo nie dziwił

Zadanie przygotowane przez firmę Filtron polegające na rozróżnieniu poszczególnych filtrów stanowiło dla uczestników konkursu nie lada wyzwanie

Rosnące znaczenie pojazdów elektrycznych znalazło swe odzwierciedlenie w zadaniu przygotowanym przez firmę KZŁ Bydgoszcz, gdzie zawodnicy musieli wykazać się znajomością procedury ładowania „elektryka”

W opinii zwycięzcy, zadanie polegające na doborze odpowiedniego oleju (właściwa lepkość cieczy oraz jej aprobaty) na stoisku firmy ExxonMobil należało do najtrudniejszych w konkursie

Od zawodników aspirujących do miana najlepszego mechanika zawodowego wymagano także wiedzy na temat konstrukcji... ciągnika

Podium zwycięzców w kategorii Mechanik Zawodowy, od lewej: Dariusz Kobiela, Jacek Bagiński i Sebastian Śliwka



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane