strona główna Praktyka warsztatowa Łożyska koła - analiza i zalecenia eksperta
2019-05-22, ostatnia aktualizacja 2019-05-22 12:14

Łożyska koła - analiza i zalecenia eksperta

Fot. NTN-SNR

Fot. NTN-SNR

Wymiana łożysk kół wymaga właściwych kwalifikacji mechanika oraz użycia części o odpowiedniej jakości. W przeciwnym wypadku efekty tej operacji są nietrwałe albo od razu niezadawalające.

Pierwszą czynnością diagnostyczną powinno być przeprowadzenie jazdy próbnej, podczas której mechanik słucha odgłosów płynących z zawieszenia oraz obserwuje kontrolki ABS, ESP i ASR. Przed przystapieniem do demontażu sprawdza się stan piasty oraz jej obudowy. Nakrętki mocujące piastę luzuje się wyłącznie na uniesionym samochodzie i dopóki pozostają niedokręcone – pojazdu nie wolno opuszczać na koła. Sama praca wymaga użycia odpowiednich narzędzi, przy czym siła dokręcania musi odpowiadać zaleceniom producenta pojazdu. Stanowisko robocze powinno być utrzymane w czystości, ponieważ zabrudzenie części magnetycznej enkodera może powodować jego niepoprawną pracę. Uszkodzone łożysko zawsze wymienia się na nowe.

Uszkodzenie bieżni łożyska

Objawy:

• wgniecenia na bieżniach łożyska lub na obwodzie pierścienia wewnętrznego (wgniecenia odpowiadają pozycji elementów tocznych);

• słyszalne trzaski podczas montażu.

• zniszczone bądź uszkodzone zewnętrzne obrzeża łożyska.

Przyczyny:

• łożysko w trakcie montażu było przekrzywione;

• pasowanie było zbyt ciasne;

• łożysko zostało uszkodzone na skutek upadku na twardą powierzchnię;

• w trakcie montażu wywierany był za duży nacisk na elementy toczne.

Zalecenia:

• podczas montażu nie wolno naciskać zbyt mocno na wewnętrzny pierścień.

Rysy na kulkach łożyska

Objawy:

• na kulkach znajdują się wgniecenia (rysy) pochodzące od wewnętrznych krawędzi bieżni;

• na bieżni widoczne są rowkowane zadrapania (sfrezowania) w kształcie kulek;

• ślady uszkodzeń bieżni pasują do miejsc współpracy z kulkami.

Przyczyny:

• pojazd podczas obsługi serwisowej poruszał się bez elementów przenoszących napęd lub bez nakrętki piasty;

• zniszczenie jest wynikiem kontaktu kulek z wewnętrzną krawędzią bieżni.

Zalecenia:

• należy unikać wszelkiego ruchu pojazdu, jeśli nakrętka piasty nie jest odpowiednio dokręcona.

Korozja wżerowa jako efekt złego uszczelnienia

Objawy:

• miejscowa lub ogólna korozja łożyska;

• czerwonawe lub czarne przebarwienia albo plamy na łożysku;

• wżery w mniejszym lub większym stopniu pokrywają powierzchnię łożyska.

Przyczyny:

• niewystarczające lub niewłaściwe uszczelnienie;

• uszkodzenie uszczelnienia łożyska podczas serwisu.

Zalecenia:

• zawsze należy kierować się ogólnymi zaleceniami dotyczącymi montażu;

• w przypadku demontażu łożyska z reguły zostaje zniszczone uszczelnienie;

• nie wolno rozpylać na łożysko jakiejkolwiek cieczy.

Zmęczenie materiału

Objawy:

• bieżnia nosi ślady złuszczania.

Przyczyny:

• błędny montaż;

• użycie zdeformowanych części współpracujących z łożyskiem.

Zalecenia:

• należy kierować się ogólnymi zaleceniami dotyczącymi montażu.

Zatarcie łożyska

Objawy:

• bieżnia łożyska nosi głębokie ślady zniszczenia;

• elementy łożyska uległy zespawaniu;

• na elementach łożyska występują znaczne przebarwienia.

Przyczyny:

• brak lub niedostateczne smarowanie;

• pomiędzy elementami łożyska powstały mikrospawy;

• smar w łożysku jest zanieczyszczony na skutek działania wilgoci.

Zalecenia:

• trzeba starannie kontrolować wszelkie nieszczelności łożyska;

• należy kierować się ogólnymi zaleceniami dotyczącymi montażu.

Utrata smaru

Objawy:

• wyciek smaru spod uszczelki łożyska.

Przyczyny:

• duży wzrost temperatury roboczej;

• przedostanie się wody do smaru.

Zalecenia:

• należy sprawdzić stan uszczelnienia łożyska i upewnić się, czy nie występuje jego przegrzanie spowodowane np. przez nieprawidłową pracę hamulca ręcznego.

Drgania

Objawy:

• w trakcie jazdy występują drgania pojazdu.

Przyczyny:

• zły stan współpracujących części (problem z wyważeniem kół);

• niepoprawne dokręcenie łożyska.

Zalecenia:

• sprawdzenie wyważenia kół;

• należy kierować się ogólnymi zaleceniami dotyczącymi montażu.

Nieprawidłowa geometria

Objawy:

• samochód jadący prosto ma tendencję do zjeżdzania w prawo lub lewo.

Przyczyny:

• nieprawidłowa regulacja układu kierowniczego;

• zużyte przeguby kuliste;

• niewłaściwe dokręcenie łożyska.

Zalecenia:

• sprawdzenie geometrii zawieszenia;

• eliminacja luzów w zawieszeniu.

Trzaski i hałasy

Objawy:

• głośny dźwięk dobiegający z przedniej osi w trakcie parkowania.

Przyczyny:

• złe osadzenie łożyska w obudowie.

Zalecenia:

• należy dokładnie sprawdzić stan obudowy łożyska.

Błąd systemu ABS

Objawy:

• kontrolka ABS świeci się przez cały czas i nie gaśnie.

Przyczyny:

• błąd komputera;

• błąd czujnika;

• problem z łącznością;

• zanieczyszczony enkoder;

• łożysko zamontowane odwrotną stroną.

Zalecenia:

• należy sprawdzić, czy enkoder i czujnik są czyste;

• nie wolno przykładać magnesu do enkodera;

• łożysko z systemem ASB ma enkoder zintegrowany z uszczelnieniem i musi być ułożone odpowiednią stroną do czujnika;

• zaleca się używanie karty testującej NTN-SNR (ilustracja powyżej).



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane