strona główna Układy elektryczne i elektroniczne Układ szybkiego rozruchu silnika Diesla
2019-05-06, ostatnia aktualizacja 2019-05-06 06:00

Układ szybkiego rozruchu silnika Diesla

Układ szybkiego rozruchu BERU ISS

Beru

Układ szybkiego rozruchu BERU ISS

Oczekiwania użytkowników dotyczące świec żarowych rosną wraz z kolejnymi generacjami silników. Dobre świece wyróżnia krótki czas grzania, małe rozmiary i precyzyjna pozycja pręta grzejnego w komorze spalania.

Przede wszystkim jednak o sprawnym rozruchu zimnego silnika decyduje odpowiednia wartość grzejna świecy, a tę zapewnia między innymi układ szybkiego rozruchu Beru ISS*. System ten po raz pierwszy został zaprezentowany w 2001 roku. Jego druga generacja z nowym modułem sterującym i dodatkowym kołnierzem grzejnym pojawiła się 5 lat później. Dzięki wprowadzonym zmianom podczas zimnego rozruchu silniki emitują mniej szkodliwych substancji, zatem są bardziej przyjazne dla środowiska. Opracowanie przez Beru układu ISS poprawiło komfort użytkowania współczesnych aut z silnikami wysokoprężnymi, które przy takim wyposażeniu uruchamiają się równie szybko jak benzynowe.

Zalety użytkowe i ekologiczne

Wspomniane korzyści wynikają z odpowiedniej pracy elektronicznego modułu sterowania świec żarowych, który indywidualnie dostosowuje czas żarzenia i napięcie poszczególnych świec do aktualnych warunków. W ten sposób układ Beru ISS udoskonala przebieg procesu spalania. Poprawa efektywności spalania pomogła producentom pojazdów spełnić surowsze normy emisji spalin. Czas nagrzewania do temperatury 1100°C skrócił się do 2 sekund, a sprawny rozruch jest możliwy nawet w temperaturze –25°C.

Elektroniczne sterowanie dotyczy wszystkich trybów pracy świecy żarowej: grzania wstępnego, rozruchowego i dogrzewania. Nie bez znaczenia jest również poprawa stabilności obrotów na biegu jałowym i możliwość sterowania rozruchem silników z wtryskiem bezpośrednim.

Bez napraw na skróty

Układ szybkiego rozruchu Beru ISS cechuje wysoka niezawodność. Jednak w przypadku wystąpienia awarii problem można łatwo zidentyfikować dzięki integracji układu ISS z pokładowym systemem diagnostycznym. Zmiana parametrów grzejnych może, ale nie musi, wynikać z uszkodzenia elektronicznego modułu sterowania, co pokazuje poniższy przypadek.

Sterownik pracy świec żarowych nie musi być przyczyną niesprawności układu

Sterowniki świeć żarowych Beru GSE101 (silnik 4-cylindory) i GSE102 (silnik 6-cylindorwy) są montowane przez przez BMW między innymi w modelu E46. Część wskazana w reklamacji klienta nie była uszkodzona mechanicznie. Uwagę zespołu technicznego zwróciła warstwa nalotowa – ciemny i matowy osad pokrywał powierzchnię metalowego pinu wtyczki, która łączy się z przewodem dostępnym wyłącznie w ASO. Przewód ten często ulega uszkodzeniom termicznym w wyniku wzrostu oporu elektrycznego na zabrudzonym złączu wtykowym.

W każdym połączeniu elektrycznym podstawą jest dobry kontakt styków. Jeżeli ich powierzchnia jest mała lub są one zabrudzone, opór elektryczny rośnie. W wyniku wzrostu natężenia prądu i temperatury dochodzi do topienia tworzywa sztucznego. Uszkodzenia termiczne wtyczki wywołują przerwy w połączeniu elektrycznym. Zdarza się to często w przypadku luźnych połączeń wtykowych, korozji lub uszkodzeń kabli.

Wraz ze wzrostem temperatury na powierzchni styku tworzy się warstwa nalotowa. Jak widać na zdjęciach, sterownik świec żarowych nie posiada uszkodzeń termicznych w okolicy wtyczki, ponieważ źródłem ciepła był kabel połączeniowy. Niezwykle wysoki wzrost oporu bardzo obciąża elektronikę modułu sterującego, co skutkuje komunikatem o błędzie lub całkowitą awarią sterownika układu ISS.

Awaria zaczyna się zwykle od słabego kontaktu złącz kablowych

Opisany przykład pokazuje, że problem z rozruchem nie zawsze wynika z uszkodzeń sterownika, którego wymiana jest najłatwiejszym krokiem podczas naprawy. Jednak w tym wypadku rozwiązanie problemu wymaga zakupu nowego przewodu, który jest dostępny wyłącznie w serwisie BMW. Zakup dodatkowej części w ASO zwiększa koszt naprawy. Jednak szukanie łatwych oszczędności nie przyniesie dobrych rezultatów.

Więcej informacji o świecach żarowych, układzie szybkiego rozruchu Beru ISS oraz innych technologiach wspierających rozruch pojazdów na stronie www.beruparts.pl.

* Beru jest zastrzeżonym znakiem towarowym BorgWarner



Adam Gołąbek
Technical Support Training and Warranty Manager, Federal-Mogul Motorparts


 

Wasi dostawcy

Podobne

Polecane


ver. 2023#2