2021-02-05, ostatnia aktualizacja 2021-02-05 06:00

EFB czy AGM?

Fot. Varta

Fot. Varta

Akumulatory EFB i AGM są przeznaczone do samochodów z systemem start-stop. Należy jednak pamiętać o różnicach, jakie między nimi występują, ponieważ różnorodność technologii czasem utrudnia mechanikom zastąpienie starego akumulatota nowym. Nie zawsze ten, który jest zamontowany w pojeździe, stanowi najlepsze rozwiązanie, zwłaszcza jeśli już był wymieniany.

Akumulatory EFB

Jest to udoskonalona wersja tradycyjnych akumulatorów ołowiowo-kwasowych przeznaczona do samochodów kompaktowych i modeli klasy średniej z systemem start&stop.

Powłoka z poliestru na powierzchni płyty dodatniej sprawia, że akumulator EFB ma dłuższą żywotność. Akumulatory EFB charakteryzują się niskim poziomem oporu wewnętrznego i mogą obsłużyć dwukrotnie więcej cykli ładowania* w porównaniu z tradycyjnymi akumulatorami rozruchowymi.

Akumulatory EFB są odpowiednim źródłem energii dla samochodów:

  • wyposażonych w proste wersje systemu start&stop;
  • bez systemu start&stop, eksploatowanych w trudnych warunkach (np. w ruchu miejskim);
  • bez systemu start&stop, ale z bogatym wyposażeniem.

Jeżeli w pojeździe fabrycznie zamontowano akumulator EFB, wówczas przy wymianie również można wybrać akumulator tego typu. Gdy jednak użytkownik pojazdu oczekuje wyższych parametrów lub jego styl jazdy sprawia, że akumulator jest bardzo obciążony (np. często porusza się po mieście), wówczas warto rozważyć wybór akumulatora AGM.

Akumulatory AGM

AGM jest skrótem od angielskiego Absorbent Glass Mat. Akumulatory te, przeznaczone do SUV-ów i samochodów klasy wyższej, są bezobsługowe i szczelne. W tej technologii płyty akumulatora umieszczono w absorbujących elektrolit matach szklanych, co przekłada się na znaczący wzrost jego pracy cyklicznej. Tak zaprojektowane akumulatory gwarantują bezpieczeństwo działania w każdej pozycji i uniemożliwiają jakikolwiek wyciek elektrolitu nawet podczas dużych wstrząsów czy upadków.

To mocne akumulatory, idealne dla zaawansowanych systemów start-stop. Dzięki stabilności cyklu akumulatorów AGM rozgrzany silnik może być wielokrotnie wyłączany i ponownie uruchamiany w krótkich odstępach czasu. Zapewniają ponadto wystarczającą rezerwę, aby zasilać odbiorniki elektryczne w trakcie częstych krótkich postojów i nadal gwarantować niezawodny rozruch silnika. Akumulator AGM sprawdza się idealnie:

  • w pojazdach z automatycznym systemem start&stop i układem odzyskiwania energii z hamowania (rekuperacji);
  • w samochodach z wyposażeniem wysokiej klasy i zaawansowanymi technologicznie odbiornikami pobierającymi energię.

Akumulatory wykorzystujące nowoczesne technologie, takie jak EFB czy AGM, są monitorowane przez specjalny czujnik i ściśle współpracują z systemem zarządzania akumulatorem (BMS). W razie zastosowania nieodpowiedniego akumulatora, system start&stop może nie działać prawidłowo, mogą pojawić się problemy z pracą odbiorników energii w pojeździe, a żywotność akumulatora może być krótsza. W samochodach, w których akumulator AGM był fabrycznie zamontowany, należy go wymienić również na AGM.

Kiedy zalecana jest wymiana akumulatora EFB na AGM?

Wymiana na akumulator AGM jest zalecana zawsze w przypadkach, w których duża liczba odbiorników elektrycznych zwiększa obciążenie akumulatora, lub w razie, gdy wymagana jest bardzo duża moc akumulatora. Jedną z zalet akumulatorów AGM jest przyczynianie się do oszczędności paliwa, którą osiąga się dzięki prawidłowo działającemu systemowi start&stop.

* Normy, według których przeprowadzono testy, to EN 50342-1 oraz dla EFB i AGM dodatkowo EN 50342-6

Tagi

Akumulatory 



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane