strona główna Forum profesjonalistów Informacja techniczna i szkolenia
2021-01-25, ostatnia aktualizacja 2021-01-25 12:21

Informacja techniczna i szkolenia

Fot. Axalta, Continental, Inter-Team, Nissens, Texa,

Fot. Axalta, Continental, Inter-Team, Nissens, Texa,

Z prośbą o informacje dotyczące szkoleń i informacji technicznych redakcja zwracała się do firm związanych z rynkiem aftermarketowym i uzyskaliśmy z początkiem stycznia 2021 roku następujące wypowiedzi:

Michael Ingvardsen

Technical Training Manager

Nissens Automotive

NTC – platforma wiedzy technicznej Nissens

Efektywna nauka bez wychodzenia z domu

NTC (Nissens Training Concept) to internetowa platforma wiedzy technicznej z zakresu samochodowych komponentów układów klimatyzacji oraz chłodzenia, doładowania i emisji silnika, a więc tych wszystkich systemów samochodowych, dla których Nissens Automotive dostarcza już od prawie dziesięciu dekad części zamienne.

Na platformie udostępnione są szkolenia online Nissens nt. diagnostyki i poprawnego montażu różnych typów produktów. Wystarczy wejść i zarejestrować się, aby bezpłatnie korzystać ze szkoleń. Po przejściu danego szkolenia można wygenerować certyfikat jego ukończenia.

Obecnie platforma udostępnia cztery kategorie sposobów zdobywania wiedzy:

  • szkolenia do samodzielnej nauki, czyli tzw. self-learning;
  • webinaria – szkolenia online prowadzone przez trenerów;
  • testy wiedzy po wcześniejszym odbyciu szkoleń na żywo;
  • bibliotekę informacji technicznych.

NTC jest w fazie ciągłego rozwoju. Do platformy sukcesywnie wprowadzane są kolejne funkcje i udogodnienia, nowe treści, rozszerzana jest biblioteka kursów, a ostatnio dodana została gra interaktywna, stanowiąca ciekawą formę połączenia rozrywki z wiedzą. Interfejs strony dostępny jest w 14 językach, w tym w języku polskim. Również w polskich wersjach językowych dostępna jest większość modułów do samodzielnej nauki.

Korzystanie z platformy NTC jest proste i intuicyjne, a do rozpoczęcia wystarczy jednorazowa rejestracja. Przy wprowadzaniu danych trzeba jedynie pamiętać, że podane imię, nazwisko oraz nazwa firmy zostaną później w tej samej formie ujęte na certyfikatach. Dane rejestracyjne użytkownika wprowadza się za pośrednictwem linku ntc.nissens.com, a instrukcje dotyczące dalszego postępowania przesyłane są drogą mailową.

Po pierwszym logowaniu i zaakceptowaniu wymaganych prawem warunków prywatności strony, pojawia się panel użytkownika. W zależności od otrzymanego dostępu zawiera on główne kategorie oraz dostępne materiały, tj. moduły szkoleń czy zaplanowane webinaria. Po ukończeniu kursów można pobrać przyznane certyfikaty.

Przykładowy moduł do samodzielnej nauki

Panel użytkownika z polecanymi kursami i dostępnymi materiałami

Sprężarka AC, Instalacja i diagnostyka, Poziom 3, Ekspert – to jedno z najważniejszych szkoleń w dziedzinie klimatyzacji samochodowej, przeznaczone dla zaawansowanych użytkowników, profesjonalnie zajmujących się obsługą układów klimatyzacji. Szkolenie to może być również pomocne dla dystrybutorów części układów zamiennych systemu AC oraz osób, które zajmują się procedurami reklamacji i kontrolą jakości części.

Przykładowy certyfikat ze szkolenia Nissens

Założeniem kursu jest szczegółowa instrukcja poprawnej wymiany sprężarki klimatyzacji. Rozpoczyna się on od dokładnej diagnostyki całego układu AC, umożliwiającej ustalenie i wyeliminowanie potencjalnych przyczyn uszkodzenia pierwotnie zainstalowanego kompresora. Pozwala ona również zrozumieć zależności wystepujące w układzie oraz znaczenie innych systemów dla poprawnego działania klimatyzacji i samego kompresora (np. wpływ typowych awarii układu elektrycznego pojazdu lub znaczenie i stosowanie środków przeznaczonych do układu AC – czynnika chłodzącego lub środków smarujących czy kontrolujących szczelność układu). Program kursu składa się z siedmiu kroków, a czas jego trwania szacuje się na około 30–45 minut.

Marcin Masikowski

Centrum Szkoleniowe Axalta Coatings Systems Poland

Training Coordinator Refinish Systems

To już 10 lat...

We wrześniu 2010 roku nastąpiło uroczyste otwarcie naszej placówki szkoleniowej, wyposażonej w nowoczesne zaplecze biurowe i socjalne. Centrum Szkoleniowe Axalta Coatings Systems Poland mieści się w Broniszach przy ul. Świerkowej 1C.

Trzy niezależne sale wykładowe wyposażone w duże ekrany i sprzęt audiowizualny pozwalają prowadzić w tym samym czasie 2–3 seminaria. Mogą one pomieścić od 12 do 40 osób. Dodatkowym atutem jest blisko położony hotel, gdzie kwaterowani są uczestnicy szkoleń.

Część warsztatowa zajmuje ponad 500 m2 i mieści trzy pomieszczenia mieszalni lakierów: Standox, Cromax, Spies Hecker, dwa magazyny na materiały lakiernicze i pomocnicze, pomieszczenie z myjkami, kompresorownię oraz utylizację.

Sercem ośrodka jest kabina lakiernicza z dwoma pełnowymiarowanymi strefami do przygotowania podłoża, oddzielonymi przez dwie automatyczne kurtyny. Strefy wyposażone sę w nowoczesne systemy odsysania pyłów, zarówno centralne, jak i przy stanowiskach mobilnych.

W kabinie lakierniczej typu kombi znajduje się oddzielny piec. Dla ułatwienia profesjonalnych szkoleń kabina jest w 70% przeszklona i wyposażona w specjany panel sterujący, pozwalający dostosować warunki lakierowania do tych, jakie mają nasi klienci. Wszystkie urządzenia są wyciszone, ponieważ silniki znajdują się w oddzielnym pomieszczeniu.

Zajęcia odbywają się kilka razy w tygodniu, a w trakcie dziesięcioletniej działaności przeprowadzono ok. 700 szkoleń dla ponad 5 000 uczestników.

Tematami są: przygotowanie podłoża, aplikacja i cieniowanie wszystkich rodzajów lakierów nawierzchniowych, kolorystyka i kolorymetria, lakiery specjalne, obsługa programów kolorystycznych oraz korzystanie ze spektrofotometru.

Grupy szkoleniowe liczą od 4 do maksymalnie 8 osób, co zapewnia każdej osobie możliwość zaangażowanego udziału w części praktycznej, stanowiącej podstawę spotkań.

Uczestnicy przypisani są do jednej z następujących grup:

  • pomocników lakierników,
  • lakierników,
  • kolorystów,
  • doradców serwisowych,
  • kierowników lakierni,
  • rzeczoznawców,
  • przedstawicieli firm ubezpieczeniowych i leasigowych,
  • doradców technicznych.

Oprócz szkoleń produktowo-technologicznych prowadzone są prezentacje ukierunkowane na skrócenie czasu poszczególnych procesów, zwiększenie liczby napraw i obniżenia kosztów energii.

Axalta współpracuje również z większością przedstawicieli OEM w Polsce, dla których organizuje oddzielne seminaria, ściśle związane z wytycznymi danego producenta.

Joanna Kossak

Doradca ds. MoreContinental

Continental ContiAcademy w Warszawie

Wiedza z pierwszej ręki

Rynek motoryzacyjny nieustannie się rozwija. Pojawiają się coraz nowsze technologie, które często stanowią wyzwanie dla serwisów samochodowych.

Receptą na sukces dla współczesnych warsztatów jest przede wszystkim specjalistyczna wiedza na temat najnowszych rozwiązań. Zwiększa ona ich świadomość i wskazuje kierunek zmian, aby nadążały za dynamicznie zmieniającym się rynkiem. Ważne jest również wyposażenie warsztatowe oraz dostęp do dokumentacji technicznej pojazdu lub używanego systemu. Te trzy składowe sprawiają, że warsztat jest w stanie wykonywać naprawy profesjonalnie, szybko i bezproblemowo, co bezpośrednio wpływa na jego zysk finansowy i minimalizuje ryzyko ewentualnych reklamacji.

Continental projektuje i dostarcza elementy wyposażenia pojazdów najnowszej generacji debiutujących właśnie na rynku. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom, na początku 2020 roku koncern uruchomił nowoczesne centrum szkoleniowe ContiAcademy w Warszawie z zapleczem technicznym umożliwiającym prowadzenie szkoleń technicznych na najwyższym poziomie. Trenerzy z ContiAcademy są doświadczonymi fachowcami i stale poszerzają swoje kompetencje. Prowadzone przez nich zajęcia zapewniają uczestnikom wiedzę z pierwszej ręki, wprost od producenta najnowszych technologii.

