strona główna Mechanika Interwały wymiany pasków i łańcuchów: rozrządy mieszane
2023-05-12, ostatnia aktualizacja 2023-05-12 13:59

Interwały wymiany pasków i łańcuchów: rozrządy mieszane

Przed wymianą należy zawsze sprawdzić, czy silnik wyposażony jest jeszcze w jakiś inny, dodatkowy pasek rozrządu lub łańcuch

Airtex

Przed wymianą należy zawsze sprawdzić, czy silnik wyposażony jest jeszcze w jakiś inny, dodatkowy pasek rozrządu lub łańcuch

W wybranych modelach samochodów stosuje się silniki wyposażone w rozrząd, w którym pracuje kilka pasków rozrządu albo pasek i łańcuch. Eksperci firmy Airtex podpowiadają, jak należy obsługiwać tego typu układy, i wskazują na pewne uniwersalne zasady regulujące interwały między wymianami paska i łańcucha.

Zastąpienie jednego, długiego paska rozrządu dwoma krótszymi lub paskiem i łańcuchem zazwyczaj wydłuża żywotność całego układu oraz upraszcza wymianę. Oto przykłady dwóch silników, w których zastosowano więcej niż jeden pasek zębaty lub kombinację paska i łańcucha. Ilustracja poniżej przedstawia typowy zestaw rozrządu Airtex z paskiem (2) rolkami (4), napinaczem (3) i pompą cieczy (1). Przed wymianą należy zawsze sprawdzić, czy silnik wyposażony jest jeszcze w jakiś inny, dodatkowy pasek rozrządu lub łańcuch, tak jak w przypadkach opisanych poniżej.

1.6 HDi 16V/1.6 TDCi 16V (Peugeot/Citroën/Ford)
Jedną z najpopularniejszych jednostek silnikowych z paskiem rozrządu i łańcuchem jest francuski wysokoprężny silnik 1.6 HDi w starszej, 16-zaworowej wersji. W tej konstrukcji pasek zębaty łączy wał korbowy z jednym wałkiem rozrządu, a drugi wałek odbiera napęd od pierwszego za pomocą łańcucha. Producent przewidział bardzo długi, bo aż 200-tysięczny interwał między wymianami paska.

Łańcuch rozrządu wymienia się natomiast na podstawie wyniku oględzin. Zwykle jest to 200 tys. km, a często nawet 300 tys. km.
Co ciekawe, po pewnym czasie producent zdecydował się zmodernizować tę jednostkę i w ramach zmian zrezygnował ze stosowania 16-zaworowej głowicy i dwóch wałków. Łańcuch przestał być potrzebny.

Po okresie gwarancji producenta warto czas między wymianami skrócić o połowę, np. do 90 lub 100 tys. km. Oznacza to, że pierwszą wymianę paska wykonamy zgodnie z instrukcją obsługi, ale kolejne już w czasie o połowę krótszym. W starszych silnikach z przebiegiem powyżej 200 tys. km istnieje znaczne ryzyko wycieków oleju, zapylenia paska lub wystąpienia innych czynników, które mogą wpłynąć niekorzystnie na trwałość rozrządu.

Ford 1.8 TD, 1.8 TDDi, 1.8 TDCi
Napęd mieszany zastosowano też w starych, ale wciąż popularnych, wysokoprężnych silnikach Forda: 1.8 TD, 1.8 TDDi, 1.8 TDCi.

Najstarsze wersje tej jednostki (jeszcze z wtryskiem pośrednim) mają dwa paski rozrządu. Pierwszy łączy wał korbowy z kołem pompy wtryskowej, a drugi – wspomniane koło pompy wtryskowej z kołem wałka rozrządu. Oba paski są bardzo wąskie, a realny interwał ich wymiany nie przekracza 60 tys. km i nie wolno go wydłużać.

Nowsza odmiana tego silnika pojawiła się modelu Focus Mk1. Otrzymał on nie tylko bezpośredni wtrysk, ale także poprawiony układ rozrządu. Dolny pasek rozrządu zastapiono solidnym łańcuchem, który miał niemal dożywotnią trwałość. W tej jednostce występuje zatem łańcuch rozrządu łączący wał korbowy z kołem pompy wtryskowej (w wersji TDDi) lub pompy wysokiego ciśnienia paliwa (w wersji TDCi). Koło pompy z kołem wałka rozrządu łączy krótki pasek zębaty, który wytrzymuje przebieg 100 tys. km, a jego wymiana jest banalnie prosta. Należy jedynie pamiętać, że w trakcie produkcji tego silnika producent zmieniał kształt zębów kół i paska, a zatem, dobierając części zamienne, należy zwracać uwagę na datę produkcji oraz numer silnika.

Kolejne wcielenie tej jednostki trafiło do modeli Focus Mk2, Focus Mk3 oraz Mondeo Mk4. Główną różnicą jest zastąpienie dolnego łańcucha paskiem zębatym pracującym w oleju. Niestety, z zewnątrz tego nie widać. Wielu mechaników nie zauważa tej zmiany, w efekcie czego dolny pasek nie jest wymieniany i dochodzi do jego zerwania. W Internecie można znaleźć ogłoszenia dotyczące sprzedaży tych samochodów właśnie z uszkodzonym silnikiem w wyniku zerwania dolnego paska.

W przypadku Forda 1.8 TDCi przed wymianą rozrządu zalecamy wnikliwą kontrolę typu zastosowanego rozwiązania. W wersji z paskiem i łańcuchem – wystarcza wymiana samego paska. W wersjach z paskiem zwyczajnym oraz paskiem pracującym w oleju – niezbędna jest wymiana obu pasków. Zalecany interwał to 100 tys. km. W silnikach 1.8 TD zawsze są dwa paski, a w silnikach 1.8 TDDi – zawsze jest łańcuch i pasek.

 

Tagi

Rozrząd  Airtex 



 

Wasi dostawcy


Podobne

Polecane


ver. 2023#2