2012-02-13, ostatnia aktualizacja 2012-02-13 10:04

LED - technologia przyszłości

Fot. Philips

Fot. Philips

Ta, rozwijająca się obecnie najszybciej, dziedzina techniki oświetleniowej nazywana jest światłem IV generacji. Jej energooszczędność przynosi w motoryzacji zmniejszenie zużycia paliwa i emisji CO2.

Nowoczesne lampy diodowe LED pojawiają się coraz częściej w nowych modelach samochodów jako ich oryginalne wyposażenie, zwłaszcza w postaci świateł do jazdy dziennej (DRL). Są one obowiązkowo fabrycznie montowane we wszystkich samochodach osobowych i dostawczych od lutego tego roku (zgodnie z dyrektywą Komisji Europejskiej 2008/89/WE), a od sierpnia 2012 roku obowiązek ten dotyczyć będzie także samochodów ciężarowych i autobusów.

Rozwiązanie to oznacza bowiem obniżkę kosztów eksploatacji pojazdu, będącą skutkiem istotnych oszczędności w poborze energii, co w ostatecznym bilansie wiąże się z redukcją zużycia paliwa. Światła do jazdy dziennej wyposażone w diody LED pozwalają oszczędzić w porównaniu ze zwykłymi żarówkami halogenowymi ok. 150 watów pobieranej mocy. Każdy z dwóch modułów LED ma moc zaledwie 7 W, więc łączna moc świateł do jazdy dziennej wynosi tylko 14 W. Alternatywne użycie świateł mijania w czasie jazdy w dzień to pobór mocy rzędu 110 W przez same reflektory główne (dwa razy po 55 W), a przecież równo cześnie energię pobierają wtedy także inne żarówki w samochodzie (np. światła pozycyjne, obrysowe, oświetlenie tablicy przyrządów), co w sumie daje obciążenie pokładowych źródeł energii elektrycznej na poziomie 150-180 W.

Do wyprodukowania energii zużywanej przez100-watowy odbiornik podczas jazdy na dystansie 100 kilometrów potrzeba ok. 0,13 litra paliwa. W przypadku diodowych świateł do jazdy dziennej o łącznej mocy 14 W do uzyskania energii potrzebnej na 100-kilometrowym dystansie wystarcza zaledwie 0,02 l benzyny lub oleju napędowego.

Diodowe lampy DRL zapewniają nie tylko zmniejszenie zużycia paliwa, lecz także lepszą widoczność na drodze wyposażonego w nie pojazdu, czyli większe bezpieczeństwo jazdy. Temperatura barwowa światła białej diody LED wynosi bowiem 6000 K, czyli znacznie więcej niż przy standardowych żarówkach halogenowych, jak również lampach ksenonowych. Dzięki temu moduły złożone z diod LED emitują bardzo jasne światło. Zwiększa to bezpieczeństwo na drodze, gdyż sprawia, że pojazd jest dobrze widziany przez innych uczestników ruchu, zarówno w pełnym słońcu, jak i w czasie złych warunków pogodowych.

LED Philips

Trzecim istotnym argumentem na rzecz nowych źródeł światła jest ich trwałość eksploatacyjna. W przypadku modułów Philipsa szacowana jest ona na 10 000 godzin, czyli ok. 14 miesięcy nieprzerwanego świecenia. Samochód osobowy poruszający się w tym czasie ze średnią prędkością 50 km/h przejechałby dystans 500 000 kilometrów, gdyby nie to, iż z innych powodów jego średnia długość użytkowania jest wciąż jeszcze znacznie mniejsza. W samochodach ciężarowych wymiana diod co pół miliona kilometrów oznacza również poważne uproszczenie okresowych prac serwisowych.

Dla ciężkich pojazdów drogowych Philips opracował specjalne rozwiązanie o nazwie LED Daylight MasterLife 8, na rynku europejskim dostępne od września br. Zastosowana w nim technologia Philips Luxeon® wykorzystuje najsilniejsze diody LED emitujące białe światło o temperaturze 6000 K, czyli o prawie 2000 K większej od lamp ksenonowych. Uzyskane oszczędności w zużyciu paliwa mogą być w skali dużej floty transportowej bardzo znaczne.

Akcesoryjne światła diodowe do jazdy dziennej można również zamontować w starszych modelach samochodów. Jednak należy przy tym zwrócić uwagę, czy posiadają one homologację dopuszczającą ich użytkowanie na terenie danego kraju. Oprócz tego muszą mieć umieszczony na kloszu symbol RL, który oznacza światła do jazdy dziennej. Jeśli wymogi te nie są spełnione, użytkownik pojazdu może zostać ukarany mandatem. Poza tym takie podrabiane produkty bez homologacji odznaczają się przeważnie niską jakością wykonania i w związku z tym także niedostateczną trwałością. Wynika to głównie z nieszczelności modułów i braku efektywnego odprowadzania ciepła. Bywa też, iż lampy podrabiane mają niewłaściwe parametry świetlne, czyli świecą gorzej, a dodatkowo mogą oślepiać kierowców nadjeżdżających z przeciwka. Dlatego należy kupować wyłącznie oświetlenie samochodowe pochodzące od sprawdzonych producentów.



 

Wasi dostawcy


Podobne

Polecane


ver. 2023#2