strona główna Technika motoryzacyjna Skrzynie przekładniowe z podwójnym sprzęgłem (II)
2019-05-17, ostatnia aktualizacja 2019-05-17 06:00

Podręcznik mechaniki pojazdowej

Skrzynie przekładniowe z podwójnym sprzęgłem (II)

Mokre sprzęgło podwójne (z lewej) i dwumasowe koło zamachowe

Schaeffler

Mokre sprzęgło podwójne (z lewej) i dwumasowe koło zamachowe

Skrzynie 2CT są dostępne z mokrym i suchym podwójnym sprzęgłem. Producenci samochodów decydują między tymi rozwiązaniami przede wszystkim na podstawie dostępnej przestrzeni montażowej, momentu obrotowego oraz kosztów.

Mokre podwójne sprzęgła mają kompaktową budowę i są w stanie przenosić wysokie momenty obrotowe dzięki wysokiej skuteczności odprowadzania ciepła. Jednakże w tym rozwiązaniu dochodzi do zwiększonych strat związanych z pompowaniem oleju, co w rezultacie prowadzi do zmniejszenia sprawności.

Suche sprzęgła są bardziej efektywne, gdyż nie generują strat energii związanych z pompowaniem oleju, wymagają jednak większej przestrzeni montażowej. Energia cieplna rozpraszana jest przepływającym powietrzem, które stanowi gorszy przewodnik ciepła. W rezultacie, pojemność cieplna i możliwości przeniesienia momentu obrotowego są mniejsze w porównaniu z wersją mokrą.

Budowa i funkcja mokrego podwójnego sprzęgła

W 7-biegowych skrzyniach 0BH, 0DE, 0BT, 0DW (DQ 380/81 i DQ 500) w samochodach: Audi, Seat, Škoda, Volkswagen układ podwójnego sprzęgła składa się z dwóch głównych elementów: dwumasowego koła zamachowego (LuK DMF) i podwójnego sprzęgła (LuK 2CT). System jest sterowany przez mechatronikę, w skład której wchodzą: sterownik skrzyni biegów, czujniki oraz elektrohydrauliczna jednostka sterująca wraz z siłownikami. Wszystkie elementy są zamknięte w jednej obudowie, a kompaktowa budowa umożliwia wkomponowanie jej w korpus skrzyni biegów.

W trybie jazdy układ mechatroniki wykorzystuje m.in. poniższe informacje:

• liczbę obrotów na wałkach wejściowych skrzyni biegów,

• liczbę obrotów koła i prędkość jazdy,

• pozycję wybieraka,

• pozycję pedału gazu (przyspieszenie lub spowolnienie).

W zależności od tych danych układ mechatroniki oblicza, jaki bieg ma zostać włączony i ustawia ten bieg przy użyciu wybieraka skrzyni biegów i widełek zmiany biegów. Ciśnienie oleju załącza sprzęgła. Cdn.

Schemat skrzyni biegów

Układ jest tak skonstruowany, że sprzęgła są rozłączone, gdy silnik jest wyłączony lub pracuje na biegu jałowym.Załączane są wyłącznie ciśnieniem oleju. Podczas jazdy jedno sprzęgło jest zawsze załączone, a tym samym jedna z przekładni przenosi moment obrotowy. Bieg w drugiej przekładni jest już wybrany preselekcyjnie, ponieważ sprzęgło dla tej przekładni jest jeszcze rozłączone. Przy zmianie biegów jedno sprzęgło rozłącza się i jednocześnie załącza się to drugie. Przeniesienie momentu przebiega teraz przez wcześniej włożony bieg. To oznacza możliwość przyspieszania bez wyczuwalnych strat mocy.



 

Wasi dostawcy

Podobne

Polecane