strona główna Mechanika Podręcznik mechaniki pojazdowej: Napęd osprzętu silnika w pojazdach użytkowych
2010-11-25, ostatnia aktualizacja 2010-11-25 12:39

Podręcznik mechaniki pojazdowej: Napęd osprzętu silnika w pojazdach użytkowych

Fot. Schaeffler

Fot. Schaeffler

Układy pasowe w samochodach ciężarowych i autobusach przenoszą znaczne obciążenia. Sprawność ich działania zależy od prawidłowego montażu oraz wysokiej jakości napinaczy i rolek prowadzących. Trwałość samego paska wieloklinowego warunkowana jest poza tym przez poprawny stan techniczny napędzanych nim urządzeń, ich usterki bowiem prowadzą zawsze do przyspieszonego zużycia całego napędu.

Wieloklinowe paski napędu osprzętu dużych silników zaleca się wymieniać wraz z napinaczami i rolkami prowadzącymi. Wykonując potrzebne czynności montażowe podczas wymiany automatycznych systemów napinających, trzeba zawsze mieć na uwadze ich zadania, do których należą:

  • samoczynna regulacja siły napięcia paska, korygująca współpracę wszystkich elementów;
  • kompensacja wydłużenia i ciernego zużywania się paska;
  • kompensacja rozszerzalności termicznej wszystkich współpracujących elementów;
  • redukcja poślizgu paska i jego hałaśliwej pracy;
  • równomierne przekazywanie momentu obrotowego do wszystkich napędzanych urządzeń.

Przy wielostopniowym napędzie urządzeń pomocniczych (np. w autobusach) zawsze należy wymieniać jednocześnie wszystkie paski w kompletach pochodzących od jednego ich producenta. Konieczna jest też kontrola i ewentualna wymiana wszystkich napinaczy i rolek prowadzących. Trzeba też zwrócić przy tym uwagę na właściwe osadzenie osłon zabezpieczających rolki. Ich brak naraża uszczelniacze łożysk na szkodliwe działanie zanieczyszczeń i wilgoci, mogące doprowadzić do przedwczesnego zużycia, a nawet awarii.

Podczas wymiany lub kontroli wieloklinowego napędu pasowego konieczne jest zabezpieczenie silnika przed przypadkowym uruchomieniem, mogącym być przyczyną poważnego wypadku.

Stary pasek powinien być zdjęty, a nowy założony ręcznie, bez użycia nadmiernej siły. Nie wolno przeciągać paska przez kołnierzowe obrzeża kół pasowych za pomocą wkrętaków, łyżek lub innych podobnie działających narzędzi.

W trakcie montażu kołek blokujący można wyjąć dopiero po zamontowaniu napinacza automatycznego i nałożeniu paska na koła pasowe wszystkich urządzeń. Należy też zwrócić uwagę, czy rolki prowadzące obracają się we wspólnej płaszczyźnie z kołami pasowymi, gdyż ocieranie paska o kołnierze rolki prowadzi do jego przyspieszonego zużycia aż do pęknięcia. W napędach wielopaskowych wszystkie paski powinny przebiegać równolegle. Dla właściwej regulacji siły napięcia napinacza hydraulicznego konieczne jest zastosowanie odpowiedniego przymiaru lub postępowanie zgodne z zaleceniami producenta pojazdu.

Schaeffler



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane