Firma Pirelli opracowała oponę drogową o dużych osiągach do nowego modelu Pagani – Huayra Roadster BC, który zadebiutuje podczas Monterey Car Week w Stanach Zjednoczonych.
Ogumienie P Zero Trofeo R będzie montowane w aucie wyposażonym w sześciolitrową, podwójnie doładowaną jednostkę V12 o mocy 800 KM i momencie obrotowym 1050 Nm. Samochód osiąga prędkość ponad 300 km/h i generuje przy tym przeciążenia na poziomie przekraczającym 1,9 g. W skrajnych momentach przeciążenie boczne może osiągnąć nawet 2,2 g.
Opony 265/30 R20 znajdą się z przodu auta, a 355/25 R21 będą montowane z tyłu. Po raz pierwszy dwie włoskie firmy rozpoczęły opracowywanie ogumienia wykorzystując modelowanie i symulację predykcyjną – wirtualny proces, który pozwala modelowi komputerowemu dokładnie odwzorować dynamiczne właściwości samochodu bez konieczności tworzenia prototypów opon.
Inżynierowie firm Pirelli i Pagani najpierw ustalili rozmiar przedniej opony, z szerszymi kanałami, grubszym kordem i dostosowanej do większego rozmiaru felg. Zapewnia to zwiększoną powierzchnię styku z podłożem. Poprawiono również dynamikę jazdy dzięki mniejszemu poślizgowi za sprawą sztywniejszej konstrukcji opony.
Kolejną zaletą zwiększonego rozmiaru opon jest lepsze hamowanie: najnowszemu modelowi Pagani udało się osiągnąć przeciążenie na poziomie 2,2 g podczas próby hamowania. Prace nad nowymi P Zero Trofeo R na przód oznaczały także konieczność zmiany tylnych opon, aby zachować równowagę między dwiema osiami. Inżynierowie Pirelli zmodyfikowali wzór bieżnika, układając go inaczej i zwiększając rozmiar bloków, a także zmieniając podłużne rowki (co przekłada się na poprawę przyczepności podczas przyspieszania).
0 komentarzy dodaj komentarz