strona główna Nadwozia Wiosenny i letni sezon filtrów kabinowych
2011-07-19, ostatnia aktualizacja 2011-07-19 06:30

Wiosenny i letni sezon filtrów kabinowych

Filtry kabinowe z węglem aktywnym nie dopuszczają do wnętrza pojazdu: spalin z innych samochodów, ozonu i związków azotu, a także pyłu, sadzy, pyłków roślinnych i bakterii

Bosch

Filtry kabinowe z węglem aktywnym nie dopuszczają do wnętrza pojazdu: spalin z innych samochodów, ozonu i związków azotu, a także pyłu, sadzy, pyłków roślinnych i bakterii

O konieczności wymiany tych powszechnie dziś stosowanych elementów wyposażenia współczesnych samochodów nie należy zapominać, zwłaszcza w trakcie wiosennych i przedwakacyjnych przeglądów serwisowych.

Większość samochodów osobowych jest obecnie wyposażona w filtry kabinowe, ponieważ poziom zanieczyszczeń powietrza wewnątrz samochodu pozbawionego tego urządzenia może być nawet sześciokrotnie wyższy niż na poboczu drogi. Przewietrzany przedział pasażerski lub kabina kierowcy działa bowiem jak osadnik, w którym odkładają się zanieczyszczenia.

Właściwości filtrów

Standardowy filtr kabinowy firmy Bosch zbudowany jest z trzech warstw medium filtracyjnego. Dzięki temu w temperaturach od -40°C do +85°C zatrzymuje on do 100 proc. zawartych w powietrzu zanieczyszczeń stałych, takich jak: sadza, pył i cząstki brudu. Filtr kabinowy z węglem aktywnym dysponuje wszystkimi zaletami wersji standardowej i dodatkowo pochłania szkodliwe gazy, czyli ozon,

węglowodory oraz związki siarki i azotu. Ma przepustowość i zdolność absorpcji zanieczyszczeń umożliwiające prawidłową pracę klimatyzacji i nawiewu nawet w tak ekstremalnych warunkach, jak przejazdy przez tunele lub powolna jazda w drogowym korku.

Pojemność filtrów kabinowych obu tych rodzajów jest jednak ograniczona, a ich skuteczność słabnie wraz ze wzrostem ilości nagromadzonych zanieczyszczeń. W efekcie bardzo szybko zwiększa się stężenie substancji szkodliwych w kabinie, szczególnie podczas jazdy w ruchu miejskim. Dlatego eksperci z firmy Bosch zalecają regularną wymianę filtrów kabinowych nie rzadziej niż raz na rok lub po przejechaniu 15 tysięcy kilometrów.

Filtry kabinowe

Przekrój standardowego filtra kabinowego Bosch: 1. filtr wstępny zatrzymuje największe cząstki pyłów i brudu; 2. mikrowłóknina oddziela pyłki roślin i bakterie; 3. warstwa wzmacniająca zapewnia optymalny kształt filtra i jego stabilne zamocowanie

 

filtry kabinowe

Przekrój filtra kabinowego Bosch z węglem  aktywnym: 1. filtr wstępny zatrzymuje największe cząstki pyłów i brudu; 2. mikrowłóknina oddziela pyłki roślin i bakterie; 3. warstwa wzmacniająca zapewnia optymalny kształt filtra i jego stabilne zamocowanie; 4. węgiel aktywny separuje nieprzyjemne zapachy i szkodliwe substancje gazowe

Montaż filtrów kabinowych Bosch jest nieskomplikowany. Szczegółowa jego instrukcja dołączona jest do każdego opakowania wkładu filtracyjnego. Określa ona usytuowanie filtra w pojeździe oraz poszczególne etapy wymiany. Filtry kabinowe standardowe i w wersji z węglem aktywnym przeznaczone do tych samych modeli pojazdów mają identyczne wymiary, stąd można je stosować wymiennie.

Sezonowość obsługi

Optymalną porą wymiany filtra kabinowego jest wiosna, ponieważ jesienią i zimą ulega on zawilgoceniu stanowiącemu podłoże dla rozwoju pleśni i bakterii. Wiosną też rozpoczyna się okres intensywnego pylenia roślin, więc od skuteczności zatrzymywania pyłków przez filtry zależy komfort i bezpieczeństwo jazdy.

Jest to szczególnie istotne dla alergików, do których, według przeprowadzonych badań, należy dziś co trzecia osoba mieszkająca w krajach Unii Europejskiej. Takie dolegliwości osób cierpiących na alergię, jak silny katar i łzawienie oczu, wpływają negatywnie na ich koncentrację podczas prowadzenia samochodu, powodują też spowolnienie reakcji i szybko pojawiające się zmęczenie. Jednak zanieczyszczenia powietrza napływającego do wnętrza nadwozia działają niekorzystnie również na ludzi całkowicie zdrowych, gdyż trafiają do oskrzeli i płuc, stając się potencjalnym źródłem infekcji.

Regularna wymiana filtra kabinowego co 15 tysięcy kilometrów jest konieczna ze względów technicznych. Po takim przebiegu przepustowość wkładu spada średnio aż o 75 procent. W miarę dalszego osadzania się zanieczyszczeń w jego warstwie filtrującej nadmiernie rosną opory przepływu powietrza, co może doprowadzić do uszkodzenia (przegrzania) silnika dmuchawy wentylacyjnej. Poza tym niedostatecznie drożny filtr kabinowy powoduje skraplanie się pary wodnej na wewnętrznych powierzchniach szyb i związane z tym niebezpieczne pogorszenie widoczności. Silne zanieczyszczenie warstwy filtracyjnej może być również przyczyną nieprzyjemnego zapachu utrzymującego się we wnętrzu pojazdu.

Filtry kabinowe Bosch'

Standardowy filtr kabinowy Bosch usuwa do 100 procent zanieczyszczeń stałych, takich jak sadza, pył i cząstki brudu. Przystosowany jest do pracy w temperaturach od -40°C do +85°C



Michał Stępak
Product manager, Dział Części Samochodowych i Diagnostyki Robert Bosch sp. z o.o.



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane