strona główna Wyposażenie Urządzenia do kalibracji kamer i radarów
2020-10-16, ostatnia aktualizacja 2020-10-16 06:00

Urządzenia do kalibracji kamer i radarów

Fot.1. Urządzenie RCCS2

Texa

Fot.1. Urządzenie RCCS2

Systemy ADAS (Advanced Driver Assistance Systems – Zaawansowane Systemy Wspomagania Kierowcy) są coraz powszechniej stosowane w pojazdach najnowszej generacji. Realizują one między innymi funkcje: automatycznego hamowania awaryjnego, asystenta kontroli prędkości, utrzymania pasa ruchu, wykrywania pieszego czy identyfikacji znaków drogowych i zostały zaprojektowane w celu zapewnieniu bezpieczeństwa i komfortu jazdy.

Texa wspiera profesjonalne warsztaty w naprawach zaawansowanych podzespołów aktywnego bezpieczeństwa. W tym celu stworzyła kompletną, modułową i wielomarkową ofertę.

Fot. 2. Przesuwny odbłyśnik wyposażony w centralny laser do ustawiania względem radaru czołowego

Obejmuje ona następujące urządzenia:

  • RCCS 2 (Radar and Camera Calibration System) – zestaw do kalibracji kamer i radarów dostępny w trzech wersjach (fot. 3),
  • CCS (Camera Calibration System) –zestaw do kalibracji kamer,
  • ACS (All Around Calibration System) – zestaw do kalibracji kamer 360°,
  • odbłyśnik do kalibracji radaru martwego pola,
  • kit ADAS Truck – zestaw ADAS do samochodów ciężarowych.

Narzędzia Texa umożliwiają precyzyjne przywrócenie poprawnego działania systemów ADAS zgodnie ze specyfikacjami wymaganymi przez producentów. Wykonują kalibracje statyczne i dynamiczne, zapewniając przy tym pokrycie Car i Truck co najmniej o 30% większe od innych rozwiązań dostępnych na rynku.

Fot. 3. System RCCS2 stosowany jest w połączeniu z bocznymi matami dla kamer 360°, panelem kalibracyjnym dla kamer tylnych oraz urządzeniem kalibracyjnym dla radaru martwego pola

Dzięki obecności kart pomocy opracowanych dla poszczególnych pojazdów, oprogramowanie IDC5 prowadzi mechanika krok po kroku przez wszystkie etapy. Oddział Texa Poland przygotował specjalne szkolenie, pozwalające poznać sekrety systemów ADAS. Można je znaleźć pod hasłem ADAS w ofercie TexaEdu Poland.

RCCS 2: system Texa do kalibracji kamer i radarów dostępny w trzech wersjach

Urządzenie pozwala mechanikowi na niezależne zarządzanie wszystkimi etapami procesu pracy, łącznie z kontrolą ustawienia zawieszenia w samochodach i lekkich pojazdach ciężarowych, oferując prostą, bezpieczną i wysoce profesjonalną usługę.

RCCS 2 dostępny jest w wersjach:

  • z uchwytami na obręcze kół,
  • z uchwytami na opony,
  • z zestawem do kontroli ustawienia zawieszenia, czujnikami CCD i uchwytami na obręcze kół.

Modułowa budowa RCCS 2 jest kompatybilna ze wszystkimi panelami kalibracyjnymi Texa i daje warsztatowi możliwość swobodnego doboru tylko tych, które odpowiadają potrzebom w danym momencie. Wszechstronność urządzenia pozwala używać go w połączeniu z dodatkowymi rozwiązaniami do kalibracji radarów i kamer cofania oraz obsługi elektronicznych systemów wspomagania kierowcy, takich jak:

  • tempomat adaptacyjny,
  • asystent pasa ruchu,
  • ostrzeżenie o kolizji tylnej,
  • monitorowanie martwego pola,
  • rozpoznawanie znaków drogowych,
  • system Night Vision,
  • asystent parkowania,
  • widok 360°.

Technologia laserów najnowszej generacji

Wykorzystanie nowych dalmierzy jest rozwiązaniem Texy zaprojektowanym w celu sprostania najbardziej wymagającym oczekiwaniom profesjonalnej i precyzyjnej obsługi.

IR Calibration Target

Urządzenie kalibracyjne IR (infrared) – to przydatny dodatek, pozwalający na szybkie i precyzyjne wykonanie kalibracji kamery na podczerwień (fot. 4). Kamera ułatwia kierującemu wcześniejsze dostrzeżenie osób i zwierząt po nastaniu zmroku, przez co jest kluczowym urządzeniem z punktu widzenia bezpieczeństwa drogowego. 

Fot. 4. Urządzenie kalibracyjne IR, umieszczone przed pojazdem, symuluje obecność obiektu emitującego ciepło

Odbłyśnik do kalibracji radaru martwego pola

To podstawowe narzędzie umożliwiające wykonanie kalibracji radarów ultradźwiękowych montowanych w pojazdach takich marek, jak: Hyundai, Honda, Kia, Lexus, Mazda, Mitsubishi, Subaru, Toyota. Składa się on z metalowego stożka odbłyskowego, lasera oraz kątomierza, pomocnego podczas prawidłowego ustawiania stożka (fot. 5).

Fot. 5. Odbłyśnik opracowany przez Texę może być stosowany zarówno do radarów przednich, jak i tych bocznych oraz tylnych

ACS (All Around Calibration System)

System ACS umożliwia przeprowadzenie kalibracji kamer 360° i ustawienie urządzenia „symulator Dopplera” w pojazdach należących do Grupy VAG (Audi, Seat, Škoda, Volkswagen, Lamborghini).

Jest to aluminiowa konstrukcja, do której przymocowane są dwa poziome panele i dwie tablice magnetyczne, osadzone na pionowych wspornikach (fot. 6). W podstawie znajduje się miejsce na trzy laserowe dalmierze niezbędne dla sprawdzenia poprawnego ustawienia przyrządu względem pojazdu.

Fot. 6. Wyposażenie urządzenia w kółka pozwala na wykonywanie wszystkich czynności przez jedną osobę

RCCS 2 z zestawem do wstępnej kontroli ustawienia zawieszenia

Warsztaty specjalistyczne, wybierając RCCS 2 wraz z zestawem do cyfrowej kontroli zawieszenia, mogą zaoferować swoim klientom szybką i profesjonalną obsługę (fot. 7). Rozwiązanie to znacznie upraszcza ustawienie pojazdu względem wielofunkcyjnego zestawu do kalibracji, a równocześnie pozwala sprawdzić poprawność ustawienia zawieszenia.

Fot. 7. Mała waga czujników i brak przewodów połączeniowych między przednimi a tylnymi sensorami zapewniają wygodę użytkowania

Zestaw wykorzystuje cztery elektroniczne sensory CCD wyposażone w czujniki na podczerwień, które instalowane są zarówno na konstrukcji RCCS 2, jak i na kołach za pomocą czteropunktowych uchwytów mocowanych na ich obręczach.

Na wysoką dokładność tego systemu ma wpływ także zastosowane oprogramowanie Toe and Thrust Angle Check, pozwalające na wykonanie w kilku prostych krokach dwóch czynności: szybkiej kontroli ustawienia RCCS2 względem geometrycznej osi jazdy pojazdu i powierzchni warsztatu, a także weryfikację zbieżności kół. Procedury te są kluczowe dla właściwego przygotowania samochodu do kolejnego etapu kalibracji kamer i/lub radarów.

Zestaw RCCS 2 do celów kalibracji systemów ADAS wykorzystuje ponad 30 paneli i innych akcesoriów właściwych dla poszczególnych zastosowań, co łącznie umożliwia obsługę licznych modeli 42 producentów pojazdów.

CCS – zestaw do kalibracji kamer

Texa oferuje również zestaw do kalibracji kamer przeznaczony głównie dla zakładów prowadzących wymianę szyb samochodowych, ponieważ po tej czynności kalibracja kamery jest niezbędna.

Dawniej w przypadku pęknięcia lub uszkodzenia szyby przedniej wystarczała jej wymiana. Dzisiaj należy zadbać również o przywrócenie prawidłowych ustawień kamer zintegrowanych z szybą, gdyż odpowiadają one za konkretne funkcje wsparcia kierowcy.

Fot. 8. Po zakończeniu czynności kalibracyjnych cała konstrukcja CCS może zostać zdemontowana i odstawiona w dogodne miejsce

System CCS (Camera Calibration System) został tak zaprojektowany, aby umożliwić warsztatowi optymalną, dostosowaną do jego potrzeb konfigurację zestawu. Składa się on z solidnego wspornika z umieszczonymi na nim panelami przeznaczonymi dla poszczególnych marek pojazdów. Możliwe jest opcjonalne zastosowanie maty z podziałką i dwóch podpór do wyznaczania osi kół za pomocą poziomicy laserowej (fot. 8).

Zestaw do kalibracji ADAS Truck

Niektóre marki samochodów ciężarowych i dostawczych wymagają zastosowania specjalnego sprzętu do kalibracji systemów wspomagania kierowcy.

Fot. 9. Zestaw ADAS Truck

Rozwiązanie Texy do kalibracji radarów takich producentów, jak: Wabco, TRW i TRW/Knorr, składa się z paneli dla poszczególnych marek pojazdów i systemu regulacji optycznej, zawierającego poprzeczkę pomiarową oraz laser niezbędny do poprawnego pozycjonowania pojazdu względem zestawu (fot. 9).



Mariusz Wierzbicki
Specjalista ds. techniczno-handlowych, Texa Poland

Tagi

Texa  kalibracja  ADAS 



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane