strona główna Technika motoryzacyjna Skraplacz klimatyzacji chłodzony płynem
2017-09-20, ostatnia aktualizacja 2017-09-20 06:37

Skraplacz klimatyzacji chłodzony płynem

Fot. Valeo

Valeo

Fot. Valeo

Samochodowy układ klimatyzacji odbiera ciepło z kabiny i oddaje je na zewnątrz. Jego najbardziej obciążonym elementem jest skraplacz. Inżynierowie Valeo proponują innowacyjny sposób udoskonalenia tego podzespołu.

W układzie klimatyzacji czynnik chłodzący krąży pomiędzy parownikiem odbierającym ciepło z kabiny a skraplaczem, w którym czynnik "oddaje" ciepło na zewnątrz. Dlatego skraplacze umieszcza się najczęściej przed chłodnicą silnika, by powietrze w czasie jazdy skuteczniej go chłodziło. Takie rozwiązanie, choć technicznie bardzo proste, ma pewne wady, ponieważ aluminiowe lamelki skraplacza narażone są na uszkodzenia drobnymi kamykami i na zanieczyszczenia, które ograniczają sprawność wymiany ciepła. Poza tym klimatyzacja powinna działać także na postoju. Dlatego w czasie największych upałów słychać ciężką pracę wentylatorów dostarczających sztucznego nawiewu powietrza na skraplacz.

Skraplacz klimatyzacyjny chłodzony cieczą

Inżynierowie Valeo postanowili wyeliminować te wady, proponując skraplacz klimatyzacji chłodzony płynem na bazie glikolu. Z powodu niskiej temperatury pracy skraplacza zastosowano oddzielny obieg chłodzący, bez połączenia go z układem chłodzenia silnika, w którym płyn osiąga 90°C.

Takie rozwiązanie ma kilka zalet, gdyż pozwala na poprawę wymiany ciepła i zmniejszenie wahań ciśnienia w układzie klimatyzacji powstających na skutek bezwładności cieplnej czynnika chłodzącego. Sprawniejsza wymiana ciepła przy chłodzeniu cieczą sprawia też, iż skraplacz może być mniejszy i nie musi już znajdować się z przodu komory silnikowej. Dzięki temu ryzyko jego uszkodzenia jest o wiele mniejsze, co jest też ważne ze względu na koszt wymiany i ochronę środowiska naturalnego. Poważne uszkodzenie skraplacza może prowadzić do rozszczelnienia układu, a czynnik chłodzący klimatyzacji (zarówno r134a, jak i HFO-1234yf) przyczynia się do zwiększenia efektu cieplarnianego.

Wydajniejszy układ klimatyzacji mniej obciąża silnik. Rzadziej włącza się przy nim wentylator chłodnicy, sprężarka klimatyzacji pokonuje mniejsze opory. Ma to wymierny wpływ na zużycie paliwa (niższe o 6–8% w porównaniu ze skraplaczem chłodzonym powietrzem). Ten argument okazał się decydujący dla BMW. Valeo już od 2015 roku dostarcza to rozwiązanie na pierwszy montaż hybrydowych modeli tej marki. Model takiego skraplacza prezentowano na stoisku Valeo targów ProfiAuto Show 2017.

www.valeo.pl

 



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane