strona główna Technika motoryzacyjna Nowe uszczelnienia pomp cieczy chłodzącej
2017-03-10, ostatnia aktualizacja 2017-03-10 06:00

Nowe uszczelnienia pomp cieczy chłodzącej

Fot. Bosch

Fot. Bosch

Pompy cieczy chłodzącej oferowane przez Boscha wraz z zestawami naprawczymi napędu rozrządu są wyposażane w nowy, trwalszy typ uszczelnienia.

Uszczelnienie ślizgowe w pompie cieczy chłodzącej jest jedną z najważniejszych jej części. Od niego w znacznej mierze zależy trwałość całego podzespołu. Dlatego też firma Bosch zdecydowała się zastosować w tym celu nowy, wytrzymalszy materiał – węglik krzemu, który powoduje, że uszczelnienie jest mniej wrażliwe na uszkodzenia, a cała pompa staje się bardziej trwała.

Działanie nowego uszczelnienia

Na wale wirnika pompy znajduje się bardzo twardy pierścień ceramiczny, a w jej obudowie zamocowany jest pierścień z węglika krzemu, dociskany do pierścienia ceramicznego sprężyną. Aby ta para bardzo twardych materiałów mogła zgodnie współpracować i wzajemnie się nie niszczyła, musi być smarowana płynem chłodzącym.

Przekrój pompy cieczy chłodzącej

Konieczność zapewnienia ciągłego smarowania uszczelnienia powoduje, że pewna, niewielka ilość płynu chłodzącego musi penetrować szczelinę pomiędzy dwoma wspomnianymi pierścieniami. W związku z tym może następować wypływ bardzo małych ilości płynu. Są one jednak tak nieznaczne, że zazwyczaj odparowują jeszcze wewnątrz pompy, w specjalnej komorze, więc z zewnątrz nie widać żadnych wycieków.

Dzięki zastosowaniu węglika krzemu uszczelnienie pompy jest odporniejsze na:

  • pęknięcie pierścienia spowodowane szokiem termicznym;
  • uszkodzenie spowodowane początkowym obracaniem wirnika pompy bez smarowania, czyli na sucho, bez dostępu płynu chłodzącego;
  • wpływ zanieczyszczeń z układu chłodzenia.

Trwałość nowego uszczelnienia przy eksploatacji w normalnych warunkach znacznie przewyższa interwały wymiany napędu rozrządu.

Jak uniknąć uszkodzeń

Działaniem, które może prowadzić do tzw. wstępnego uszkodzenia uszczelnienia pompy, jest nadmierne obracanie jej wirnika przed zamontowaniem lub uruchamianie silnika bez płynu chłodzącego.

Podczas pracy uszczelnienia na sucho powstają mikrouszkodzenia pierścieni ślizgowych, które w późniejszym czasie mogą powodować nieszczelności.

Uszczelnienie pompy: z lewej – widok, z prawej – przekrój

Przed zamontowaniem pompy należy sprawdzić czystość układu chłodzenia. Jeżeli na starej pompie oraz wewnątrz układu chłodzenia widać osad i oznaki korozji, może to świadczyć o zanieczyszczeniu układu. W takim wypadku należy przed zalaniem układu nowym płynem wypłukać cały obieg chłodzący.

Korozja, kryształy wapnia z twardej wody oraz inne twarde drobinki krążące w układzie chłodzenia mogą dostawać się pomiędzy pierścienie uszczelnienia pompy i rysować ich powierzchnie.



Tomasz Maciejasz
Product manager, Robert Bosch



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane