strona główna Wydarzenia ZF Tech Adventure 2019
2019-07-05, ostatnia aktualizacja 2019-07-05 06:00

ZF Tech Adventure 2019

Fot. Archiwum

Fot. Archiwum

Jak co roku, firma ZF Aftermarket zaprosiła swych najbliższych klientów na szkolenia oraz praktyki warsztatowe połączone z licznymi atrakcjami na torze wyścigowym.

Tegoroczna, druga już edycja imprezy ZF Tech Adventure odbyła się w dniach 10–15 czerwca na torze wyścigowym Bednary Driving City pod Poznaniem. Trwające przez tydzień szkolenia odbywały się w dwudniowych cyklach i dotyczyły głównie problemów związanych z serwisowaniem pojazdów osobowych, jednak w tym roku zorganizowano także dodatkowe kursy poświęcone motocyklom i samochodom ciężarowym. Możliwość wzięcia udziału w szkoleniu zarezerwowana była dla członków programu ZF [pro]Points, którzy podczas trwania promocji uzbierali odpowiednią ilość punktów przyznawanych za zakup produktów marek Lemförder, Sachs, TRW i oczywiście ZF.

Mając w pamięci, iż niemałą część portfolio firmy ZF Aftermarket stanowią tarcze hamulcowe uznanej marki TRW, nie powinno dziwić, że jedno ze szkoleń poświęcone było właśnie zagadnieniom związanym z serwisowaniem układu hamulcowego. Instruktor firmy zaprezentował najczęstsze usterki łożysk, piast, tarcz hamulcowych i zacisków, wskazał czynniki mające wpływ na trafną diagnozę problemu i zwrócił uwagę na potrzebę wnikliwego sprawdzenia i dokładnego oczyszczenia komponentów przed ich ponownym montażem.

Po części teoretycznej, uczestnicy szkolenia mogli przekonać się w praktyce, jak uszkodzony układ hamulcowy wpływa na komfort i bezpieczeństwo jazdy. Do zobrazowania tej zależności wykorzystano odpowiednio zmodyfikowane (czy raczej celowo popsute) mini coopery S countryman – specjalnie zamontowane elektrozawory pozwalały na wyłączanie poszczególnych zacisków hamulcowych w celu symulacji utraty przyczepności podczas awaryjnego zatrzymywania pojazdu.

Szkolenia z zakresu serwisowania skrzyń biegów i układu kirowniczego przebiegały sprawnie pomimo nieludzkiego upału

Powolna, acz konsekwentna popularyzacja napędu elektrycznego wiąże się z koniecznością zapoznania mechaników z procedurami właściwej obsługi tego typu pojazdów, dlatego też firma ZF Aftermarket przygotowała szkolenie z zakresu bezpiecznego serwisowania samochodów wyposażonych w układy wysokiego napięcia. Zwieńczeniem dysputy nad elektromobilnością była przejażdżka teslami S i X. Dysponujące silnikami o mocy kolejno 422 i 463 koni mechanicznych, przyśpieszające do 100 km/h w zaledwie 2,6 sekundy konstrukcje inżynierów z Palo Alto zadały kłam powielanemu stereotypowi, jakoby napęd elektryczny generował słabe osiągi pojazdu. Korzystając z okazji, firma ZF zaprezentowała także ciche i odporne na korozję klocki hamulcowe TRW Electric Blue, przeznaczone do zastosowania w pojazdach elektrycznych i hybrydowych. Uwzględniając nowe produkty marki TRW Electric Blue, aktualna oferta producenta zawiera klocki hamulcowe przeznaczone do niemal wszystkich pojazdów tego typu oferowanych na europejskim rynku.

Gotowe do jazdy supersamochody czekają na żądnych wrażeń kierowców

Oprócz wyżej wspomnianych zagadnień, podczas ZF Tech Adventure odbyły się także szkolenia z zakresu układu kierowniczego (na których m.in. omówiono usterki skutkujące powstawaniem hałasów niewiadomego pochodzenia) i układu przeniesienia napędu (w tym wypadku skupiono się głównie na problemach ze zmianą biegu i wibracji na pedale sprzęgła wynikających z niewłaściwej pracy dwumasowego koła zamachowego).

Znajdujące się w kabinie gumowe piłki symulowały zachowanie małych przedmiotów podczas dachowania

Na uznanie zasługuje fakt, iż organizator imprezy poświęcił także czas i środki na przygotowanie dwóch stacji skupiających się na ludzkim aspekcie bezpieczeństwa jazdy. Udostępniony symulator dachowania pozwalał uczestnikom szkolenia na własnej skórze odczuć siły oddziałujące na kierowcę koziołkującego pojazdu, a rozmowa z doświadczonym ratownikiem medycznym była doskonałą okazją do odświeżenia wiedzy z zakresu udzielania pierwszej pomocy. Ostatnie szkolenie zaś, adresowane głównie do właścicieli warsztatów, poświęcone było zaletom i wymogom członkostwa w koncepcie ZF [pro]Tech plus (jest to wersja premium programu partnerskiego, dającego zrzeszonym podmiotom dostęp do porad montażowych, infolinii oraz materiałów dydaktycznych i reklamowych producenta).

Podobnie, jak to miało miejsce rok temu, tak i teraz firma ZF zorganizowała pokaz skuteczności technologii Cotec i Detec – pierwsza zwiększa efektywność hamowań zaraz po wymianie klocków, druga zaś, oprócz posiadania zalet poprzedniczki, charakteryzuje się także mniejszą emisją trudnego do usunięcia pyłu odkładającego się na felgach. Prezentacja polegała na porównaniu długości hamowania trzech jednocześnie zatrzymanych samochodów (wyposażonych kolejno w tarcze hamulcowe Cotec, Detec i rozwiązanie firmy konkurencyjnej). Producentowi zależało, by przeprowadzony test był możliwie obiektywny i miarodajny, dlatego też wykorzystane w próbie pojazdy były jednakowe i dzięki zamontowanym w nich systemom hydraulicznym reagującym na sygnał radiowy rozpoczynały hamowanie jednocześnie. Jak łatwo się domyślić, najszybciej zatrzymał się pojazd z tarczami hamulcowymi Cotec.

Przejazdy Mini Cooperem po mokrej nawierzchni i przez szarpak stanowiły prakryczną lekcję wyprowadzania samochodu z poślizgu

Niejako tradycją stało się już, iż na imprezie organizowanej przez firmę ZF nie może zabraknąć sportowych samochodów. W tym roku nie było inaczej. Uczestnicy szkolenia mieli niepowtarzalną okazję przejechać się takimi supersamochodami, jak ferrari 458 italia, lamborghini huracan, mclaren 720s czy nissan GTR.

O słuszności koncepcji łączenia szkoleń z ćwiczeniami praktycznymi i atrakcjami na torze najlepiej świadczy frekwencja. W tegorocznej edycji ZF Tech Adventure wzięło udział blisko 520 uczestników (wśród których znaleźli się zarówno mechanicy, jak i dystrybutorzy). W kuluarowych rozmowach zaś dało się słyszeć, że wielu z nich już zadeklarowało gotowość uczestnictwa w następnej odsłonie tej, zyskującej na renomie, imprezy.

Przemysław Krzczanowicz


 

Wasi dostawcy

Polecane


ver. 2023#2