strona główna Aktualności Części Continentala w autonomicznych pojazdach
2019-09-19, ostatnia aktualizacja 2019-09-19 14:08

Części Continentala w autonomicznych pojazdach

Fot. Continental

Fot. Continental

System radarowy Continentala, opracowany z myślą o autonomicznej jeździe, został w tym roku po raz pierwszy zastosowany w elektrycznym busie EZ10 francuskiej firmy EasyMile.

Pojazdy te są właśnie testowane w Polsce – autonomiczny bus dowozi pasażerów do ZOO w gdańskiej Oliwie. Continental zapowiada, że technologia, która pozwoli robo-taksówkom na swobodną i bezpieczną  jazdę w ruchu miejskim jest prawie w całości dostępna już dziś.

Elektryczne robo-taksówki w przyszłości będą stanowić istotny element mobilności w miastach, przyczyniając się do zmniejszenia natężenia ruchu drogowego, kosztów obsługi i emisji spalin. Centralną platformą do rozwoju projektu EasyMile i Continentala jest CUbE (Continental Urban Mobility Experience) – mały autonomiczny autobus, bazujący na platformie EZ10. Projekt ma na celu dostosowanie szeregu technologii Continentala, takich jak układy hamulcowe i czujniki otoczenia, do zastosowania ich w seryjnej produkcji robo-taksówek.

Aby robo-taksówka była zdolna do swobodnej i bezpiecznej jazdy w ruchu miejskim, musi być w stanie w sposób niezawodny i dokładny rozpoznawać swoje otoczenie. Będzie to możliwe dzięki zastosowaniu czujników takich jak kamery, radary i lasery. Z pomocą CUbE Continental opracował gotowy do produkcji system radarowy. Pojazd autonomiczny wyposażony w tę technologię jest w stanie stworzyć 360-stopniowy obraz swojego otoczenia, łącząc dane z różnych czujników.

System radarowy działa niezależnie od warunków pgodowych i jest w stanie „widzieć” nawet przez obiekty (np. potrafi wykryć zakręt znajdujący się za zaparkowanym samochodem). Czujnik radarowy opracowany przez Continentala, który został zastosowany w autonomicznym pojeździe EZ10 rozpoznaje otoczenie busa w promieniu do 200 metrów. Pojazd wyposażono łącznie w siedem czujników radarowych oraz czujniki laserowe i kamery. Umożliwiają one dokładne określenie lokalizacji, wczesne wykrywanie przeszkód i sytuacji potencjalnie krytycznych.

Continental ma także inne technologie, które znajdują zastosowanie w robo-taksówkach. Należy do nich układ hamulcowy MK C1, który łączy funkcje ABS, ESC i wspomaganie hamowania. W pojazdach autonomicznych zintegrowany układ hamulcowy jest połączony z dodatkowym hamulcem hydraulicznym. Dzięki wsparciu ABS pojazd może się bezpiecznie zatrzymać także w bardzo mało prawdopodobnym przypadku awarii hamulca głównego. W ten sposób zagwarantowana jest pełna funkcjonalność hamowania.

Połączone systemy składają się na gotowy do produkcji układ hamulcowy MK C1 HAD do wykorzystania w pojazdach zautomatyzowanych. Układ MK C1 HAD daje dodatkową korzyść w zakresie bezpieczeństwa. Wytworzone elektromechanicznie maksymalne ciśnienie w układzie hamowania zostaje osiągnięte już po 150 milisekundach, co oznacza, że pojazdy zautomatyzowane mogą zostać zatrzymane szybciej bez interwencji kierowcy niż byłoby to możliwe w przypadku konwencjonalnych układów hamulcowych. Ta technologia stanie się szczególnie ważna, gdy pojazdy bez kierowców będą uczestniczyć w ruchu drogowym w warunkach zimowych. Systemy odpowiedzialne za dynamikę jazdy, takie jak ABS, ESC i kontrola trakcji, pozwolą im bezpiecznie poruszać się po oblodzonych drogach i zapewnią maksymalną trakcję na śliskich, pochyłych nawierzchniach lub podczas hamowania.

Próbne jazdy robo-taksówki EZ10 w Polsce rozpoczęły się 6 września. Pojazd przewozi do 9 pasażerów, poruszając się po specjalnym pasie ruchu i kursuje pomiędzy ulicą Spacerową oraz ogrodem zoologicznym w gdańskiej Oliwie. Trasa ma długość około kilometra, a jej przejechanie zajmuje 15 minut. Projekt potrwa do końca września.


 

Wasi dostawcy


Podobne

Polecane


ver. 2023#2