Szkolenia prowadzone w ContiAcademy obejmują systemy bezpieczeństwa czynnego, nowe technologie (samochody hybrydowe i elektryczne) oraz diagnostykę pokładową. Realizacja całego cyklu szkoleniowego gwarantuje zdobycie kompleksowej wiedzy teoretycznej i praktycznej zarówno w zakresie mechaniki oraz hydrauliki układu hamulcowego, jak i elektrohydraulicznych i elektrycznych hamulców. Szkolenie pozwala na praktyczne wykorzystanie podstaw elektryki i elektroniki (np. obsługa oscyloskopu oraz prawidłowe dokonywanie pomiarów). W cyklu poruszane są również tematy związane z wyszukiwaniem błędów i diagnostyką w układach hamulcowych wyposażonych w systemy ABS i ESP. Szkolenia z zakresu obsługi i serwisowania samochodów elektrycznych i hybrydowych umożliwiają zdobycie uprawnień SEP do 1 kV.

Szkolenia w ContiAcademy cieszą się dużym zainteresowaniem, co potwierdza, że serwisy widzą potrzebę ciągłego dokształcania się i traktują je jako najlepszy sposób wyprzedzenia konkurencji.

Serdecznie zapraszamy na stronę morecontinental.com, gdzie znajdują się bliższe szczegóły na temat szkoleń, harmonogram oraz prowadzone są zapisy.

Mariusz Wierzbicki

Specjalista ds. techniczno-handlowych

Texa Poland

Pogłębione zdobywanie umiejętności

Dział szkoleń technicznych TexaEDU oferuje kompleksowy program edukacyjny dla mechaników samochodowych, w oparciu o szeroką ofertę szkoleń przeznaczonych dla różnych środowisk diagnostycznych.

Funkcjonowanie warszatu opiera się w głównej mierze na kwalifikacjach zatrudnionych pracowników. Muszą oni nie tylko rozumieć funkcjonowanie mechanicznych zespołów samochodu, ale i powinni również nadążać za współczesnymi rozwiązaniami, w większości opartymi na układach elektronicznych.

Zdobywanie wiedzy na temat budowy i działania systemów sterowanych elektronicznie stało się obecnie kluczem do sukcesu, a intensyfikacja potrzeb związanych z chęcią ciągłego rozwoju z każdym rokiem przyciąga coraz więcej chętnych na szkolenia branży motoryzacyjnej.

Program dydaktyczny TexaEDU ma budowę modułową, pozwalającą każdemu warsztatowi wybrać takie szkolenia, które najlepiej odpowiadają jego oczekiwaniom. TEXA, produkując szeroką gamę urządzeń diagnostycznych, dobrze rozumie rzeczywiste potrzeby związane z naprawami samochodów. Integracja testów praktycznych i symulacji z urządzeniami diagnostycznymi przyspiesza proces nauki. Ma to szczególne znaczenie przy przejściu z zagadnień mechanicznych i elektronicznych do mechatronicznych.

Niestety, harmonogram szkoleń przewidzianych na 2020 r. pokrzyżowała panująca sytuacja epidemiczna. Zaowocowało to projektem wdrożenia szkoleń online, stanowiących rozwiązanie alternatywne dla bezpośrednich spotkań stacjonarnych. Nie przewidujemy jednak całkowitego przejścia na szkolenia zdalne. Mimo zadawalającej formy takiego kontaktu, nie zamierzamy rezygnować ze spotkań bezpośrednich i – gdy warunki na to pozwolą – powrócimy do szkoleń tradycyjnych. Forma zdalna pozostanie elementem wzbogacającym naszą ofertę. Rozwiązanie to pozwoli dotrzeć do szerszej grupy klientów, którzy chcą zdobyć wiedzę i umiejętności pracy z zaawansowanymi technologicznie pojazdami.

Grafik szkoleń w 2021 roku uzależniony jest w dużej mierze od rozwoju sytuacji „wirusowej”, a ponieważ na pierwszym miejscu stawiamy bezpieczeństwo naszych klientów i szkoleniowców, ustalenie konkretnych dat nie jest obecnie możliwe.

Z niecierpliwością czekamy na efekty wdrożenia szkoleń online. Opierając się na wieloletnim doświadczeniu pozyskanym podczas prowadzenia tradycyjnych spotkań, chcemy, by szkolenia online w tym samym stopniu angażowały uczestników do interakcji z instruktorami. Wymaga to oczywiście wprowadzenia dodatkowych rozwiązań.

Zachęcamy do śledzenia naszej strony oraz social mediów, gdzie niebawem ogłosimy pierwsze daty szkoleń TexaEDU.

Akademia Techniczna Inter-Team

Wiedza w atrakcyjnym opakowaniu

Firma Inter-Team od początku swojej działalności na rynku kładzie duży nacisk na kompleksową obsługę klientów. Jej celem jest nie tylko sprzedaż części samochodowych i ich dystrybucja, ale także podnoszenie wiedzy i kompetencji poprzez ofertę profesjonalnych szkoleń. Również aktywna współpraca ze szkołami pomaga kształcić młodych mechaników, których w przyszłości zatrudnią warsztaty.

W 2014 roku Inter-Team, jako pierwszy spośród dystrybutorów części samochodowych w Polsce, uruchomił własną Akademię Techniczną, w ramach której doświadczeni trenerzy prowadzą szkolenia dla pracowników warsztatów. Celem inicjatywy było stworzenie szerokiej oferty skierowanej zarówno do mechaników, jak i pozostałych pracowników warsztatów samochodowych, w tym osób zarządzających.

Oferta szkoleniowa jest szeroka i obejmuje różne tematy: poczynając od budowy i diagnostyki układów ABS/ESP/SBC/EFB, przez badania elementów instalacji samochodowej za pomocą multimetru i oscyloskopu, po samochodowe magistrale wymiany danych, diagnostykę układów klimatyzacji i wiele innych. Główny nacisk kładzie się na szkolenia praktyczne na profesjonalnych makietach i modelach, a także na rzeczywistych systemach. Makiety doskonale demonstrują pracę danych układów, pozwalając zrozumieć zasadę ich funkcjonowania oraz wpływ usterek na zachowanie systemów od nich zależnych. Uczestnicy mają możliwość symulacji usterek, a następnie ich naprawienia pod czujnym okiem trenerów.

Ostatnio popularnym tematem jest naprawa samochodów z napędem hybrydowym. Coraz więcej tego typu pojazdów porusza się po drogach, a warsztaty potrzebują specjalistycznej wiedzy w tym zakresie. Szkolenia umożliwiają zdobycie mechanikom odpowiednich uprawnień. Zainteresowaniem cieszy się także: diagnostyka i obsługa automatycznych skrzyń biegów. Z roku na rok tematyka szkoleń jest uaktualniana i poszerzana o nowe tematy, np. regulacje dotyczące gospodarki odpadami. Program kilkunastu specjalistycznych szkoleń pozwala nadążyć za szybko zmieniającym się rynkiem. Możliwe jest również organizowanie szkoleń bezpośrednio w warsztacie klienta, aby nie tracił czasu na dojazd.

Niestety, rok 2020 różnił się od wszystkich poprzednich. Szkoleń stacjonarnych było mniej i odbywały się w ograniczonych grupach. W związku z tym Akademia skupiła uwagę na infolinii technicznej, prowadzonej od ponad czterech lat.

Oczekiwania klientów wobec infolinii też się zmieniają. Dawniej były to głównie pytania o narzędzie specjalistyczne lub prośby o pomoc przy diagnostyce z użyciem testerów. Obecnie coraz częściej mechanicy korzystają z infolinii, aby zaoszczędzić czas. Nie chcą go tracić na szukanie danych technicznych potrzebnych do przeprowadzenia przeglądu lub wykonania innych czynności serwisowych (np. opisów procedur serwisowych). Wysyłają po prostu maila z zapytaniem i oczekują gotowego materiału. Obecnie eksperci obsługują około trzystu klientów, a w tym roku udzielili stutysięcznej konsultacji.

Trenerzy są absolwentami wyższych uczelni technicznych i posiadają wieloletnie doświadczenie oraz praktykę w rozwiązywaniu problemów serwisowych. Do swoich codziennych obowiązków podchodzą z pasją i zaangażowaniem. Potrafią odpowiedzieć na trudne pytania i rozwiązać skomplikowane problemy dotyczące pojazdów samochodowych.

W bieżącym roku Akademia rozszerzy ofertę szkoleniową o szkolenie z oscyloskopu i multimetrów, realizowane w zupełnie innej odsłonie – w formie laboratorium. Uczestnicy będą dokonywali pomiarów różnymi przyrządami. Dotychczasowe doświadczenie wskazuje, że zainteresowanie tymi umiejętnościami w dalszym ciągu jest duże.



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane