strona główna Praktyka warsztatowa Obsługa akumulatorów
2017-11-02, ostatnia aktualizacja 2017-11-02 06:00

Obsługa akumulatorów

Fot. Johnson Controls

Fot. Johnson Controls

Rosnące znaczenie akumulatorów stwarza nowe możliwości rozwoju dla warsztatów samochodowych, od których klienci coraz częściej oczekują profesjonalnej obsługi i doradztwa w tym zakresie.

Dlatego firma Johnson Controls – producent akumulatorów VARTA – we współpracy ze swoimi dystrybutorami już od prawie dwóch lat proponuje warsztatom przystąpienie do Programu Bezpłatnego Testowania Akumulatorów.

Regularne sprawdzanie stanu akumulatorów w samochodach zapewnia kierowcom bezpieczeństwo na drodze, a jednocześnie pomaga warsztatom zwiększyć sprzedaż swych usług. Testując akumulator bezpłatnie w każdym pojeździe przyjeżdżającym do warsztatu, można wykryć egzemplarze w złym stanie technicznym, zanim zaczną sprawiać problemy. Dzięki takiej diagnostyce warsztaty zapewniają klientom bezproblemową jazdę, uwalniają ich od zbędnych kosztów i kłopotów, jakie mogą powstać w wyniku niespodziewanej awarii akumulatora. Prewencyjne działanie i profesjonalna obsługa zwiększa lojalność kierowców i sprawia, że chętniej powracają oni do danego warsztatu.

Niespodziane usterki pojazdów

Najczęstsze przyczyny zmuszające kierowców do nieplanowanych postojów spowodowane są przez szeroko rozumiane awarie silnika, uszkodzenia ogumienia oraz problemy z instalacją elektryczną. Każda z nich wymaga szybkiej interwencji na drodze ze strony pomocy drogowej lub najbliższego warsztatu samochodowego. Na szczególną uwagę zasługuje jednak instalacja elektryczna ze względu na swoistą symbiozę trzech podzespołów: akumulatora, rozrusznika i alternatora.

Tylko profesjonalne oprzyrządowanie pozwala wiarygodnie ocenić stan akumulatora, alternatora i rozrusznika

Awarie mechaniczne rozrusznika ujawniają się już po przekręceniu kluczyka w stacyjce. Uruchamianie silnika uszkodzonym rozrusznikiem wpływa bardzo niekorzystnie na akumulator, z którego za każdym razem pobierany jest wyższy lub znacznie wyższy od nominalnego prąd rozruchowy. Powoduje to delikatne odkształcenia płyt, co w dłuższej perspektywie może prowadzić do uszkodzenia masy czynnej akumulatora. W takiej sytuacji rozrusznik będzie wymagał regeneracji, a akumulator wymiany.

Przykłady nietypowej lokalizacji akumulatora w pojeździe

Podstawowym zadaniem alternatora jest dostarczanie energii elektrycznej podczas pracy silnika, co pozwala na zasilanie wszystkich odbiorników oraz na odpowiednie doładowywanie akumulatora. Dlatego bardzo ważne jest, aby alternator zapewniał odpowiednie napięcie ładowania, które powinno być zgodne z kartą gwarancyjną akumulatora. Wszelkie odchylenia od tych wartości mogą powodować niedoładowanie lub przeładowanie, czyli sytuacje niekorzystnie wpływające na jego żywotność.

Na poziom naładowania akumulatora wpływa również sposób korzystania z pojazdu, np. pokonywanie głównie krótkich lub długich tras. W codziennej eksploatacji pojazdu często pojawiają się sytuacje, w których użytkownik na wyłączonym silniku korzysta z jednego lub kilku urządzeń pokładowych zasilanych wtedy wyłącznie z akumulatora, co powoduje jego rozładowanie.

Komponenty elektroniczne, np. systemy bezpieczeństwa i systemy komfortu, mogą po wymianie akumulatora wymagać ponownego zaprogramowania.

Wymiana akumulatora nie ogranicza się dziś do zadań wyłącznie mechanicznych

Podobna sytuacja występuje również w pojazdach z systemem start&stop, gdzie podczas postoju z wyłączonym silnikiem to właśnie akumulator stanowi jedyne źródło energii, ale tylko tak długo, dopóki jego poziom naładowania nie spadnie poniżej określonego minimum. Stan ten automatycznie wymusza uruchomienie silnika i doładowywanie akumulatora przez alternator.

Zapobieganie kłopotom

Z uwagi na szereg problemów poszczególnych podzespołów instalacji elektrycznej, które wzajemnie na siebie wpływają, zaleca się kierowcom regularne wizyty w warsztatach lub serwisach, w których jest możliwość przeprowadzania podstawowych pomiarów poszczególnych parametrów technicznych. Podstawowe badanie powinno obejmować przynajmniej sprawdzenie stanu akumulatora, prądu ładowania pobieranego z alternatora, poboru prądu podczas rozruchu silnika oraz poboru prądu podczas postoju pojazdu.

Nowym wyzwaniem towarzyszącym kontroli akumulatora w warsztacie jest ustalenie jego lokalizacji w pojeździe. Akumulator może znajdować się tradycyjnie pod maską silnika, ale równie dobrze też w bagażniku lub pod jednym z siedzeń.

Poza tym wraz ze wzrostem znaczenia akumulatora w samochodzie zmieniło się podejście do jego obsługi. Element ten przestał być zwykłą częścią zamienną, a stał się jedną z ważniejszych części eksploatacyjnych pojazdu, wymagającą odpowiedniego serwisowania.

Wymiana akumulatora

Jeszcze kilka lat temu wymiana akumulatora nie stanowiła problemu i kierowca mógł ją nawet przeprowadzać samodzielnie. Jednak obecnie układy elektryczne w pojazdach obsługują coraz więcej technologii zapewniających komfort, rozrywkę oraz ekologiczne rozwiązania typu start&stop. Często zdarza się, że do poprawnej wymiany akumulatora potrzeba nie tylko specjalistycznych narzędzi, ale również sporej wiedzy.

Komponenty elektroniczne, np. systemy bezpieczeństwa i systemy komfortu, mogą po wymianie akumulatora wymagać ponownego zaprogramowania.

Akumulator Varta Silver wykonany w technologii AGM

Na przykład w wielu pojazdach po wymianie trzeba zarejestrować nowy akumulator w systemie, co może okazać się dość skomplikowane. Jeśli dojdzie do przerwania obwodu elektrycznego pomiędzy akumulatorem a komputerem pokładowym pojazdu, może to stać się przyczyną utraty danych zakodowanych w sterownikach pojazdu oraz modułach informacyjno-rozrywkowych.

Komponenty elektroniczne, np. systemy bezpieczeństwa i systemy komfortu, mogą po wymianie akumulatora wymagać ponownego zaprogramowania.

  • 2017-11-02 11:22

    M

    S-B

    http://www.e-autonaprawa.pl/konkurs

    skomentuj



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane