strona główna Nadwozia Filtry kabinowe Denso
2011-02-09, ostatnia aktualizacja 2011-02-09 21:05

Filtry kabinowe Denso

Typowe usytuowanie filtra kabinowego

Fot. Denso

Typowe usytuowanie filtra kabinowego

Świeże i czyste powietrze w samochodzie to nie tylko kwestia komfortu, lecz także bezpieczeństwa jazdy. Oznacza to konieczność regularnej wymiany filtrów kabinowych podczas serwisowania pojazdów.

Ważnej roli tych filtrów nie uświadamia sobie większość kierowców i właścicieli samochodów, więc główna misja edukacyjna przypada tu warsztatom i serwisom samochodowym, dla których motywacją decydującą nie powinna być w tym wypadku bynajmniej możliwość zarobienia dodatkowych pieniędzy.

Nadmiernie zanieczyszczony filtr kabinowy może być przyczyną: kataru, łzawienia lub bólów głowy doświadczanych podczas podróżowania samochodem, a także skraplania się pary wodnej na wewnętrznych powierzchniach jego szyb. Pierwsze z tych niedogodności obniżają ogólną sprawność kierowcy, ostatnia – bardzo utrudnia mu obserwację drogi, w sumie więc wszystkie mogą być pośrednią przyczyną nieszczęśliwych wypadków. W dodatku konstrukcja samochodowych nadwozi sprawia, że przy braku prawidłowej filtracji (lub filtra w ogóle) powietrze w przestrzeni pasażerskiej może być do ośmiu razy bardziej zanieczyszczone niż na zewnątrz pojazdu.

W samochodach stosowane są dwa rodzaje filtrów kabinowych: standardowe i z węglem aktywnym. Standardowe filtry kabinowe zatrzymują drobne zanieczyszczenia, takie jak kurz, bakterie, pyłki kwiatowe i sadzę. Filtry kabinowe z warstwą węgla aktywnego wykazują do 25% większą skuteczność od standardowych, absorbując również skraplane na jej powierzchni substancje gazowe.

Skutkiem nadmiernego zanieczyszczenia filtrów może być:

  • utrata ładunku elektrostatycznego przez medium filtracyjne, a w konsekwencji – przenikanie niepożądanych cząsteczek, oparów i gazów do wnętrza kabiny, czyli do ludzkiego układu oddechowego;
  • niedrożność przepływu powietrza przez układ HVAC (ogrzewanie-wentylacja -klimatyzacja), czego skutkiem jest niedostateczne przewietrzanie wnętrza pojazdu i problemy z usuwaniem zamglenia z szyb;
  • rozwój na wypełnionym zanieczyszczeniami medium filtracyjnym pleśni oraz bakterii, powodujących alergie i nieprzyjemne warunki podróżowania.

Dla zapewnienia optymalnych parametrów pracy filtrów kabinowych powinny być one wymieniane co najmniej raz do roku, albo co 10 000 – 15 000 km przebiegu samochodu. Decydujące znaczenie mają tu jednak zalecenia producenta pojazdu. Podczas wymiany filtrów kabinowych nie są potrzebne  żadne specjalne narzędzia, więc jej wprowadzenie do asortymentu świadczonych przez warsztat usług nie zwiększa kosztów jego działalności.

Zarówno standardowe, jak i węglowe filtry kabinowe Denso przeznaczone na rynek części zamiennych mają jakość oryginalnego wyposażenia (OE) dla wszystkich marek samochodów. Ich firmowy program zawiera 312 pozycji katalogowych i obejmuje ponad 700 zastosowań, odpowiadających 90% europejskiego parku samochodowego.

Odznaczają się one bardzo wysoką skutecznością w zakresie wychwytywania i zatrzymywania gazów spalinowych, pyłków kwiatowych, cząsteczek kurzu oraz innych zanieczyszczeń. Prawidłowo eksploatowane nie powodują spadku ciśnienia powietrza szkodliwych dla układów HVAC.

Włóknina stosowana w filtrach kabinowych Denso zawiera do pięciu odrębnych warstw, które w sumie wychwytują niemal 100% szkodliwych zanieczyszczeń i cząsteczek stałych, zatrzymując nawet cząstki o rozmiarach 0,01 mikrometra. Wewnętrzna komora magazynująca pył w filtrze wyróżnia się stosunkowo dużą pojemnością. Skuteczność filtrowania zwiększana jest również przez szczelne połączenie filtra z obudową.

W Polsce dystrybutorami firmy Denso są: Inter-Cars SA, Inter-Team sp. z o.o., Moto-Profil sp. z o.o. i Saga Auto.



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane