strona główna Aktualności Nowy system bezpieczeństwa
2019-06-07, ostatnia aktualizacja 2019-06-07 09:33

Nowy system bezpieczeństwa

Fot. ZF

Fot. ZF

Koncern ZF przedstawił pierwszy na świecie system PreCrash z zewnętrzną boczną poduszką powietrzną. Powiększa ona boczną strefę zgniotu samochodu na ułamek sekundy przed zderzeniem. Może to uratować życie i zmniejszyć obrażenia u pasażerów nawet o 40%.

Zderzenia boczne należą do najbardziej niebezpiecznych rodzajów wypadków samochodowych. Pasażerom znajdującym się po stronie uderzającego pojazdu grożą zwłaszcza obrażenia klatki piersiowej (jeśli dojdzie do znacznego wgniecenia kabiny). System ochrony firmy ZF może do 30% zmniejszyć głębokość, na którą drugi pojazd wbija się w karoserię.

Inżynierowie ZF skoordynowali pracę poduszek powietrznych z systemem czujników w pojeździe oraz opracowali algorytmy, które są w stanie określić, czy zderzenie jest nieuniknione i zdecydować, czy należy wystrzelić poduszkę powietrzną.

Największym wyzwaniem było rozpoznanie, że wypadek z całą pewnością nastąpi oraz wystrzelenie zewnętrznej poduszki bocznej tuż przed uderzeniem przez drugi pojazd. Na decyzję i uruchomienie poduszki system ma zaledwie około 150 milisekund (tyle w przybliżeniu trwa mrugnięcie okiem).

Czujniki monitorujące muszą szybko wykryć możliwość zderzenia. Służy do tego zestaw składający się z kamery, lidaru i radaru. Następnie specjalne algorytmy decydują, czy zderzenie jest nieuniknione oraz czy wystrzelenie poduszki powietrznej jest możliwe i konieczne. Jeśli odpowiedzi na te pytania są twierdzące, uruchamiane są systemy napełniające poduszkę powietrzną gazem. Objętość poduszki wynosi od 280 do 400 litrów (czyli 5–8 razy więcej niż poduszka kierowcy); rozwija się ona z progu bocznego w górę i tworzy dodatkową strefę zgniotu przed drzwiami (na odcinku między słupkami A i C).

Przekazanie z wyprzedzeniem informacji o nieuniknionej kolizji poprawia również efektywność innych seryjnych systemów bezpieczeństwa. Przykładowo, aktywny napinacz pasów bezpieczeństwa ACR8 (Active Control Retractor) może przed zderzeniem ostrzec pasażerów lub pomóc sprowadzić ich do bezpiecznej pozycji.

Prezentacja wideo systemu: press.zf.com/press/en/media/media_8192.html


 

Wasi dostawcy

Podobne

Polecane


ver. 2023#2